بیش از ۶۰ پزشک عمومی قم که در مطب خود به بیماران خدمات ارائه می‌دادند طی پیک‌های متعدد کرونایی به این بیماری مبتلا شدند. ۸۰ درصد مبتلایان در ایام شیوع کرونا به صورت سرپایی درمان شدند یعنی حدود ۸۰ درصد جمعیت کرونایی‌های استان در مراکز خصوصی درمان شدند.
کد خبر: ۹۴۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۵ 22 February 2021

به گزارش تابناک قم، سید حسن عادلی رییس سازمان نظام پزشکی استان قم در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد با انتقاد از آیین نامه ابلاغی وزارت بهداشت در موضوع شهدای مدافع سلامت، گفت: با توجه به این‌که ۸۰ درصد بار کنترل بیماری کرونا بر دوش مطب‌داران، درمانگاه‌های خصوصی و خیریه است، از وزارت بهداشت می‌خواهیم جان‌باختگان این بخش را نیز همانند همکاران شان که در بخش دولتی کار می‌کنند شهید مدافع سلامت محسوب نماید.

وی گفت: متاسفانه بر اساس آیین‌نامه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت فقط کادر درمانی که در بخش پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند، به‌عنوان شهید محسوب می‌شوند که این مساله باعث اعتراض پزشکان سراسر کشور شده است.

عادلی اضافه کرد: این درحالی‌است که ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا به‌صورت سرپایی توسط پزشکان بخش خصوصی درمان می‌شوند و بیمارستان‌های دولتی فقط بیماران بدحال را پذیرش می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با سعه صدر و دید وسیع مسئولان وزارت بهداشت، بنیاد شهید و ایثارگران و سایر مسئولین ذیربط آیین نامه اصلاح شود و هر کسی در راه خدمت به مردم به شهادت رسیده به‌عنوان شهید راه سلامت محسوب شود.

دکتر عادلی افزود: بر اساس مصوبه ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم، همکاران پزشکی که سن بالا و بیماری زمینه‌ای داشتند، نباید در مطب‌ها فعالیت می‌کردند، ولی این پزشکان نپذیرفتند و خدمت به بیماران را انتخاب کردند.

وی اضافه کرد: عده زیادی در جامعه پزشکی و پرستاری به دلیل تماس مستقیم با بیماران ناقل ویروس بودند و به خانواده‌هایشان منتقل کردند و تعدادی از همکاران مجبور بودند دور از خانواده باشند و نتوانند به خانواده‌ها سربزنند که این مسائل باعث فشار به جامعه پزشکی و استرس همکاران حوزه سلامت شده است.

وی با تقدیر از خدمات جامعه پزشکی استان در یک سال گذشته، افزود: هفت نفر از پزشکان استان به نام‌های دکتر حسین جوهری، دکتر محمد پهلوانی، دکتر تقی رزاقی، دکتر سید اسماعیل فاتحی، دکتر عزیز کهربایی، دکتر شریف حمیدی و دکتر افسانه بیگدلی در این راه آسمانی شدند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک قم مبنی بر کیفیت برخورد سازمان نظام پزشکی با آن دسته از پزشکان قم که با شیوع کرونا در این استان مطب‌های خود را بستند و ارائه خدمت به بیماران را متوقف کردند گفت: بعضی از مطب‌های پزشکان بر اساس ابلاغ ستاد استانی فعالیت خود را متوقف ساختند مثل دندانپزشکی‌ها و مطب‌های پوست و ...، برخی پزشکان نیز دارای بیماران زمینه‌ای بودند و به علت شرایط خاصی که داشتند مطب خود را بستند؛ در مجموع پزشکانی که بدون ضرورت و بدون ابلاغ ستاد کرونا مطب خود را بستند جمعیت بسیار کمی داشتند که با آنان برخورد می‌شود و باید توجه داشت که جمعیت پزشکان فداکار بسیار بیشتر بوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که تاکنون سه پیک کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، بیان کرد: در پیک اول که همه توصیه می‌شدند در منزل بمانند، سازمان نظام پزشکی با کمک بیش از ۳۰ نفر از همکاران که تعدادی از آن‌ها خودشان مبتلا به کرونا بودند و یا خانم‌های بارداری بودند که نمی‌توانستند سر کار حاضر شوند، طرح مطب در خانه را طراحی و اجرا کرد.

وی افزود: در این طرح به مدت ۴۵ روز به مردم خدمات پزشکی ارائه و باعث شد اضطراب جامعه کنترل شود و مردم از طریق فضای مجازی خدمات پزشکی قابل توجهی دریافت کنند.

دکتر عادلی با اشاره به کنترل سه پیک کرونا با همکاری مردم و حوزه سلامت، گفت: در این کنترل‌ها افراد زیادی در جامعه پزشکی از جمله پزشک، پرستار و نیرو‌های پشتیبانی مبتلا و حتی برخی در آی سی یو بستری شدند.

وی ابراز امیدواری کرد: با گسترش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دچار پیک چهارم نشویم.

وی با بیان این‌که ویروس مرز نمی‌شناسد و قم نیز در معرض خطر کرونای انگلیسی است، گفت: تا این لحظه موردی از ابتلای افراد ساکن قم به ویروس کرونای انگلیسی گزارش نشده، ولی هر لحظه ممکن است این اتفاق بیفتد.

دکتر عادلی به شهروندان توصیه کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شرکت نکردن در تجمعات غیر ضروری، از انتشار ویروس جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم تصریح کرد: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر لحظه ممکن است با شیب تند وارد پیک چهارم شویم که متاسفانه سخت‌تر از پیک‌های قبلی خواهد بود.

وی گفت: جامعه پزشکی به مسئولان استان پیشنهاد می‌کند با توجه به در پیش بودن عید نوروز قبل از رسیدن به وضعیت قرمز، محدودیت شرایط قرمز را در قم اعمال کنند.

ابتلا بیش از ۶۰ پزشک عمومی قم به کرونا/ ۸۰ درصد بار کنترل بیماری کرونا بر دوش پزشکان در مطب‌ها

ابتلا بیش از ۶۰ پزشک عمومی قم به کرونا

در ادامه رضا ابراهیمی رییس انجمن پزشکان عمومی قم عنوان کرد: بیشترین تعداد شهیدان جامعه پزشکی استان قم از پزشکان عمومی بوده‌اند و تعداد ابتلا نیز در بین این پزشکان زیاد بوده است.

وی با بیان اینکه انجمن پزشکان عمومی استان قم با نخستین جرقه‌های بروز کرونا در استان فعالیت خود را در راستای مهار این بیماری شروع کردند افزود: مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط این انجمن شامل توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، توزیع ابزار حمایتی، توزیع مواد ضدعفونی کننده محیط ویژه فضای مطب‌ها، توزیع ۲۰ دستگاه پالس اکسیمتر به منظور کنترل اکسیژن خون بیماران، اجرای مرتب طرح ضدعفونی ساختن مطب‌ها و همکاری داوطلبانه با برخی نهاد‌های مردمی برای ویزیت مردم در مناطق محروم شهر می‌شود.

رییس انجمن پزشکان عمومی قم یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط این انجمن را تشکیل گروه واتساپی با حضور فعال بیش از ۲۰ متخصص با تخصص‌های مختلف و بیش از ۲۲۰ پزشک عمومی از مناطق مختلف برشمرد و گفت: هدف از تشکیل این گروه ارائه مشاوره جمعی برای درمان بیماران کرونایی و تشریح دقیق تست‌ها و نتایج رادیوگرافی‌ها بود و در حقیقت یکی از مؤثرترین گروه‌هایی بود که در دوران کرونا در کشور شکل گرفت.

وی تصریح کرد: بیش از پنج هزار گرافى و سى تى توسط انجمن پزشکان عمومی و پزشکان همیاراستان قم تحلیل و بررسی شد.

ابراهیمی اذعان کرد: برگزاری بیش از ۱۲ برنامه علمی به صورت زنده و هر بار به مدت دو ساعت و همچنین برگزاری همایشی در زمینه آخرین درمان‌های کرونا با حضور پزشکان از دیگر اقدامات این انجمن است که از نظر علمی به پزشکان بسیار کمک کرد.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ هزار ویزیت در سطح مطب پزشکان عمومی استان در بازه یکساله اخیر صورت گرفته است.

رییس انجمن پزشکان عمومی قم از مبتلا شدن بیش از ۶۰ پزشک عمومی که در مطب خود به بیماران خدمات ارائه می‌دادند خبر داد و گفت: بیش از ۳۰ پزشک استان نیز به مدت یک ماه از حضور در مطب به دور بودند و در این میان سه پزشک عمومی به شهادت رسیدند.

رییس انجمن پزشکان عمومی قم مطرح کرد: تجلیل از خانواده شهدای سلامت طی دیدار با آنان، همکاری با ستاد کریمه استان و یادآوری آخرین پروتکل‌های کووید-۱۹ به صورت روزانه نیز از دیگر اقدامات این انجمن در ایام شیوع کرونا بوده است.

ابراهیمی با بیان اینکه دستورالعملی برای مطب پزشکان تنظیم و ابلاغ شده تا از تجمع مردم در مطب‌ها جلوگیری شود افزود: در این زمینه بازرسی‌ها به‌صورت مرتب انجام می‌شود و مطب‌ها نیز موظف به رعایت فاصله‌گذاری و ایجاد سامانه نوبت‌دهی اینترنتی شده‌اند.

ابتلا بیش از ۶۰ پزشک عمومی قم به کرونا/ ۸۰ درصد بار کنترل بیماری کرونا بر دوش پزشکان در مطب‌ها

انتقال ویروس کرونا در مطب‌های دندانپزشکی قم گزارش نشده

رئیس انجمن دندانپزشکان قم نیز گفت: در یک سال گذشته از شناسایی کرونا در قم جامعه دندانپزشکی دوشادوش همکاران پزشک و عوامل حوزه سلامت آنچه که در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و اقدامات لازم را با تمام توان مبذول داشتند.

حسن کاظمی افزود: از ابتدای شیوع کرونا به همه همکاران دندانپزشک اعلام شد برای قطع زنجیره کرونا مطب‌ها تعطیل شود و همکاران با تعطیلی مطب‌ها سه ماه بیکار شدند.

وی ادامه داد: در این مدت چند کلینیک دندانپزشکی صرفا با یک دندانپزشک به فعالیت‌های خودشان ادامه و کار‌های اورژانسی شهر را پوشش دادند.

وی بیان کرد: یک دندانپزشک در مدت زمان بسیار زیاد و در کمترین فاصله با بیمار بدون ماسک روبه رو هست و همین مساله باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا در دنداپزشکان می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: دندانپزشکان آگاهی کافی نسبت به این مساله دارند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک ان ۹۵ و شیلد خطر‌های ابتلا را کاهش می‌دهند.

به گفته وی، در یک سال گذشته تعدادی از همکاران دندانپزشک مبتلا به ویروس کرونا شدند و بهبود یافتند، ولی دکتر محمد پهلوانی که از دندانپزشکان پیشکسوت بود، آسمانی شد.

وی افزود: تاکنون موردی از انتقال ویروس کرونا در مطب‌های دندانپزشکی قم به افراد گزارش نشده و با توجه به رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی توسط دندانپزشکان، احتمال این مساله بسیار کم است.

به گفته رئیس انجمن دندانپزشکان قم، در پیک دو و سه شیوع کرونا تعداد بیماران مراجعه‌کننده به مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی به شدت کاهش یافت، ولی در حال حاضر تعداد مراجعه‌کنندگان به حالت قبل از شیوع کرونا بازگشته است.

وی اضافه کرد: دندانپزشکان با کمک خیران دسته‌های گل و کارت‌های هدیه برای روحیه بخشیدن به پرستاران و پزشکان فعال در بیمارستان‌ها تهیه و توزیع کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار