بررسی نظر کارشناسان
چرا باران نمی بارد؟ وضعیت بارش ها در کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟ آمار و ارقام و پیش بینی ها چه می گویند؟ برای پاسخ به این سوالات نگاهی به برخی خبرهای منتشره در رسانه ها از زبان کارشناسان می اندازیم.
کد خبر: ۹۳۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 24 January 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یک پاییز پربارش در بسیاری از مناطق کشور را شاهد بودیم اما بعد از فعالیت آخرین سامانه بارشی در استان و در بخش های زیادی از کشور ، مدت زیادی است که باران نباریده و کم کم ترس از خشکسالی نمایان می شود ! اما چرا باران نمی بارد؟ وضعیت بارش ها در کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟ آمار و ارقام و پیش بینی ها چه می گویند؟
برای پاسخ به این سوالات نگاهی به برخی خبرهای منتشره در رسانه ها از زبان کارشناسان می اندازیم.
چرا باران نمی بارد؟
در خبر منتشره از قول یکی از کارشناسان هواشناسی که در سایت هورگان درج شده است ، توضیحاتی امده است .
کامران کامرانی کارشناس هواشناسی نی‌ریزان فارس گفت: اصولاً از اواخر تابستان مشخص می‌شود که وضعیت بارش چگونه است و امسال مشخص بود که وضعیت باران در ایران نامناسب است . 

دلایل متعددی برای این پیش بینی وجود داشت از جمله : 

- فعال نبودن اقیانوس هند (شرایط بد دور پیوندی دو قطبی اقیانوس هند)

- وجود شرایط لانینا که عموماً شرایط خشک را برای ایران رقم می‌زند.
- تضعیف نشدن شرایط پر فشار جنب حاره‌ای که مانع از ورود سامانه‌ ها به ایران می‌شد.

در هر صورت متأسفانه هنوز عوامل دور پیوندی امید بخش نیست و احتمالاً بهمن‌ماه نیز بدون بارش و یا با بارشهای مختصر سپری خواهد شد. 

پیش‌بینی‌ها خبر از شروع بارش‌ها از  ۱۰ اسفند تا ۱۰ فروردین می‌دهد. امید است طی این بازه زمانی شانس ورود سامانه‌های باران‌زا به ایران و استان فارس را داشته باشیم.

در تحلیل نهایی بعید است که بارش امسال نی‌ریز به نرمال (میانگین چندین ساله حدود ۲۰۰ میلیمتر) برسد و احتمالاً در مجموع سال خوبی را در پیش نخواهیم داشت.

البته امیدواریم که شرایط حدی، رخ دهد و همچون سالهای گذشته  کارشناسان را غافلگیر  کند. 

شرایط حدی به صورت یک اتفاق زودگذر و غیر قابل پیش‌بینی بروز می‌کند و گاهی معادلات را بر هم می‌زند. برخی‌ها تغییر اقلیم را علت بروز این شرایط می‌دانند.

شرایطی که در پاییز امسال رخ داد، می‌تواند به وجود شرایط حدی پیوند زده شود. با وجود اتفاق نظر بر شرایط خشک برای کل ایران از دید تمامی مدلها اما مشاهده گردید مکانهایی مانند کهگیلویه و شمال فارس، پاییز تَر سالی را تجربه کردند.

در این راستا نی‌ریز نیز در گروه تَر سالی پاییز قرار گرفت. اما با کمال تعجب استهبان، فسا و داراب شرایط خشکسالی را از دیدگاه هواشناسی طی کردند.
وضعیت بارش ها در کل کشور
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه کم بارشی در ایران نگران کننده است، گفت: تاکنون تنها ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور اتفاق افتاده است.
احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه جمع‌بندی ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که درحال حاضر بارش‌ها در کل کشور ۲۵ درصد کمتر از نرمال است، اظهارکرد: به‌طورکلی تاکنون در ایران ۶۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم این درحالیست که میزان نرمال بارش در کشور از مهرماه تا اوایل بهمن حدود ۹۱ میلیمتر است. 
کم‌بارشی در بیشتر استان‌های کشور
وی با بیان اینکه بارش‌ها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت بسیار نامناسبی است، تصریح کرد: در هرمزگان طی چهار ماه اخیر فقط حدود ۱۰ میلیمتر بارش گزارش شده است این در حالیست که میانگین بلند مدت بارش‌ها در استان هرمزگان طی این بازه زمانی حدود ۷۲ میلیمتر است.
وظیفه ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان نیز از ابتدای مهر ماه تاکنون ۴.۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم درحالی‌که میانگین بلند مدت بارش‌ها در این استان ۳۴ میلیمتر گزارش شده است.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به اینکه به‌طور کلی وضعیت سایر استان‌ها چه نسبت به سال گذشته و چه نسبت به میانگین بلند مدت جالب نیست، گفت: برای مثال در کرمان با ۵۰ درصد کم بارشی نسبت به میانگین بلند مدت مواجه هستیم.
تاکنون تنها ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور اتفاق افتاده است
وظیفه با بیان اینکه اکنون به میانه‌های سال آبی رسیده‌ایم و تاکنون فقط ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور را داشته‌ایم، اظهار کرد: از این‌رو ۷۰ درصد از بارش سالانه تامین نشده و این مسئله نگران کننده است.
کاهش ذخیره برفی و روان‌آب‌ها
به گفته وی دمای هوا نیز در کشور بالاتر از حد نرمال است و این وضعیت سبب می‌شود که به‌ویژه در حوزه زاگرس ذخیره برفی و روان‌آب‌ها به‌شدت کاهش یابد. در نتیجه دِبی رودخانه‌ها نیز در فصل گرم سال بسیار کمتر از شرایط نرمال خواهد بود که نگرانی‌هایی را در حوزه کشاورزی و حتی تامین آب مناطق روستایی و شهری به‌دنبال دارد.
چشم انداز خوبی برای بارش‌ها طی ماه‌های آینده متصور نیستیم
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه بر اساس خروجی مدل‌های عددی دمای هوا در کشور به‌ویژه در نیمه غربی و جنوبی کماکان بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: چشم انداز خوبی نیز برای بارش‌ها طی ماه‌های آینده نمی‌توانیم متصور باشیم.
وظیفه در ادامه اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که در اسفند و فروردین ماه وضعیت بارش‌ها در ایران کمی بهتر شود اما با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در دی و بهمن ماه، کمبودها در حوزه بارش جبران نمی‌شود. از این‌رو سال آبی با کم بارشی مطلق به پایان می‌رسد.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط کم بارشی فراگیر و خشکسالی گسترده در ایران دور از انتظار نیست، گفت: در بیشتر استان‌های کشور در جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شرق این شرایط محسوس خواهد بود حتی برای استان‌های شمالی کشور به‌ویژه گلستان نیز وضعیت خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.
پیش‌بینی خشکسالی شدید و متوسط در کشور تا پایان سال آبی
وظیفه در پایان با بیان اینکه درحال‌حاضر در دوره خشکسالی هواشناسی هستیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آبی خشکسالی در حد متوسط و شدید در کشور باشد بنابراین انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت نیرو برای ذخیره آب در کشور و مدیریت بهینه آن برنامه‌ریزی کنند.
افزایش 65 میلیمتری باران در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال گذشته
مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش ۶۵ میلیمتری میانگین بارش کل استان در سال زراعی جاری استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
«رضا کاکاوند» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه میزان میانگین بارش‌های سال زراعی جاری این استان تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه پنجم بهمن ماه ۳۵۶.۳ میلیمتر بوده است، گفت: طی این مدت در یاسوج ۳۵۵ میلیمتر، سی سخت ۳۵۰ میلیمتر، دوگنبدان ۳۴۹.۴ میلیمتر، دهدشت ۳۲۵ میلیمتر، لیکک ۳۱۰.۴ میلیمتر و ایستگاه امامزاده جعفر ۴۴۷.۴ میلیمتر بارندگی داشته ایم.
وی اظهارکرد: میزان بارش‌ها طی مدت مشابه سال گذشته در یاسوج ۳۸۳.۶ میلیمتر، سی سخت ۳۴۴.۳ میلیمتر، دهدشت ۳۱۰.۴ میلیمتر، لیکک ۲۲۸.۶ میلیمتر، ایستگاه امامزاده جعفر ۲۷۲.۲ میلیمتر و دوگنبدان ۲۱۸.۶ میلی متر بوده است.
مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی های استان طی سال زراعی سال گذشته ۵۳۹.۶ میلیمتر بوده است.
کاکاوند تصریح کرد: میزان کل بارندگی‌های طی سال زراعی سال گذشته در یاسوج ۸۷۸.۶ میلیمتر، سی سخت ۷۶۹.۴ میلیمتر، دهدشت ۵۶۸.۳ میلیمتر، ایستگاه امامزاده جعفر ۴۸۸.۹ میلیمتر، دوگنبدان ۴۰۳ میلیمتر و لیکک ۳۵۱ میلی متر بوده است.
وی در خصوص وضعیت هوای استان طی ۷۲ ساعت آینده ادامه داد: با بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۷۲ ساعت آینده جو استان کهگیلویه و بویراحمد پایدار خواهد بود. بر این اساس آسمان استان غالبا صاف و آفتابی پیش بینی می شود.
مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته گچساران با دمای بیشینه ۲۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر یاسوج با دمای کمینه منفی ۵.۶ درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بودند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار