معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان:
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۱۰ طرح شاخص حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در هفته منابع طبیعی (درختکاری) در استان به بهره‌برداری می‌رسد که برای این طرح‌ها در مجموع بیش از ۲۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
کد خبر: ۹۴۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲ 19 February 2021

به گزارش تابناک کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان طاهرکرمی اظهار داشت: از مجموع هزینه‌های انجام شده برای این طرح‌ها ۲۵۰ میلیارد ریال در بخش آبخیزداری و ۴۰ میلیارد ریال در بخش مراتع و در شهرستان‌های مختلف استان هزینه شده است.

وی افزود: یکی از این برنامه‌های شاخص که در راستانی طرح زراعت چوب مورد توجه است، بهره برداری و افتتاح طرح غرس نهال به میزان ۳۰۰ هکتار در روستای آرندان سنندج است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: در طول هفته نیز در بحث زارعت چوب، تعهدات منابع طبیعی و آبخیرداری بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال است که در حال حاضر موجودی نهال این سازمان در استان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نهالستان‌ها در تامین نهال مورد نیاز کردستان گفت: در استان کردستان ۲ نهالستان فعالیت دارند که یک واحد آن در مریوان با ۴۰ هکتار و یک واحد نیز در سنندج با ۱۳ هکتار مساحت دارد که ظرفیت اسمی آن‌ها حدود ۲ میلیون اصله نهال است.

وی افزود: در برنامه سال ۱۴۰۰، ظرفیت نهالستان سنندج به هزار و ۲۰۰ اصله نهال و نهالستان مریوان به ۸۰۰ هزار اصله نهال افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: در بازدید‌های میدانی از نقاط حاصل خیز بیجار نیز، اراضی مناسب با ظرفیت ویژه برای ایجاد نهالستان تولید قلمه صنوبر وجود دارد که می‌تواند زمینه اشتغال و درآمد قابل توجهی برای جوانان در پی داشته باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان یادآور شد: در حاشیه رودخانه‌ها که خاک مناسب برای کاشت قلمه یا نهال صنوبر وجود دارد که اداره منابع طبیعی از کشاورزان حمایت می‌کنند و هم چنین در خرید و بازاریابی نهال‌ها حمایت‌هایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه فرصت زمان محدود امسال، اولویت اجرای طرح زارعت چوب برای اراضی کشاورزی موجود است و در ادامه و در سال ۱۴۰۰، بخشی از اراضی منابع طبیعی که قابلیت اضافه شدن به اراضی کشاورزی همجوار را دارد هم به متقاضیان واگذار خواهد شد و حمایت‌های مالی در قالب تسهیلات هشت تا ۱۲ درصد بانکی هم ارایه خواهد شد.

از ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به نام هفته منابع طبیعی (درختکاری) نامگذاری شده که شعار امسال این هفته "همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع‌طبیعی" است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهر‌های بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار