تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
ذکر این نکات به معنی نادیده گرفتن نظرات کارشناسی نیست اما بر فرض صحت صحبت های این فعال محیط زیست آیا توقف آن خود به یک طنز تلخ تبدیل نمی شود که هدر رفت منابع زیاد را در پی داشته است؟ منابعی که استان محرومی مثل کهگیلویه و بویراحمد به شدت تشنه آن است؟!
کد خبر: ۹۵۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۲ 28 March 2021

تکرار سرنوشت عروس کهگیلویه برای بویراحمد؟!

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طبق آمار رسمی بخش زیادی از منابع آبی کشور در کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود . این آمار را استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اینگونه مطرح کرد که "کهگیلویه و بویراحمد علی رغم داشتن یک درصد جمعیت کشور، ۱۰ درصد منابع آبی آن را تأمین می‌کند. کلانتری میزان بارش استان را ۱۱ میلیارد مترمکعب دانست و اظهار کرد: تأمین و توسعه آب پایدار در مناطق مختلف استان مورد تاکید است."

البته کلانتری بر لزوم تأمین اعتبار سدهای چم شیر، تنگ سرخ و آبریز،تاکید دارد و می گوید تسریع در روند ساخت سد تنگ سرخ و آبریز ضروری است. تحقق پروژه‌های آبی استان می‌تواند تحول عظیمی را در توسعه زیرساختی آن ایجاد کند.
کلانتری معتقد است باید از چنین ظرفیت‌ها و منابع آبی به شکل مطلوب و خروجی محوری استفاده شود.

تکرار سرنوشت عروس کهگیلویه برای بویراحمد؟!

شکی نیست که با احداث سدهای کارشناسی شده و در مکان های خوب و موثر یکی از مهمترین نیازهای استان در جهت رسیدن به توسعه مرتفع می شود و می تواند نوید بخش آینده ای خوب برای استان باشد اما با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب هنوز در کهگیلویه و بویراحمد یک سد که بدون حرف و حدیث منافعش متوجه استان باشد احداث نشده است !

ماجرای سد کوثر و جمله منتصب به روحانی برجسته کهگیلویه "آمیراحمد تقوی" که سد کوثر احداثی در کهگیلویه و بویراحمد را به عروسی تشبیه می کند که رویش به خوزستان است و پشتش به کهگیلویه ، گویا قرار است برای همیشه ی این استان تکرار شود!

بد نیست بدانیم عمده استفاده از سد کوثر برای استان خوزستان است ، گفته می شود سد چم شیر هم زمین های پایین دست ان که مربوط به بوشهر یا خوزستان است را سیراب می کند و حالا هم گفته می شود عمده منافع سد تنگ سرخ متوجه فارس است ! آیا قرار است ماجرای عروس کهگیلویه در بویراحمد هم تکرار شود؟!

این سوال را یکی از فعالان حوزه محیط زیست به صورت جدی مطرح می کند و در یک رشته توئیت به بیان نکاتی تامل برانگیز می پردازد !

چند نکته در مورد اعتراضات!

در مورد احداث چنین سدهایی مطمئنا اقداماتی در جهت جلوگیری از احداث باید از همان ابتدا ممانعت صورت گیرد این که در دوره نمایندگان و استانداران قبل هیچ مخالفت و روشنگری صورت نگیرد و به یکباره مخالفت ها شروع شود و از مضرات گفته شود ، حتما بی نتیجه است !

وقتی همه تلاش مدیران ، نمایندگان و گروه های مردمی مطالبه احداث سد تنگ سرخ را داشته و دارند و به قولی کار کارشناسی هم صورت گرفته است به ناگاه شخص یا عده ای تازه یاد محیط زیست یا حوزه منافع آن بیافتند ، شک برانگیز است !

ضمنا اگر قرار باشد چنین پروژه های سنگین و مهمی با هر تغییر سیاسی در استان یا کشور دچار تغییرات بنیادی شوند حتما روند توسعه مختل می شود که نمونه های آن بسیار است ! بنابراین در خصوص چنین پروژه های زیربنایی معمولا مدیران جدید باید روند پیگیری شده مدیران قبلی را با سرعت بیشتر ادامه دهند نه اینکه تازه بعد از چندین سال دوندگی یک مرتبه کارشناسی به یاد مشکلات آن افتاده و اعتراض یا موعظه کند و مدیران را مورد عتاب و خطاب قرار دهد که چه نشسته ای استان را غارت کردند!

آیا منطقی است که برای چنین پروژه های بزرگی هر استاندار یا نماینده جدیدی خود دوباره کارشناسی انجام دهد که آیا احداث سد مفید است یا مضر؟! که در صورت تشخیص مضر بودن چه تضمینی وجود دارد با تغییرات جدید دوباره منافع آن تایید نشود؟ 

ذکر این نکات به معنی نادیده گرفتن نظرات کارشناسی نیست اما بر فرض صحت صحبت های این فعال محیط زیست در مورد سد تنگ سرخ آیا توقف آن خود به یک طنز تلخ تبدیل نمی شود که هدر رفت منابع زیاد را در پی داشته است؟ منابعی که استان محرومی مثل کهگیلویه و بویراحمد به شدت تشنه آن است؟!

به هر جهت آنچه که اکنون در مورد سد تنگ سرخ گفته می شود و آنچه که در مورد سد کوثر رخ داد و آنچه که در مورد سد چم شیر قرار است رخ دهد و شاید سد آبریز را هم شامل شود! نشان از این دارد که در کهگیلویه و بویراحمد ، کار کارشناسی برای پروژه های مهم و حیاتی اولا بسیار ضعیف است و ثانیا بسیار متاثر از منافع استان های همسایه است و اینگونه به نظر می رسد که در بهره برداری از منابع آبی استان منافع استان های همسایه بیشتر و بهتر دیده می شود تا خود استان !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار