تعداد زیادی از مردم تاکنون ویروس کرونا را گرفته و بهبود یافته اند،‌ آنها اکنون این سوال را می پرسند که آیا لازم است واکسن نیز تزریق کنند تا از ابتلای مجدد به این بیماری در امان باشند؟
کد خبر: ۹۳۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹ 10 January 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از بهداشت نیوز، کادر درمان و نیروهای فعال در بخش مراقبت های بهداشتی که در محیط‌های پرخطر تردد دارند، جزو اولین گروه هدف برای تزریق واکسن کرونا بوده اند. عملیات تزریق برای این قشر از تاریخ ۱۴ دسامبر آغاز شد که می توان آن را ابتدای هدف بلندپروازانه ایمنی عمومی و تزریق واکسن برای تک‌تک شهروندان دانست. اما سوال مهمی که مطرح می شود این است که آیا افرادی که دچار کووید۱۹ شده و بهبود یافته اند نیز لازم است واکسن دریافت کنند؟
 
بنا بر اعلام کمیته مشورتی در حوزه اقدامات ایمن سازی (ACIP) -کمیته مستقلی که به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) در مورد چگونگی کنترل بهتر بیماریهای قابل پیشگیری در ایالات متحده توصیه می کند-  ابتلای قبلی یک فرد به COVID-19 نباید مانعی برای تزریق واکسن وی شود. این کمیته خاطرنشان کرد که داده های حاصل از آزمایشات بالینی نشان می دهد که واکسیناسیون در افرادی که قبلاً به COVID-19 مبتلا شده اند "ایمن و احتمالاً م موثرتر" از سایرین است ، چه آنها علائمی را نشان داده و چه بدون علامت باشند. 
 
کسانی که مبتلا بوده‌اند، ایمنی ندارند؟
 
گاهی اوقات.  استفان راسل، دکترای پزشکی و مدیرعامل و بنیانگذار مرکز «علوم زندگی ایمن»، در این زمینه می گوید: مسئله این است که سطح ایمنی (که با توجه به سطح آنتی بادی ها تعیین می شود) بسیار متفاوت است. سطح بالاتری از آنتی بادی های خنثی کننده ، محافظت بهتری در برابر عفونت جدید ایجاد می کنند. علائم شدیدتر عفونت اغلب منجر به سطح بالاتری از آنتی بادی های خنثی کننده می شود ، در حالی که علائم کمتر ممکن است منجر به کاهش یا عدم تولید آنتی بادی خنثی کننده قابل اندازه گیری شود.
 
به عبارت دیگر ، اگر شما سابقه عفونت COVID-19 بسیار خفیف داشته باشید ، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی آنتی بادی تشکیل نداده باشد و همین امر در مورد کسانی که شکل شدیدتری از بیماری را تجربه کرده اند نیز می تواند صادق باشد. برای تعیین خطر عفونت مجدد در افراد قبلاً آلوده و همچنین دوام ایمنی محافظتی آنها ، شواهد بیشتری لازم است. 
 
دکتر راسل می گوید: یک سناریوی احتمالی این است که شش ماه پس از تزریق اصلی واکسن COVID-19 به افراد قبلاً آلوده،  واکسن تقویت کننده داده شود. اما در ابتدا ما به اطلاعات بیشتری در مورد سرعت کاهش ایمنی پس از عفونت طبیعی نیاز داریم. محافظت و ایمنی ناشی از آنتی بادی های خنثی کننده ممکن است ضعیف شده و در نهایت با گذشت زمان از بین برود. کاهش قابل توجهی در آنتی بادی های خنثی کننده حتی در چند ماه اول پس از بهبودی از عفونت  نیزCOVID-19 دیده می شود. این نشان می دهد که واکسیناسیون می تواند مفید باشد؛ صرف نظر از اینکه شما نوع خفیف یا شدید COVID-19 را قبلا گرفته اید. 
 
آیا این واکسن بر افراد قبلا مبتلا،‌ اثر دارد؟
 
تاکنون ، آزمایشات واکسن بر روی افرادی که در معرض COVID-19 قرار نگرفته اند متمرکز شده ، بنابراین هنوز مشخص نیست که تأثیر واکسیناسیون بر روی افرادی که قبلا در معرض آن قرار گرفته اند چه خواهد بود. هنگامی که افرادی که قبلاً COVID-19 گرفته اند، واکسینه می شوند ایمنی آنها به طور موثری افزایش می یابد، به این معنی که این امیدواری وجود  دارد که آنها برای مدت طولانی تری محفوظ و ایمن باشند. 
 
حتی پس از واکسیناسیون افراد، ممکن است برای حفظ ایمنی بدن به دوزهای تقویت کننده اضافی نیاز وجود داشته باشد. بحث و گفتگوها در مورد نیاز احتمالی افراد پرخطر به دریافت واکسن های تقویت کننده هر شش یا 12 ماه  یکبار در حال انجام است ، اما قبل از روشن شدن این سوال ، به اطلاعات بیشتری نیاز است.
 
تویه می شود که اگر در زمان تزریق واکسن، مبتلا به کرونا هستید این کار را تا زمان پایان دوره درمان و بهبودی کامل به تعویق بیاندازید. برای اکثر افراد این دوره ۱۰ روز است البته در صورتی  که فرد تب نداشته باشد. CDC اعلام کرده که شواهد نشان می دهد که ابتلا به کرونا تا ۹۰ روز پس از بهبود، غیرممکن است بنابراین افرادی که در ۹۰ روز گذشته این ویروس را پشت سر گذرانده،‌ می توانند با خیال آسوده به تزریق واکسن بپردازند. 
 
منبع: Health/ دسامبر ۲۰۲۰
مترجم: لیلا فرجی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار