درخواست میشود مطالعات ارزیابی ریسک اثرات زیست محیطی (EIA) سد آبریز توسط مراکزعلمی تخصصی معتبر داخلی تدوین گردد و نتایج این مطالعات در جلسه ای با حضور کارشناسان صاحب نظر مورد توافق حوزه پایین دست ( منابع اب ، مدیریت بحران ، محیط زیست و آلودگی آب ) مورد بررسی قرار گیرد
کد خبر: ۹۲۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 02 January 2021

سد آبریز بررسی کارشناسی شود

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید هدایت الله شریعتی مهر طی یادداشتی نوشت : وقوع كم آبي ها و خشكسالي ها، افزايش مصارف، از بين رفتن زيست بوم هاي آبي و تبعات زيست محيطي، همگي از ابعاد مختلف بحران آب هستند كه در دهه هاي قبل كمتر از آنها سخن به ميان مي آمد؛ از اين رو موارد مذكور موجب شده است كه مقوله سدسازي و سدها در مركز توجه منتقدان و طرفداران آن قرار گيرد.

در اين راستا مي توان گفت كه براي تأمين آب مصارف مختلف با خطرپذيري پايين نبايد به احداث سد به عنوان تنها راهكار موجود نگريست.

استفاده از مديريت تقاضا علاوه بر مديريت عرضه، استفاده از راهكارهاي تلفيقي، ارائه طرح ارزيابي آثار زيست محيطي، تجديدنظر در مباني طراحي سد متناسب با شرايط كشور از لحاظ ارتفاع و حجم مخزن سد و در نهايت تحليل هزينه فايده با لحاظ - ارزش محيط زيست هم بايد مورد توجه قرار گيرد.

همچنين عدم توجه به پايين دست هم در مواردي آسيب هايي را به زيست بوم ها و پهنه هاي آبي موجود در اين بخش ها به بار آورده است. از ديگر مشكلات سدسازي در كشور هم مي توان به عدم توجه به ساختارهاي مكمل سد در بالادست( آبخيزداري) و پايين دست (شبكه هاي آبياري و زهكشي) اشاره كرد.

عليرغم اين داد وستدها و سبك سنگين كردن ها، فوايد منظور شده براي هر هدف سد گاهي چنان جلوه داده مي شود كه انگار سد تنها براي همان يك منظور ساخته شده است.طرفداران سدها همچنين مسئله هدف اصلي ساخت يك سد را بر پايه منافع سياسي تغييرمي دهند.

به هر حال، مشكلات و مضرات سد و سدسازي و آثار نامطلوب زيست محيطي آن به هيچ عنوان قابل انكار نبوده و مصاديق زيادي را مي توان براي آن در داخل و خارج از كشور ذكر كرد.

هدف از انجام مطالعه ارزیابی اثرات زیست محیطی اطمینان یافتن از رعایت سیاست ها و اهداف تعیین شده در احداث سد در راستای ضوابط، معیارها، قوانین و مقررات زیست محیطی می باشد. بنابراین با انجام این گونه مطالعات، موجب بهره برداری بهینه از منابع آبی کشور با حداقل آثار سوء زیست محیطی در راستای دستیابی به اهداف مدیریت به هم پیوسته منابع آبی می گردد. هدف اصلی مدیریت به هم پیوسته رسیدن به پایداری در توسعه است.

میدانیم عمده ترین فواید ارزیابی اثرات زیست محیطی سدهای کشور را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:

رفع نارضایتی جامعه
از بین بردن ناسازگاری بین افراد جامعه و ارگانهای دولتی
افزایش کیفیت محیط زیست
اعتبار بخشیدن به دولت در سطوح بین المللی
ایجاد برنامه ریزی مناسب
افزایش آگاهی و دانش زیست محیطی در سطوح مختلف جامعه، مسئولین و تصمیم گیرندگان
افزایش قدرت اجرایی به قوانین و مقررات
تلفیق حفاظت و توسعه
تعیین اثرات و پیامدهای احتمالی
ارائه راه حل های صحیح و منطقی از منابع طبیعی و انسانی
اما حال با توجه به نگرانی های حاصل از ایجاد سد آبریز برای مناطق پایین دست از مسولین درخواست میشود مطالعات ارزیابی ریسک اثرات زیست محیطی (EIA) سد آبریز توسط مراکزعلمی تخصصی معتبر داخلی تدوین گردد و نتایج این مطالعات در جلسه ای با حضور کارشناسان صاحب نظر مورد توافق حوزه پایین دست ( منابع اب ، مدیریت بحران ، محیط زیست و آلودگی آب ) مورد بررسی قرار گیرد و در صورت امکان پیشنهادات سازنده بررسی و نسبت به تصمیمی که پایین دست سد متضرزر نگردند اقدام شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار