با داشتن و دانستن اطلاعات درباره مخفف ها و میزان های نوشته شده بر روی آزمایش ها خون به راحتی آزمایش خونتان را تفسیر کنید تا بتوانید بفهید دارای کم خونی هستید یا نه. البته به یاد داشته باشید که بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.
کد خبر: ۹۳۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹ 18 January 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با داشتن و دانستن اطلاعات درباره مخفف ها و میزان های نوشته شده بر روی آزمایش ها خون به راحتی آزمایش خونتان را تفسیر کنید تا بتوانید بفهید دارای کم خونی هستید یا نه. البته به یاد داشته باشید که بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

علامت های نوشته شده بر روی برگه آزمایش خون به چه معناست؟
1-RBC
مخفف کلمه سلول قرمز خون است. این سلول هاي قرمز یا همان گلبول هاي قرمز، در واقع اصلی ترین قسمت خون و عامل رنگ قرمز آن هستند.
این رنگ قرمز به دلیل وجود ماده هايی به نام هموگلوبین است که کمک می کند گلبول قرمز، اصلی ترین وظیفه خود یعنی حمل و نقل اکسیژن و دي اکسیدکربن را انجام دهد. به طور خلاصه می شود گفت گلبول هاي قرمز وسیله حمل و نقل اکسیژن از ریه به بقیه سلول هاي بدن هستند.

مقادیر طبیعی
بین 7/4 تا 1/6 میلیون در هرمیکرولیتر خون. این عدد براي خانم ها مقداري کمتر و در کودکان مقداري بیشتراست.

2-HCT
میزان غلظت گلبول قرمز خون(RBC)رو نشان می دهد که اسم ان هماتو کریت می باشد که میزان نرمال آقایان 41 الی 51 درصد و درخانم ها 36 الی 45 درصد و در نوزادان 50الی 62 درصد می باشد.که کاهش آن نشان دهنده ي کم خونی می باشد.

محدوده خطر HCT
بالاتراز 60 درصد و پایین تر از 15 درصد باید باعث نگرانی پزشک شود.
3-MCV
نشان دهنده ي میانگین حجم گلبول هاي قرمز می باشد واحد آن فمتولیتر است و مقدار نرمال آن 80 الی 96 فمتولیتر می باشد که اگر از این حد کمتر باشد یعنی گلبول قرمز از نظر اندازه کوچک تر از حد نرمال است که به آن میکروسیت گویند ودلیل آن نیز هم می تواند کاهش هموگلوبین باشد و اگر از این عدد بیشتر باشد یعنی اندازه ي گلبول هاي قرمز بزرگ تر از حد نرمال هستند که دلیل آن می تواند افزایش هموگلوبین باشد.

4-MCH
میانگین هموگلوبین در سلول را گویند که واحد ان پیگو گرم است و مقدار نرمال 27 الی 33 می باشد که باز هم اگر کمتر از این عدد باشد نشان دهنده ي کاهش هموگلوبین که کم خونی است می باشد

5-MCHC
میانگین غلظت هموگلوبین در سلول را گویند که رنج نرمال ان از 33 الی 36 می باشد که عدد بدست امده اگر از این مقدار کمتر باشد نشان دهنده ي کاهش هموگلوبین یا کم خونی و اگر از این حد بیشتر باشد نشانه ي افزایش هموگلوبین است.
کلا در تمام کم خونی ها پزشک اندیکس هایی که در بالا ذکر شد رو مد نظر دارد و کاهش هر کدام از ان ها می تواند نشان دهنده ي کم خونی یا همان انمی باشد که کم خونی ها انواع مختلفی دارند که پزشک باید نوع کم خونی را تشخیص دهد مثلا در کم خونی مینور MCHC و MCHو MCV HTC HB کاهش می یابند.

6 -شمارش WBC
که نشان دهنده ي تعداد سلول هاي سفید بدن می باشد. مقادیر طبیعی: در بزرگسالان و بچه هاي بالاتر از 2 سال مقدار
گلبول سفید بین 5 تا 10 هزار در هر میلی لیتر خون طبیعی است. محدوده خطر WBC: کمتراز 2500 و بیشتراز 30000 هر کدام نشان دهنده بیماري هایی هستند که می توانند گاهی خطرناك باشند.

7.شمارش گلبول هاي قرمز خونی یا همون RBC
که رنج نرمال ان از 4 الی 6 می باشد./طلا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار