امام جمعه چرام گفت: در حادثه اخیر نزاع و قتل در چرام، تاکید بر اجرای سریع و دقیق قانون است.
کد خبر: ۹۴۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴ 05 March 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس ، حجت‌الاسلام سید نورالله افشار در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: اعراب جاهلی بر این بود که اگر کسی از قبیله آنها کشته می‌شد تصمیم می‌گرفتند تا آنجا که قدرت دارند از قبیله قاتل بکشند، و این فکر تا آنجا پیش رفته بود که حاضر بودند به خاطر کشته شدن یک فرد تمام طائفه قاتل را نابود کنند.
 امام جمعه چرام با بیان اینکه آیه ۱۷۸ بقره در این خصوص نازل شد و حکم عادلانه قصاص را بیان کرد: (یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم القصاص فی القتلی الحر بالحر و العبد بالعبد و الانثی بالانثی فمن عفی له من اخیه شی ء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذلک تخفیف من ربکم و رحمة فمن اعتدی بعد ذلک فله عذاب الیم)
«ای افرادی که ایمان آورده‌اید! حکم قصاص در مورد کشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر کسی از ناحیه برادر (دینی) خود مورد عفو قرار گیرد (و حکم قصاص او تبدیل به خونبها گردد) باید از راه پسندیده پیروی کند (و در طرز پرداخت دیه، حال پرداخت کننده را در نظر بگیرد) و قاتل نیز به نیکی دیه را به ولی مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نکند) این تخفیف امری حمتی است از ناحیه پروردگار شما و کسی که بعد از آن تجاوز کند عذاب دردناکی خواهد داشت».
افشار با بیان اینکه چند نکته راجع به موضوع قتل و نزاع اخیر که باید همه مردم توجه کنند، افزود: اول؛ طوایف مختلف چرام دارای سابقه دیرینیه و مشهور به حسن همجواری بوده‌اند. اصالت، فرهنگ، بزرگ منشی از خصوصیات مردم  چرام بوده است و باید این سابقه خوب دیرینه‌ی ایلی و طایفه‌ای مورد توجه همگان باشد.امروز صبح جهت فاتحه خدمت خانواده مرحوم  جاوید رفتم و جلوه صبر همراه با توقع برخورد قانونی را از آنها مشاهده کردم.
وی عنوان کرد: دیشب و امروز صبح که با حضور بعض اعضای شورای تامین خدمت معتمدین طایفه آرندی بودم تاکید بر اجرای دقیق و سریع قانون داشتند.
وی ادامه داد: دوم؛ حادثه تلخی اتفاق افتاد و جوانی به قتل رسیده است.خدمت خانواده مقتول تسلیت عرض می‌کنم خدایش رحمتش کند و به بازماندگان صبر عنایت فرماید. با اقدام خوب و به جای معتمدین و شورای تامین، در شب گذشته  شهر به سمت آرامش پیش رفت که خدای را بر این نعمت بزرگان و معتمدین شهرمان سپاسگزارم.
 افشار با بیان اینکه نیروی انتظامی شهرستان با دستور قضایی در کمتر از ده ساعت قاتل را در استان همجوار دستگیر کردند از برادران نیروهای نظامی و بویژه نیروی انتظامی شهرستان که در صف مقدم تامین امنیت برای شهروندان هستند نهایت سپاس و تشکر را دارم، گفت: خانواده محترم و بزرگوار جاوید با تاسی به کلام حق، قران مجید عمل کرده اید و فقط یک نفر را قاتل فرزندتان می دانید. جای سپاس دارد جوانان عزیزی را که ممکن است دچار احساسات شوند و خانواده یا طایفه ای را متهم کنند، توصیه می کنم صبر پیشه کنید قطعا پرونده در دستگاه قضایی به طور ویژه و سریع پیگیری خواهد شد.
 افشار افزود: توقع مردم از دستگاه قضایی این است در سریع ترین زمان ممکن همراه با دقت در چنین موارد نزاع های دسته جمعی ورود نمایند و پیشگیری از وقوع جرم نمایند تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.خداوند به همه بزرگواران در تامین امنیت شهروندان شهرستان چرام توفیقات ویژه عنایت فرماید.
وی با بیان اینکه خانواده‌ها و والدین در تربیت دینی فرزندان تلاش نمایند، افزود: فرزندانمان را از سن کودکی با آموزهای دینی و مسجد  آشنا کنیم تا بواسطه مبانی دینی نوجوانان و جوانان صبوری داشته باشیم و حوادث ناگواری را شاهد نباشیم.
افشار گفت: از دلسوزی نماینده معزز ولی فقیه که پیگیر موضوع بودند تا بلکه فضای شهر بسمت آرامش مردم برود سپاسگزارم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار