مدیران کارخانه سیمان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند، خطر تعطیلی این کارخانه را که با جذب سرمایه خارجی پا گرفته، تهدید می‌کند و این واحد صنعتی برای ادامه حیات نیازمند حمایت مسوولان است.
کد خبر: ۹۳۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 24 January 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دنیای‌اقتصاد نوشت : به اعتقاد کارشناسان قیمت نازل سیمان تهدیدی است که کل این صنعت را در بر گرفته و نیاز به چاره‌جویی مسوولان دارد. دراین راستا مدیران کارخانه سیمان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند، خطر تعطیلی این کارخانه را که با جذب سرمایه خارجی پا گرفته، تهدید می‌کند و این واحد صنعتی برای ادامه حیات نیازمند حمایت مسوولان است. این در حالی است که ساخت این کارخانه الگوی موفقی از جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای کمک به توسعه یک استان محروم به شمار می‌رود.
 پایین بودن قیمت محصول، پرهزینه بودن تولید و مشکلات حمل و نقل از جمله موضوعاتی است که این واحد صنعتی با آن روبه روست. کیوان سلیمی، ‌مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه «سیمان مارگون» با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ هر تن سیمان فله‌ای را ۲۳۹ هزار تومان و قیمت سیمان پاکتی را شناور و تحت تاثیر صنایع پتروشیمی‌ می‌داند، می‌افزاید: افزایش قیمت پاکت به هیچ وجه افزایش قیمت سیمان محسوب نمی‌شود. هزینه‌های مالی کارخانه سیمان مارگون کمرشکن است؛ به عنوان نمونه هزینه برق مصرفی این کارخانه حدود یک میلیارد تومان است و هزینه گاز آن تا ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد و این هزینه‌های کمرشکن بازنگری قیمت فروش سیمان را اجتناب‌ناپذیر کرده است. این در حالی است که شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف در بازار هستیم، اما متاسفانه برای افزایش قیمت سیمان فکری نشده و این موضوع کارخانه را با چالش عدم تعادل هزینه و درآمد روبه‌رو کرده است. وی تاکید می‌کند: در تامین قطعات یدکی داخلی و خارجی کارخانه سیمان به شدت تحت فشار هستیم و قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند که برای تامین قطعات خارجی مشکلات بیشتر است. علاوه بر این، وجود مشکلات در نقل‌وانتقال پول، هزینه‌های بیشتری را بر ما تحمیل می‌کند.
 حمل‌ونقل؛ چالش بزرگ کارخانه سیمان مارگون
مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه «سیمان مارگون» می‌افزاید: چالش بزرگ دیگر کارخانه سیمان مارگون غیر از مسائل مالی، موضوع حمل و نقل سیمان است. این کارخانه روزانه به حداقل ۱۲۰ تا ۱۵۰ دستگاه کامیون نیاز دارد تا تولیدات خود را متناسب با نیاز بازار عرضه کند، اما نبود سیستم حمل و نقل در استان، سیمان مارگون را با مشکل مواجه کرده و ظرفیت لازم برای پشتیبانی سیمان مارگون وجود ندارد. به همین علت بیش از ۸۰ درصد محصولات این کارخانه توسط کامیون‌های استان‌های همجوار جابه‌جا می‌شود. بنابراین کارخانه مجبور شده که بخش زیادی از نقدینگی جریان تولید را در حوزه حمل‌و‌نقل هزینه کند که بتواند دوام داشته باشد. البته کارخانه سیمان مارگون تاکنون توانسته ۳۲ دستگاه کامیون ویژه حمل سیمان خریداری کند، اما چنانچه زیرساخت‌های حمل و نقل منطقه قابل اتکا باشد، کارخانه توانایی دارد که ۱۰۰ درصد محصول خود را صادر کند. در واقع تقاضای مشتریان برای تحویل محصولات صادراتی معادل ۱۰۰ درصد تولید کارخانه است، اما به علت ضعف حمل و نقل این مهم محقق نمی‌شود. مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه می‌گوید: محصولات این کارخانه از گمرک استان بوشهر صادر می‌شود که امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، محصولات صادراتی به نام همین استان ثبت شود.
 حرکت در مدار تحقق جهش تولید
 سلیمی ادامه می‌دهد: باوجود مشکلات موجود، کارخانه سیمان مارگون با بسیج امکانات تلاش کرده است بیشترین تولید را داشته باشد و ضمن پاسخگویی به نیاز منطقه، زمینه صادرات را فراهم کند و به عبارتی در مدار تحقق جهش تولید حرکت کند. هدف این کارخانه در سال‌جاری رسیدن و سوق دادن فعالیت‌ها به ظرفیت اسمی ‌بوده است. با تمام مشکلات در راستای تحقق شعار سال جهش تولید صورت گرفت و امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت تولید افزایش پیدا کرده است. با این وجود این کارخانه با ظرفیت اسمی ‌یک میلیون تن در سال راه‌اندازی شد، اما به دلایل فنی و غیرفنی به ظرفیت اسمی ‌دست پیدا نکرده است.
وی تاکید می‌کند: حدود ۸۰ درصد ظرفیت اسمی ‌کارخانه در حال تولید است و به همین میزان هم از ظرفیت فروش فاصله وجود دارد. به این معنی که به ۱۰۰ درصد اسمی ‌ظرفیت فروش نتوانسته‌ایم برسیم. کارخانه در سال سوم احداث توانسته است از ظرفیت ۷۵ درصد به حدود ۸۰ درصد برسد؛ علت این موضوع جغرافیای محل کارخانه است که به علت بارندگی و رطوبت نسبتا زیاد مواد خام خط تولید را از رسیدن به ظرفیت اسمی ‌باز داشته است. تلاش می‌شود که تا پایان سال این میزان به بیش از ۸۰ درصد رسانده شود.
 افزایش میزان صادرات سیمان
سلیمی‌ عنوان می‌کند: بخش صادرات این کارخانه از ابتدای سال ۹۶ فعال شد و در کمتر از یک ماه بعد از بهره‌برداری توانست وارد بازارهای صادراتی شود و در کمتر از ۶ ماه ابتدای سال ۹۶ حدود ۱۰۰ هزار تن از محصولات کارخانه به خارج از کشور صادر شد. در ادامه سالانه میزان صادرات سیمان کارخانه افزایش یافت به گونه‌ای که در سال ۹۷ ، ۲۱۰ هزار تن و سال ۹۸ حدود ۲۶۲ هزار تن سیمان صادر شد. در ۹ ماهه امسال نیز ۲۶۲ هزار تن سیمان صادر شده (معادل کل سال ۹۸) و امید است از ۳۰۰ هزار تن عبور کند. یادآور می‌شود شرکت بین‌المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه، یک شرکت خصوصی است که در شهر مارگون - استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران کارخانه تولید سیمان راه‌اندازی کرده است. این کارخانه سازنده سیمان پرتلند مدرن و پیشرفته خاکستری و کلینکر با ظرفیت تولید روزانه ۳۳۰۰ تن در روز است. خط تولید و ساختمان‌های اداری این کارخانه در زمینی به مساحت ۵۵۰ هزار مترمربع واقع شده است که معدنی به مساحت حدود ۶ میلیون متر مربع در کنار آن واقع شده است. با این وجود مشکلاتی مانند قیمت‌گذاری دستوری،  هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و کمبود ماشین‌آلات حمل این کارخانه را مانند سایر تولیدکنندگان دچار مشکل کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار