افزایش چهار برابری شمار بستری شدگان بیماری کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد این استان را در آستانه وضعیت خطرناک ویروس کرونا قرار داده است.
کد خبر: ۹۵۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 08 April 2021
 به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا،تعداد بستری شدگان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد که بهمن ماه امسال کمتر از یکصد نفر بوده هم اکنون به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است آماری که افزون بر پیش بینی افزایش تعداد جان باختگان نگرانی از کمبود تخت های بیمارستانی در روزهای آینده را به همراه داشته است.
هم اکنون بیمارستان های کرونایی استان در برخی شهرستان ها مانند گچساران تکمیل و در برخی مناطق دیگر هم در آستانه پر شدن تخت هاست که در صورت روند افزایشی می تواند زنگ خطر بحران کرونا در کهگیلویه وبویراحمد باشد.
در زمان حاضر رنگ ویروس کرونا در همه شهرستان های بزرگ کهگیلویه و بویراحمد نظیر بویراحمد،گچساران و کهگیلویه قرمز و پنج شهرستان باشت،چرام، لنده،بهمئی و دنا در وضعیت نارنجی این ویروس قرار دارند.
هرچند دولت با اعمال محدودیت های سفت و سخت چون تعطیلی بازارهای شهرهای دوگنبدان، دهدشت و یاسوج و اعمال محدودیت های ترافیکی سعی در کنترل اوضاع دارد اما همچنان مهمترین اصل مهار بحران کرونا مراقبت های بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی است.
دلایل وضعیت سخت ویروس کرونا از دیدگاه شهروندان
یک شهروند یاسوجی معتقد است وضعیت امروز ویروس کرونا نتیجه بازارهای شلوغ این شهر در نیمه دوم اسفند ماه، برپایی دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی است.
پروانه حسین زاده افزود: این میزان بی توجهی به هشدارهای کارشناسان از سوی شهروندان مایه شگفتی است.
وی با یادآوری این مساله که روزگار کرونایی بالاخره به پایان خواهد رسید از شهروندان خواست برای حمایت از کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا هستند مراقبت های بهداشتی را رعایت کنند.
یک شهروند گچسارانی با اشاره به اینکه ماسک بسیاری از شهروندان به جای قرار گرفتن بر روی چهره آنان در جیب آنان جای دارد از شهروندان خواست با بی توجهی هیزم بیار معرکه آتش کرونا نشوند.
رویا احمدزاده با یادآوری برپایی نشست های تبلیغاتی و آیین های ختم شلوغ در فروردین امسال در گچساران تاکید کرد: پایبندی به حقوق شهروندی و رعایت مراقبت های بهداشتی تنها راهکار قطع زنجیره کروناست که دود بی توجهی به آن به چشم خود یا اطرافیان ما خواهد رفت.
وی بیان کرد: تعطیلی بازار به تنهایی مشکلی را حل نمی کند و باید مجتمع های بزرگ چون پتروشیمی و چم شیر تعطیل شود تا بتوان به قطع زنجیره ویروس کرونا امیدوار بود.
شناسایی ۶۰۰ فرد آلوده به کرونا در یک روز
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۶۰۰ بیمار آلوده به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته در استان شناسایی شده که آمار بسیار بالایی است.
محمد مهدی بانشی اضافه کرد:روند افزایشی بستری‌ بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است به طوری که هم اکنون حدود۴۰۰ بستری در بیمارستان های استان در حال درمان هستند در حالی که این میزان زیر ۱۳۰ نفر در اسفند ماه بوده است.
وی با اشاره به نزدیک به تکمیل بودن تخت های بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد کمبود فضا را مهمترین نگرانی مسئولان در دهه آخر فروردین ماه ذکر کرد.
وضعیت کرونا در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۴۷۹ نفر خبر داد و گفت: در شبانه روز گذشته یک  نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.
دکتر پرویز یزدانپناه افزود:هم اکنون ۳۹۲ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری هستند که از این تعداد ۹۷ نفر مبتلای قطعی و ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.
وی اضافه کرد: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون۲۸ هزارو ۸۰۵ مورد گزارش شده است.
یزدانپناه افزود:از ۸۹۰ نمونه پی سی آر دریافت شده حدود ٥٦ درصد موارد مثبت بودند و بیشترین موارد در بویراحمد، گچساران، کهگیلویه، دنا و لنده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: سهل انگاری، کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، سفرهای غیرضروری، افزایش برنامه های دسته جمعی، رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی، کاهش استفاده از ماسک و موارد دیگر باعث جهش دوباره کرونا در استان شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: در صورتی که مراقبت های بهداشتی پیشگیری به ویروس کرونا به طور کامل اجرا شود، با هزینه کمتری از این مرحله خطرناک بیماری عبور خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: بدون شک کمک‌های خیران سلامت در تامین وسایل و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی لازم است و ایثار این افراد در نزد خداوند متعال محفوظ و در اذهان بیماران نیازمند نیز باقی می‌ماند.
ادامه محدودیت های ترافیکی
 رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح محدودیت تردد وسایط نقلیه در جاده های درون شهری و برون شهری در استان ادامه دارد.
سرهنگ بهنام ویسی پور افزود:براساس این طرح ورود خودروهای پلاک های غیربومی شخصی به کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است و پس از تذکر، دستور به برگشت، در صورت سرپیچی رانندگان از قانون جریمه می شوند.
وی بیان کرد: همچنین ورود خودروهای بومی شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی به مناطق زرد و آبی ممنوع است وبا خاطیان برابر قانون برخورد خواهد شد.
ویسی پور ابراز داشت: خودروهای شخصی برای انجام سفرهای ضروری می توانند از جاده های کمربندی استفاده کنند.
وی عنوان کرد: محدودیت های اعلام شده برای خودروهای شخصی است و ناوگان حمل و نقل باری و مسافربری مشکلی برای تردد ندارند.
ویسی پور همچنین تردد خودرو و دیگر وسایط نقلیه از ساعت ۲۲ شب تا سه بامداد در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است و متخلفان ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت:از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان تعطیلات نوروزی پنج هزار و۳۳۷ دستگاه وسیله نقلیه در محورهای ارتباطی استان برگشت داده شده است.
وی تاکید کرد:همچنین در این مدت ۱۲ هزار و ۲۲۶ دستگاه خودرو در جاده های برون شهری کهگیلویه وبویراحمد از ماموران پلیس تذکر لسانی دریافت کردند و۱۸۰ راننده متخلف۵۰۰ هزار یا یک میلیون تومان جریمه شده اند.
وی تاکید کرد:سختگیری و محدودیت های اجرا شده با هدف کنترل همه گیری ویروس کرونا انجام می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار