مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام:
ابدالی با اشاره به وسعت 2 میلیون هکتاری استان گفت: با ۵۰ محیط بان و ۱۵۰ نیرو در بخش های اداری و خدماتی نمی شود از عرصه های محیط زیست استان به طور کامل حفاظت کرد و باید روی آموزش و فرهنگ سازی کار شود.
کد خبر: ۹۴۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ 20 February 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ غلامرضا ابدالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه تاکید ما بر آموزش و مشارکت های مردمی است، گفت: با امکاناتی که سازمان محیط زیست دارد هم به لحاظ نیروی انسانی و هم به تجهیزات، جوابگوی حفاظت و صیانت کامل از عرصه های محیط زیست استان نمی باشد.

وی اظهار کرد: ایلام  کوچکترین  استان کشور با ۲ میلیون هکتار وسعت است و  با ۵۰ محیط بان و ۱۵۰ نیرو در بخش های اداری و خدماتی نمی شود  از عرصه های محیط زیست استان به طور کامل حفاظت کرد و باید روی آموزش و فرهنگ سازی کار شود و مردم پای کار بیایند و باید گفت که در نظام مقدس جمهوری اسلامی هر جایی که مردم  پای کار آمدند در آن  عرصه موفق بوده ایم.

ابدالی با اشاره به اینکه در استان ایلام ۴۶ سازمان مردم نهاد در حوزه محیط زیست با حدود ۲۰ هزار نفر عضو فعالیت دارند، عنوان کرد: استان ایلام جزء استان های پیش رو در کشور از نظر مشارکت های مردمی است، اعضای  کانون های فرهنگی و هنری مساجد  ظرفیت بسیار عظیمی در راستای حفاظت از محیط زیست به ویژه در زمان های خاص و بحران هایی از جمله آتش سوزی  و حریق های جنگل به شمار می روند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام تاکید کرد: نیروهای مسجدی و بسیجی همواره در حفاظت از عرصه های محیط زیست پای کار بوده اند، یکی دیگر از عرصه های ما آگاهی بخشی به مردم است که کانون های فرهنگی و هنری مساجد در نمازهای جماعت می توانند مباحث مربوط به محیط زیست را مطرح و دنبال کنند و این امر در زمینه فرهنگ سازی می تواند نقش مهمی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه  ۱۴۳ هزار و ۲۷۵ هکتار از عرصه های طبیعی استان به عنوان مناطق حفاظت شده در استان به شمار می رود، تصریح کرد: مانشت و قلارنگ با ۳۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده کولگ  ۵۸هزار و ۸۰۰ هکتار، دینارکوه ۳۰ هزار هکتار، کبیرکوه ۲۰ هزار هکتار، اثر زمین ملی دهلران ۱۴۰۰ هکتار و اثر طبیعی تنگ رازیانه ۷۵ هکتار  از عمده مناطق حفاظت شده استان هستند.

ابدالی با بیان اینکه در مجموع ۷/۱۱ درصد  عرصه های استان مناطق حفاظت شده است، ادامه داد: بر اساس نرم جهانی و کشوری به ازای هر یک هزار هکتار باید یک نفر محیط بان وجود داشته باشد  که در حال حضر تنها ۵۰ نفر محیط بان در سطح استان، حفاظت مناطق ذکر شده را بر عهده دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام ابراز کرد: یکی از حوزه وظایف محیط زیست این است که فعالیت های عمرانی، تولیدی و صنعتی باید مجوز های لازم محیط زیستی را دریافت کنند، از طرفی ایلام  عرصه ای برای توسعه صنایع نفت و گاز است و  این صنایع بالقوه آلودگی محیط زیستی دارند، در بخش کارخانه سیمان تلاش کرده ایم که زمینه های لازم را برای کاهش آلودگی با تامین اعتباری از محل صندوق محیط زیست به میزان ۳۵ میلیارد تومان برای نوسازی و ایجاد دستگاه های کاهش آلودگی فراهم شود.

وی با بیان اینکه تعادل برقرار کردن در محیط زیست بسیار سخت است، یادآور شد: استان ایلام دارای چالش هایی در حوزه محیط زیست است که یکی از این چالش ها، گرد و غبار است که ۹۵ درصد آن از کانون های خارج استان و کشور است، رایزنی های  مختلفی با کشور عراق صورت گرفته است که در راستای تثبیت  کانون های گرد و غبار برنامه ریزی شود.

ابدالی با بیان اینکه شکار و صید غیر مجاز بی رویه در استان های زاگرس نشین به عنوان یک  چالش دیگر مطرح است، افزود: با برنامه ریزی انجام شده تلاش می شود که از ظرفیت مردم در راستای کاهش میزان شکار در استان ایلام استفاده شود، شکار غیرمجاز باید به عنوان یک کار ضد ارزشی فرهنگ سازی شود و انتظار می رود که رسانه ها و ائمه جمعه و جماعات به عنوان یک کار ناپسند مطرح و فرهنگ سازی کنند.

موفق ترین سایت پرورش گوزن در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام بیان داشت: سایت پرورش گوزن زرد ایرانی یکی از موفق ترین سایت های کشور در این حوزه است، این سایت کار خود را با پرورش ۶ راس  گوزن که از ارومیه در این سایت مستقر ش بوده بودند شروع کرد و  امروز به یک سایت مولد تبدیل شده و  ۴۹ راس گوزن در این سایت وجود دارد و نقش مهمی در راستای افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در سطح مناطق مختلف کشور داشته است.

وی گفت: پاسگاه حفاظتی در منطقه کولگ با حضور شبانه روزی محیط بانان ایجاد شده است، منطقه کولگ به عنوان یکی مهم ترین زیستگاه های استان، مطرح است و  طرح های آمایشی و مدیریت جامع در این منطقه انجام شده است اما باید گفت که وظیفه ای که برای محیط زیست تعریف شده  فراتر از توان نیروها و امکانات است.

ابدالی بیان کرد: سال گذشته  با اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان حدود ۱۰۵ هکتار از منطقه کولگ  نهال کاری شده است، ۲۰۰ هکتار هم  با کمک منابع طبیعی در این منطقه نهالکاری و یک هزار هکتار هم کپه کاری شده است، ۲ هزار ۴۰۰ هکتار از جنگل های بلوط مشرف به کارخانه سیمان هم  علیه آفت لورانتوس با اقدامات انجام شده از وجود این آفت پاکسازی شده  و در حال حاضر نیز ۸ دستگاه سنجنده آلودگی هوا در شهرستان های مختلف وضعیت آلودگی هوا را پایش می کنند./ح

 

بیشتر بخوانید

سرشماری گونه های شاخص حیات وحش در مناطق و زیستگاه‌های استان ایلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار