با شروع دولت روحانی هادی زارع پور با حمایت نماینده با نفوذ گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی توانست برای مدت طولانی مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد باشد . مدیریتی که تقریبا با توجه به شخصیت خود زارع پور چندان دارای حاشیه نبود و معمولا موضوعات حاشیه ای به سرعت جمع می شد .
کد خبر: ۹۴۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳ 04 March 2021

با شروع دولت روحانی هادی زارع پور با حمایت نماینده با نفوذ گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی توانست برای مدت طولانی مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد باشد . مدیریتی که تقریبا با توجه به شخصیت خود زارع پور چندان دارای حاشیه نبود و اگر هم بود به سرعت جمع می شد .
اینجا قرار نیست دوره بیش از 7 سال مدیریت هادی زارع پور را مورد بررسی قرار دهیم اما با توجه به یک حاشیه روزهای اخیر پیرامون تغییر احتمالی مدیر کل آموزش و پرورش نکاتی مطرح می شود.
هادی زارع پور که در واقع بازنشسته محسوب می شود با تمدید مدیریت خود توسط وزیر (تمایل وزیر مشهود است) می تواند تا پایان دولت روحانی مدیر کل باشد و یا اینکه بنابر فشارهای سیاسی از طرف نمایندگان منطبق بر اقدام قانونی (با توجه به بازنشسته بودن زارع پور) به پایان کار خود برسد و جای خود را به گزینه ای دیگر دهد.
موضع دو نماینده چه می تواند باشد؟
در خصوص تغییر هادی زارع پور پس از بازنشستگی موارد و حواشی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره کوتاهی می شود.
زارع پور پس از رد اعتبارنامه تاجگردون به نوعی مهمترین حامی خود را از دست داد و به شدت از طرف دو نماینده دیگر در معرض فشار قرار داشته است البته در این بین در حالی که به نظر می رسد فشارهای مهدی روشنفکر بیشتر بوده اما گفته می شود سید محمد موحد چندان دخالتی در کار زارع پور تا اینجای کار نداشته است !
آنچه که این روزها حاشیه بسیار پررنگ پیرامون آموزش و پرورش استان محسوب می شود ، خبر حتمی بودن تغییر زارع پور از طرف برخی محافل سیاسی و رسانه ای است به گونه ای که گزینه هایی هم برای جایگزینی مطرح می شوند . آنگونه که این محافل می گویند جایگزین زارع پور با توجه به تلاش های نیروهای منتسب به روشنفکر و البته نفوذ و قدرت این نماینده با لحاظ عضویت در کمیسیون آموزش ، از حوزه انتخابیه ، بویراحمد ، دنا و مارگون خواهد بود نکته ای که می تواند همانند یک امتیاز برای زارع پور هم محسوب شود ! چرا که احتمالا سید محمد موحد بنابر وظیفه ای که برای حمایت از نیروهای دو حوزه گرمسیری استان احساس می کند حداقل کاری که می تواند در این شرایط انجام دهد ، نگه داشتن هادی زارع پور تا پایان دولت است !
به طور خلاصه می توان گفت موضع دو نماینده استان در خصوص زارع پور از دو خصوصیت فعلی این دو نماینده نشات می گیرد یکی جور بودن شرایط اعمال نفوذ مهدی روشنفکر در مجلس و دیگری اجبار موحد در مدیریت وضعیت برای به دست آوردن حداقل ها !
آنگونه که شواهد می گوید مهدی روشنفکر اصرار بر تغییر زارع پور و جایگزینی یکی از نیروهای خود در حوزه انتخابیه دارد که برای رسیدن به این خواسته تقریبا همه شرایط برایش مهیا است (هم زارع پور بازنشسته است ، هم خود روشنفکر عضو کمیسیون آموزش است و هم شرایط میدانی و لابیگری های داخل استان به نفع وی است و نهایتا نیروهای میدانی اش هم به شدت در پی تصاحب این جایگاه هستند)
در طرف دیگر ماجرا سید محمد موحد است که همه اقداماتش فعلا ناشی از اجبار است چرا که نه در مجلس و نه در استان وضعیت قابل اتکایی برای لابیگری یا اعمال فشار در حوزه آموزش و پرورش ندارد ، شاید هم اعتقادی به اعمال نفوذ در آموزش و پرورش ندارد و باید در کنار بسیاری از کارهای ریز و درشت حوزه انتخابیه اش که همانند حوزه انتخابیه روشنفکر مرکز پول و ثروت استان نیست و حوزه ای محروم با برجا ماندن طرح ها و پروژه های نیمه تمام بسیار است ، اکنون به حداقل حفظ حقوق موکلین حوزه انتخابیه اش و حتی حوزه انتخابیه گچساران و باشت در آموزش و پرورش هم توجه کند!
خلاصه تر اینکه روشنفکر با همه اهرم هایی که دارد در تلاش برای تغییر زارع پور است و موحد هم فعلا مجبور به حفظ وضعیت موجود و یا معامله ای با روشنفکر برای حفظ حداقل سهمیه های نیروهای دو حوزه گرمسیری استان ، است !
به هم ریختگی در انتظار آموزش و پرورش؟!
نکته ای دیگر که در مورد وضعیت آموزش و پرورش استان و شایعه تغییر زارع پور مطرح است موضوع پایان بیش از 7 سال آرامش در این اداره کل است چرا که طی دوره مدیریت زارع پور بر آموزش و پرورش ، این دستگاه معمولا از حواشی به دور بوده است اما برخی شواهد نشان می دهد اگر قبل از پایان دولت تدبیر و امید زارع پور مدیریت را ترک کند البته با شرایط اعمال فشار ، احتمال یک به هم ریختگی در این دستگاه دور از انتظار نیست چرا که گفته می شود احتمال کنار کشیدن بسیاری از کادر مدیریتی پس از کنار رفتن زارع پور وجود دارد و حتی برخی اعلام می کنند با توجه به شرایط کرونایی و همچنین نزدیکی به پایان سال تحصیلی ، ممکن است حواشی زیادی برای آموزش و پرورش ایجاد شود .
البته این به معنی حتمی بودن این موضوع نیست و ممکن است این به هم ریختگی به گونه ای که برخی پیش بینی می کنند نباشد و پس از کنار رفتن زارع پور دیگر معاونین و کارشناسان کار خود را ادامه دهند و توجهی به این موضوع نشان ندهند ولی به هر جهت چنین فرضیه ای مطرح می شود !
تفاوت معنادار در نگاه سیاسی معاونین مدیر کل!
در حالی که وضعیت مبهم مدیر کل این روزها مهمترین موضوع در آموزش و پرورش استان تبدیل شده است ، شاید مهمترین موضوع حاشیه ای طی سال های اخیر پیرامون آموزش و پرورش مربوط به نامه معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش به مهدی روشنفکر بود که لب کلام وی متهم کردن نماینده بویراحمد ، دنا و مارگون به قومیت گرایی بوده است . اینکه تا چه میزان این حرف صحت داشته باشد مطرح نیست اما تفاوت نگاه معاونین مدیر کل آموزش و پرورش در موضوعات سیاسی روز استان بسیار مهم است ! نگاه و واکنش های در پی آن که شاید بی تاثیر در سرنوشت مدیر کل نباشد !
در حالی که همه مدیران و معاونین بلا شک حضور خود در منصب را مدیون فشارها و لابیگری های سیاسی و قومیتی هستند نمی توانند به دیگران خرده بگیرند که چرا بر طبل مباحث قومیتی یا سیاسی می کوبید .
در این خصوص می توان به مقایسه مواضع معاونین آموزشی و پشتیبانی با مواضع معاون تربیت بدنی همین اداره کل اشاره کرد . در حالی که اردشیر یاری (معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان) در جلسه معارفه اولین مدیر آموزش و پرورش شهرستان مارگون به صراحت اعلام کرد که اگر موضوعات سیاسی نبود مطمئنا من از باشت به اداره کل نمی آمدم و این سخن را به این مضمون گفت که تاثیرپذیری مناصب از مسائل سیاسی جدا نیست و تغییر مدیران با تغییرات سیاسی امری عادی شده است و کسی نباید بر آن اعتراضی داشته باشد یا دو معاون دیگر مدیر کل آموزش و پرورش که چندان توجهی به مسائل سیاسی حداقل برای حاشیه سازی  ندارند و معمولا وارد مباحث اینچنینی نمی شوند چون نهایت آن صدمه به عملکرد آموزش و پرورش خواهد بود اما در مقابل معاون تربیت بدنی در اقدامی عجیب نامه ای انتقادی و کاملا سیاسی و حتی قومیتی به نماینده مردم بویراحمد ، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی می نویسد و حاشیه ای بی مورد برای این نهاد آموزشی ایجاد می کند .
مقایسه مواجهه با موضوعات سیاسی نزد نیروهای آموزش و پرورش نکته ای است که نشان می دهد یک مجموعه تا چه میزان می تواند در عملکرد خود موفق باشد . بی شک برهم زدن بازی در یک میدانی که بازیگران آن مطابق با قوانین مکتوب یا شفاهی تعیین شده وارد آن شده اند تلاشی بیهوده است و همانگونه که اردشیر یاری تاکید می کند وقتی که یک مدیر با تغییرات سیاسی می آید ، با تغییرات جدید هم رفتنش معمول و پذیرفتنی است .
به هر جهت مدیر کل آموزش و پرورش طی مدت بیش از 7 سال مدیریت خود تقریبا بی حاشیه بود و به جز حاشیه ایجاد شده توسط معاون تربیت بدنی خود ، که برخی معتقدند فشار برای تغییر مدیر کل بی ارتباط با این حاشیه نیست ، مورد دیگری وجود نداشت .
هر چند نکته اساسی در خصوص تغییر احتمالی مدیر کل آموزش و پرورش مربوط به بازنشستگی وی است اما با توجه به این نکته که وزیر آموزش و پرورش متمایل به نگه داشتن زارع پور تا پایان دولت است ، در صورت تغییر مدیریتی ذکر شده ، بی شک این تغییر متاثر از برخی حواشی ایجاد شده از درون و همچنین اصرار روشنفکر برای انجام تغییرات است .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
همه چیز رو خوب حساب کردید بجز یه چیز
جانشین از بویراحمدی هایی ست که سالها مقیم گرمسیر (معاون کهگیلویه )بود و از نیروی مشترک آقایان موحد و روشنفکر هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار