نشست اعضای شورای شهر یاسوج با هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: نگران توسعه شهر یاسوج هستیم، همانگونه که اعضای شورا و مدیران شهرداری در زمینه توسعه شهر نگرانی دارند و به همین دلیل اعلام می کنیم که آماده هستیم تا در زمینه خدمات شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان همکاری نزدیک تری با شورا و شهرداری ها داشته باشیم.
کد خبر: ۹۳۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲ 20 January 2021

مهرجو : نگران توسعه شهر یاسوج هستیم / شوراهابه پتانسیل وظرفیت مهندسین توجه ویژه داشته باشند/رویکردی فرهنگی در توسعه شهری

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد، رئیس سازمان در این نشست صمیمانه ضمن تقدیر و تشکر از حاضرین در جلسه، با اشاره به اینکه اولویت سازمان نظام مهندسی ساختمان نظارت بر اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان است گفت: امروزه کار در شهرداری سازمان نظام مهندسی بسیار سنگین و پیچیده است.
دکترابراهیم مهرجوگفت:جامعه مهندسی و دستگاه های ذی ربط استان درگیر مسائل مربوط به ساخت و ساز هستند تا بتوانند جهت رفاه حال مردم کیفیت مطلوبی را فراهم نمایند.
وی افزود:شوراها به عنوان نمایندگان واقعی مردم در حوزه توسعه شهری پتانسیل و ظرفیت بسیار قوی برای شهرها محسوب می شوند که همکاری سازمان نظام مهندسی با این مجموعه براساس همین ظرفیت و توانمندی ها می تواند در مباحثی همچون رعایت اصول فنی و مهندسی، طراحی و نظارت و اجرای صحیح ساخت و ساز ها ثمرات بسیار قوی در حوزه توسعه شهری داشته باشد.
وی با اشاره به وجود 4436عضو در رشته های هفتگانه (عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی، نقشه برداری و شهرسازی ) در استان اظهار کرد: باید از پتانسیل مهندسان استفاده شود تا کارها تخصصی و کارشناسی صورت گیرد و همچنین این سازمان ظرفیت مناسبی برای دستیابی به اهداف مدنظر شورا و شهرداری جهت ارتقاء کیفی زندگی شهروندان را دارا می باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: نگران توسعه شهر یاسوج هستیم، همانگونه که اعضای شورا و مدیران شهرداری در زمینه توسعه شهر نگرانی دارند و به همین دلیل اعلام می کنیم که آماده هستیم تا در زمینه خدمات شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان همکاری نزدیک تری با شورا و شهرداری ها داشته باشیم.
روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، مهرجواضافه کرد:اگر شورای شهر و نظام مهندسی در کنار هم قرار گیرند در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی در این شهر خواهیم بود.
وی باتوجه به اینکه عالی ترین‌ مقام نظارت بر ساخت و ساز استان است خاطر نشان کرد:عمده مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز و توسعه شهری به دلیل رعایت نکردن قانون و عدم استفاده صحیح از ظرفیت های قانونی است اگر تمام قوانین حتی قوانین ناقص بررسی و اجرا شود شاهد کاهش قابل توجه مشکلات خواهیم بود.

وی همچنین به اقدامات صورت گرفته در نظام مهندسی ساختمان استان نیز اشاره کرد وگفت: با توجه این که دو نقشه ای بودن ساختمان یکی از معضلات ساخت ساز در استان می باشد سازمان در همین راستا برای حذف دو نقشه ای بودن پروانه ها تاکنون جلسات مکرری با شهرداری و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تشکیل داده که امیدواریم این جلسات تداوم داشته باشد تا بتوانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی گفت: بر اساس ماده ۷ مبحث دوم مقررات ملی ساختان و آئین نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان استفاده از مجریان ذیصلاح در پروژه های ساختمانی الزامی و اجباری می باشد که سازمان نیز اقدام به تشکیل این کمیته در سازمان بر اساس مصوبه هیات مدیره نمود چرا که حضور مستمر مجریان ذیصلاح در پروژه ها تخلفات ساختمانی را کاهش می دهد.
مهرجوبه فعالیت کمیته نظارت عالیه نیزاشاره کرد و افزود: کمیته نظارت عالیه برای ارتقای وضعیت کیفی ساخت و سازها در سازمان نظام مهندسی ایجاد شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان درپایان با اشاره به وضعیت جامعه در ایام شروع کرونا، توسعه و بسط خدمات الکترونیکی را یک ضرورت توصیف کرد و عنوان نمود: هیات مدیره دوره هشتم سازمان از ابتدای شروع کار خود جهت حذف بروکراسی اداری این موضوع را جز اهداف اصلی خود قرار داد و تاکنون نیز توانسته است در این زمینه کار های خوبی را انجام دهد.

از جمله این فعالیت ها به شرح زیر می باشد.

*ثبت نقشه به صورت الکترونیکی

*ارجاع نقشه به دفاتر طراحی

*سیستم ارجاع نظارت براساس قانون نظام مهندسی

*کنترل تعداد کار مهندسین

*مشاهده ارجاعات روزانه توسط اعضا بر روی سایت سازمان

مهندس رستگار نائب رئیس سازمان نیز در این نشست در خصوص ساختمان های عدم سایقه بیان نمود : مهندسین طراح و ناظر باید به صورت کامل جزئیات اجرایی این ساختمانها را بررسی نمایند و هزینه های مرتبط از مالک دریافت نماید.
ضمنا وی در خصوص کمیسیون ماده صد اظهار داشت : علیرغم صداهای مثبت از این کمیسیون باید به پرونده هایی ورود پیدا کند که حداقل مجوز ساخت و ساز از شهرداری و نقشه های ساخت اولیه آنها به تائید نظام مهندسی رسیده باشد.

مهندس خورشیدی دبیر سازمان در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر ویژه از اعضای شورای شهرگفت: اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج تاکنون همکاری و تعامل بسیار سازنده ای با سازمان داشتند و از آن نظر که زنجیره مدیریت شهری که ادراه کل راه و شهرسازی،سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، شورای شهر و شهرداری ها و دیگر دستگاه های اجرایی و خدمات رسان حلقه هایی از زنجیره مورد نظر می باشند تعهد و مسئولیتی واحد دارند که آن هم تامین امنیت و رفاه عمومی و دفاع از حقوق شهروندی است، لذا کوچکترین اختلال و یا مسامحه در همکاری هر کدام از حلقه های زنجیره مورد نظر می تواند منجر به ایجاد ضعف و گسستگی در دستیابی به اهداف مورد نظر خواهد شد. بنابراین با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع و نقش اعضای شورای های اسلامی شهر به عنوان منتخبین عموم مردم و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان منتخبین جامعه مهندسی و تفاوت در نوع مطالبه گری جامعه نسبت به آنها لازم است در راستای اهداف مشترک و در پاسخ به اعتماد جامعه هدف تلاش دو چندان داشته و فارغ از هر نوع اعمال سلیقه های شخصی با تشکیل جلسات هماهنگی مشترک با تقویم زمانی مشخص به عنوان بازوان پرتوان تسهیل کننده و فراهم آورنده ارائه خدمات هر چه بیشتراز طرف دیگر دستگاههای اجرایی و نظارتی باشند.
در پایان ضمن تقدیر از همکاری روسا و اعضای محترم شورای شهر اظهار امیدواری کرد: همکاری هر چه بیشتر شهرداریها و اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاههای خدمات رسان به عنوان مجری و ناظرین بر اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موجبات ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات فنی و مهندسی توسط قشر فرهیخته و متخصص جامعه مهندسی استان، بالطبع آن ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و صنعت ساختمان به عنوان سرمایه ملی در استان را موجب آورند.


رئیس شورای شهر یاسوج در این جلسه ضمن عرض تبریک به دکتر مهرجو ریاست جدید سازمان گفت : جای خوشحالی دارد که در جمعی حضور یافته ایم که دغدعه ایمن و رفاه مردم را دارند ، خداوند هر چه برای ما قرار داده است خوبی هاست برای ما مهم است که چقدر درک معرفت از این نعمت ها را داشته باشیم، خوشحال هستیم که قریب ۴۵۰۰ نفر از فرزندان این مردم که در این تشکیلات فعالیت دارند .

محمدرحیم دهراب پور خاطرنشان کرد : فرصت بهترین نعمت و غنیمت است باید از فرصت ها سود برد و براحتی از دست نداد ‌،امروزه ارزش آدم ها به این نیست که خوب زندگی کند این هنر نیست و لذتی ندارد مهم این است که چقدر در خدمت جامعه و مردم باشیم.
دهراب پور در ادامه با تاکید بر اینکه هر چیزی که انسان را خوشحال کند خیر و خدمت است و توصیه می کنم از این فرصت استفاده کنید، باید خدا را شاکر باشیم که نعمت انقلاب و بر پای نگه داشتن دین در این زمان انجام می شود
وی اضافه کرد : مردمی هستند که ما فرزندان آنها هستیم این مردم حق دارند که خدمت به آنها داده شود و راضی نگه داشته شوند،کسب رضای خداوند در گروی رضایت مردم است مردمی که در دوران انقلاب هر وقت احساس خطر برای انقلاب می کنند جان بر کف می شوند .

رئیس شورای شهر یاسوج تاکید کرد : تابلوی ما که همان مدیریت شهری است باید تعریف شود شهر مربوط به شورا و شهرداری نیست این مدیریت مربوط به همه آن است و نیاز است که تعامل باشد مثل کارخانه ای می ماند که اگر جایی حتی جزیی لنگ شد کل کارخانه از کار می افتد.
محمدرحیم دهراب پور گفت : بر قانون ایراد وارد است اما در مجلس لوایح را طوری تنظیم و ادعا می کنند که سرنوشت مردم در دست خودشان است اما این دروغ است این بحث در کل کشور است .
دهراب پور افزود : مدیریت شهری بنا به گفته قانون یعنی استاندار ، و من اعتقاد دارم مدیریت شهر نباید در دست دولت باشد و این نقد بر قانون شورا وارد است ،شهردار شهر وقتی توسط شورا تعیین می شود دیگر نباید استاندار تایید کند این مشکل اساسی کل شورای شهر است و وقتی این اتفاق رخ می دهد باید تعامل کرد در بحث تعامل باید مهربانی از دو طرف باشد .
وی در ادامه با تاکید بر اینکه محور مدیریت شهر استانداری و زیر مجموعه ایشان است اظهار داشت : وقتی تفکر شورایی قابل قبول آقایان نباشد ببینید چه بر سر شهر های استان می آید ، بخش دیگر مدیریت شهری راه و شهرسازی است ، شهرداری یک بهره بردار است ،راه و شهرسازی که متاسفانه بیشتر سرانه های شهر را خودسرانه تغییر کاربری می دهند و به افراد خاص می دهند .
رئیس شورای شهر یاسوج ادامه تصریح کرد : این ظلم است من روشن می گویم که مدیری که نظر دیگران را برای بقای خود جلب کند خیانت می کند و این تفکر در حال انجام است این بازی گری و معامله است .
محمدرحیم دهراب پور افزود : کار شما در سازمان حساسیت ویژه می طلبد ارزش شهر به استحکام و زیبا سازی است من معتقدم این امر وظیفه شما است ، شهر ما زیاد نقص دارد نه طرح ها از طریق راه شهرسازی و شهرداری خوب اجرا می شود و نه نظارت کافی است .
وی گفت : بخشی از معابر شهر گم شده است من معابر 40 متری سراغ دارم که الان 20 متر است 8 متر است یکی از مشکلات کلان شهرهای قدیمی بافت قدیم آنها است و مشکل یاسوج در بافت های جدید است الان امام حسین،امام علی و جهاد شهرک نیست محله است با این معابر و امکاناتی که دارد که این هم خیانتی است که تعاونی های ما در زیر چتر نهاد های مقدس انجام دادند .
رئیس شورای شهر یاسوج بیان کرد : این خیانت به شهر است که تعاونی فلان نهاد برای جیب خودشان به اسم یک نهاد مقدس هنوز هم بهره برداری می کنند ،الان این افتضاحاتی که در کوی امام حسین ، کوی امام علی ،کوی جهاد با اسامی مقدس با استفاده از همین جایگاه ها بوجود آمده و هنوز هم دم می زنند نتیجه کار همین افرادی است که در سایه نام یک نهاد مقدس انجام می دهند ،در 45 متری فضای سبز را بین خودشان تقسیم کردند و می برند .
محمدرحیم دهراب پور افزود : شهر یاسوج یک لکه ننگ و سیاهی است در قلب زیبایی زاگرس است ما زیاد دغدغه داریم یاسوج می توانست یکی از زیباترین شهرهای دنیا باشد، مهم است انسان درست عمل کند ،ما هیچ مشکلی نداشتیم اما مشکل خود انسان ها هستند و من با کارهایی که می شود دلم گرفته است ، فرصت ها از دست مان رفته است ما خواهش داریم این شهر را از این حالت خارج کنید .
دهراب پور با انتقاد از انتخاب معاون جدید عمرانی اظهار داشت : من تاسف می خورم که استان با 4500 مهندس فعال و کارکشته در سازمان نظام مهندسی وجود دارد معاون عمرانی استاندار 3 تا 4 سال یک معاون معیوب و علیلی باشد و الان یکی از جای دیگری آورده اند که معلوم نیست کی خواهد چکار کند .

مسعود خوبانی در این جلسه گفت : هیات رئیسه سازمان همیشه پای کار بودند همانطوری که مستحضر هستید باتوجه به چشم انداز خوب شهر یاسوج می طلبد که در خصوص ساخت و سازها فکری نو اندیشید .

خوبانی گفت : با توجه به نفوذ مالکین نابهنجاری های زیادی بخصوص در بحث ساخت و سازها در سطح شهر یاسوج جدید بوجود آمده است ، ایراداتی در خصوص نظارت ها وارد هست.

وی با بیان اینکه نظارت ها کمرنگ شده است گفت : یک سری اقداماتی انجام شده که باید جلوگیری شود نود درصد شهر به سمت ساخت و سازهای چند طیفه گرایش پیدا کرده است .

سخنگوی شورای شهر افزود : شهر متعلق به همه ما است و اگر جایی کاری خارج از عرف انجام گیرد ، شهر آسیب می بیند انتظار داریم هیات رئیسه جدید بیشتر حساسیت به خرج دهند .

خوبانی گفت : ما دوست نداریم تخلفات افزایش پیدا کند تا در کمیسیون ماده 100 احکامی به ضرر شهروندان صادر شود به هر حال مردم توانیی آنچنانی ندارند .

وی در ادامه ابراز داشت : ارباب رجوع های نظام مهندسی از بروکراسی های اداری در سازمان گلایه دارند ،بر اعمال هزینه های نظام مهندسی نیز ایراداتی وجود دارد و من آن را یک نوع بی عدالتی می بینم که امیدوار هستم تجدید نظر کنند .

سخنگوی شورای شهر یاسوج ادامه داد : شهروندی چند سال پیش ساختمان احداث کرده است ، سازمان نظام مهندسی به نرخ روز با آنها محاسبه می کند ، ما بعنوان نمایندگان مردم که از ما انتطاراتی دارند نظرات آنها را منعکس کنیم .

خوبانی تاکید کرد : وقتی پروانه یک ساختمان در شهرداری 20 میلیون تومان باشد در نظام مهندسی که متعهد هیچگونه خدمات شهری نیست 40 میلیون مطالبه می کنند این بی عدالتی است ، فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد است و انتظار داریم شما نیز مراعات حال مردم را کنید .

وی افزود : الان بابد سازمان نظام مهندسی نقش پر رنگی در طرح تفضیلی آینده داشته باشد و باید یکی از اصلی ترین اعضا باشد و نراتت کارشناسی خود را ارائه دهند .

مسعود خوبانی در خصوص زمین سازمان نظام مهندسی گفت : ما همکاری های لازم را در شورا داشتیم، زمینی هم مصوب کردیم ولی متاسفانه شهرداری ما به سمت و سویی حرکت می کند که راضی نیستیم .

خوبانی اظهار داشت : شهردار ادم با اخلاقی است ،اما آنطور که ما انتظار داشتیم در بحث تعامل با سازمان خیلی ورود نکرد و آن طور که ما قول داده بودیم کاری انجام نشده است متاسفاانه در بحث و اقلیت و اتنخابی که کردیم انتخاب ما تخصصی نبوده است ما هم منتقد هستیم در یک مقطعی ما اجبارا رای دادیم گفتیم شاید اتفاقات خوبی رخ دهد که متاسفانه رخ نداد حالا کارهایی شده اما اصلا مطلوب ما نبوده است .


علی اکبری تبار نائب رئیس شورا در این جلسه بیان کرد : در بحث دفترچه عوارض شهر که تا یک ماه آینده در دستور کار قرار می گیرد دوست داریم از پیشنهادات سازمان استفاده کنیم ما نیاز به کمک به تخصص سازمان داریم.

اکبری تبار اظهار داشت : سه تا 4 نفر از اعضای شورا عضو سازمان هستند ما توقع داریم این نشست ها بیشتر شود تا بحثها تخصصی تر شود .

وی گفت : توقع داریم در بحث حذف کاغد ، سامانه بین شهرداری و سازمان راه اندازی شود ، در کمیسیون ماده صد می خواهیم بیشتر بررسی شود چون الان دستی صورت می گیرد احتمال تخلفات وجود دارد ممکن است بهره برداری شود تا سو استفاده ها به حداقل برسد .

در بحث مهر اجاره‌ای خیلی از مسائل در شهرداری خط دهی می شود راهکاری پیدا شود تا فساد کمتر شود مهر دوستان سازمان نظام مهندسی در برخی اوقات دست بچه های شهرداری است مهر خیلی از بچه های سازمان دست کارشناسان شهرداری است .

کنترل ساخت و ساز خوب است که خلاف ضوابط نباشد قبول داریم برخی کم کاری ها توسط عوامل اجرایی شهرداری است اما وقتی مهندس ناظر وقتی تخلف را می بیند نباید تایید کند که انتظار داریم این نظارت ها بیشتر شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار