معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
تابناک-معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مورد کنترل بیماری کرونا، وضعیت استان هرمزگان مناسب است و یکی از اقدامات خوب در این استان، ممانعت از ایجاد خیز جدید بیماری بوده است.
کد خبر: ۹۳۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲ 21 January 2021

به گزارش خبرنگار تابناک، دکتر علیرضا رییسی در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان که با حضور وزیر بهداشت در استانداری هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: در دو استان مازندران و هرمزگان خیز جدید بیماری نداشتیم که متاسفانه در مازندران این خیز جدید بیماری شروع شد اما در هرمزگان هنوز شاهد خیز جدید نیستیم.

دکتر رئیسی گفت:  از امروز به بعد شاخص ارزیابی جدید ما این است که استانها وارد خیز جدید بیماری نشوند. در کشور یک خیز خیلی سختی داشتیم که آن را گذراندیم و بعد از آن، در کل کشور یک ماموریت ویژه داریم که هیچ استانی وارد خیز جدید بیماری نشود. 

وی افزود: در حال حاضر، خط مقدم اصلی برای مقابله با کرونا، حوزه بهداشت است اما زمانی که در اوج بیماری هستیم، به ناچار همه امکانات درمانی به خط می شوند اما در این مرحله که در سراشیبی هستیم یا به یک مرحله باثبات می رسیم، نقش حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری، باید بسیار پررنگ باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: در این شرایط سه کار اصلی باید انجام دهیم. یکی اینکه باید قدرت شناسایی بیماری را خیلی بالا ببریم. در استان هرمزگان، در یک زمان 61 درصد از تست های بیماران، مثبت بود اما الان به 9 درصد رسیده است و نباید این شاخص از 10 درصد بیشتر شود و به محض اینکه به 10 درصد رسید نیاز به تقویت بیماریابی داریم. 

دکتر رییسی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات کشور که وزیر بهداشت هم نگران آن است، ایزوله بیماران است. باید خیالمان راحت باشد که بیمارانی که شناسایی شده اند، قرنطینه و ایزوله هستند و به خارج از منزل نمی روند. این یکی از شاخص های بسیار باارزش است و اگر این کار را انجام ندهیم، هر قدر هم که تست بگیریم، منابع خود را به هدر داده ایم چون در این صورت، بیماران، سایر افراد جامعه را گرفتار می کنند و این مهمترین و شاخص ترین اقدامی است که در هرمزگان انجام شده و باید تداوم یابد. 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هفته گذشته گزارشی از وضعیت قشم در جلسه ستاد ملی ارائه کردیم که تعداد زیادی مسافر به این جزیره وارد شدند که جای نگرانی است و باید در سطح ملی تصمیماتی بگیریم و هم اینکه در سطح استان هم نظراتی وجود دارد که قابل انجام است. 

وی همچنین اظهار داشت: پشه آئدس از مالاریا خطرناک تر است و در پشت مرزهای کشور این پشه وجود دارد و بیماری‌های منتقله از آن در همسایگان ما مشاهده شده است، در آمریکای جنوبی در کشورهایی مانند برزیل وقتی بیماری زیکا آمد، موجی ایجاد کرد و بیماری های ناشی از پشه آئدس باید خیلی جدی گرفته شود. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: بیماری تب دانگی چهار نوع دارد که اگر افراد به یک نوع از آن مبتلا شوند، مصون می شوند و انواع دیگر قابل کنترل نیستند. این ویروس توسط پشه منتقل می شود و به تب استخوان شکن معروف است و این بیماری نیز بسیار خطرناک است بنابراین نباید در این شرایط که همه گیری کرونا در کشور حاکم است، از این بیماری ها غافل شویم. 

دکتر رییسی افزود: این ویروس در لاستیک های کهنه، مراکز تجمعی و در محل های مرطوب به ویژه در محل هایی که لوله کشی آب وجود ندارد، رشد می کند. در مناطق گرمسیر حتی زیر لوله ای که آب میعانی کولرگازی ها را منتقل می کند می تواند محل تجمع و رشد این ویروس باشد و به راحتی هم از بین نمی روند. بنابراین باید با هماهنگی بین بخشی با سازمان های مختلف از جمله کشتیرانی، مناطق آزاد، شهرداری ها و دهیاری ها با این بیماری مبارزه کنیم و آب شرب سالم باید در سیستم لوله کشی به منظور کاهش زیستگاه این ویروس به ویژه در قشم، خمیر و لنگه تامین شود. همچنین بهسازی محیط، جمع آوری صحیح زباله ها و پسماندها و لاستیک های رها شده و معافیت خروج لاستیک های مستعمل بسیار مهم است.

انتهای پیام /ز39

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار