در این مطلب سعی می شود به عنوان یک معلم که با عده ی کثیری از نوجوانان سر و کار دارد به دلایل و راه های پیشگیری از این پدیده به طور مختصر و با توجه به شناخت خود از چنین مقطع سنی پرداخته شود.
کد خبر: ۹۳۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵ 23 January 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سجاد افسر ، فعال رسانه ای و فرهنگی طی یادداشتی نوشت : پدیده ی خودکشی جزء 8عامل اصلی مرگ ومیر در دنیا می باشد ،پدیده ای که از نظر روان شناسان مهمترین عوامل آن ،افسردگی،نا امیدی ،کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس می باشد و شیوع آن در سنین مختلف و حتی طبقات متفاوت اجتماعی وجود دارد.
در ایران متاسفانه سال به سال شاهد افزایش این پدیده می باشیم پدیده ای که جزء اطلاع رسانی وپخش در فضاهای گوناگون مجازی برای سرگرمی مردم هیچ واکنش درمانگرانه ای نسبت به آن انجام نشده است .
در این مطلب سعی می شود به عنوان یک معلم که با عده ی کثیری از نوجوانان سر و کار دارم به دلایل و راه های پیشگیری از این پدیده به طور مختصر و با توجه به شناخت خود از چنین مقطع سنی بپردازم.

ابتدا باید گفت که وزارت آموزش وپرورش و متولیان آن بیشترین کم کاری را در این پدیده ی خاص دارند، متاسفانه با افزایش رشد خودکشی در جامعه وخصوصا نسل نوجوان، در حوزه ی آموزش و سرفصل های کتب درسی، محلی برای پرداختن به این موضوع وجود ندارد و گاها می بینیم که مسولان امر، مسیر آموزش را از پرورش وتربیت به سمت سیاست زدگی سوق می دهند.

افسردگی و محدود شدن آرزوها در دهه های گذشته مسیر آرزوهای نوجوانان از شاهراه تحصیل عبور می کرد ولی در سال های اخیر ارزش تحصیل به عنوان ناجی آرزو ها از بین رفته و خیل عظیمی از نوجوانان را دچار ناامیدی و محدود کردن آرزوها کرده است ومدارس کارایی خاصی برای جامعه ندارند و نوجوانی که رسیدن به رویاها را در گرو تحصیلی می دید اکنون به سمت خودکشی جسمی و رویایی قدم بر می دارد.

عدم توجه به موقعیت سنی دانش آموزان متاسفانه در بعضی از مدارس یا مشاور و روان شناس وجود ندارد و یا دربعضی دیگر، اگر هم مشاوری وجود داشته باشد در راستای تخصص خود عمل نمی کند و بیشتر تمرکز خود را صرف کنکور وحوزه آموزشی خواهد کرد و به مسئله ی روانی ومشکلات جنسی دانش آموزان اهمیتی داده نمی شود برای مثال یکی از مدارس با داشتن 250دانش آموز در مقطع متوسطه دوم از 8ساعت حضور مشاور در مدرسه استفاده می کند ،وبرای مسولان آموزش چه در مدارس چه در اداره ها مسئله ی مهم سن و مشکلات و اختلالات متناسب با سن در نظر گرفته نمی شود.

برگزار نکردن همایش های انگیزشی در مدارس و حتی جامعه شاید شما هم فیلم های همایش های خارجی که برای  دانش آموزان ومردم در سالن هاو فضا های باز اجرا می شود را در فضای مجازی دیده باشید همایش هایی که با حضور افراد موفق وکارآفرین با هدف بالا بردن اعتماد به نفس ،میل به زندگی بهتر و امید به آینده در افراد برگزار می شود ولی متاسفانه در کشور ما از بین میلیون ها همایش بی اثر ،چنین همایش ها بر گزار نمی شود.و مدارس در حوزه ایجاد شادی ،انگیزه،افزایش عزت نفس وامید به زندگی کاملا خنثی می باشند .

عدم استعداد یابی در مدارس:به جرات می توان گفت که سطح استعدادیابی در مدارس نسبت به دهه های گذشته بشدت پایین آماده است .تعداد زیادی از هنرمندان،خوانندگان،ورزشکاران در سال های دور، در برنامه های فوق درسی مدارس کشف و رشد می کردند تئاتر وسرود  ومسابقات ورزشی مدارس، محلی برای بروز استعداد دانش آموزان و حتی افزایش سرگرمی ونشاط در فضای مدارس بوده است اما اکنون اولولیت اصلی مدارس گرفتن شهریه ی بالا و در عوض خوراندن مطالب زیاد و زبان های مختلف به دانش آموزان می باشد وعملا روحیه شاداب و پر انرژی نوجوانی را کاملا تخلیه وخسته می کنند.
بودن آدم های موفقی در زمینه های هنری و ورزشی که در خاطرات خود بیان می کنند که در زمینه ی تحصیل بسیار ضعیف بودند ولی با شرکت در برنامه های هنری و ورزشی استعدادشان کشف شد.
 به هر حال عدم توجه مدارس به استعدادها زمینه ساز افسردگی و نا امیدی و درنهایت پدیده خودکشی می شود ومادامی که دانش آموز در هیچ زمینه ای استعدادش کشف نشوداحساسی پوچی به خود می گیرد..
 باید عرض کرد که آموزش صحیح و تربیت سالم در مدارس و نگاه ویژه وزارت به مسائل روانی وجنسی دانش آموزان خصوصا در نوجوانی می تواند مهم ترین واصلی ترین راه پیشگیری از خودکشی باشد .
بکارگیری مشاوران و روانشناسان بیشتر در آموزش وپرورش و همچنین اهمیت دادن و افزایش ساعات روانشناسی  در برنامه ی درسی هفتگی مدارس ،جهت شناخت استعدادها و افزایش اعتماد به نفس و به تبع آن آموزش اصول اولیه زندگی و روشن نمودن هدف و غایت زندگی بشر وهمچنین اشکار ساختن مشکلات و اختلالات جنسی و روحی و چگونگی مقابل با حوادث وبحران ها می تواند هموار کننده راهی برای برطرف کردن این پدیده ی خطرناکی در چنین سنی و حتی در ادامه ی زندگی افراد باشد..
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار