انتشار جزییات بیشتر از آمار بیکاری در پایان زمستان ۹۹ نشان می‌دهد که با وجود کاهش حدود یک درصدی نرخ بیکاری در حد فاصل زمستان ۹۸ تا زمستان ۹۹، این مسئله می‌تواند گمراه‌کننده محسوب شود، زیرا ارقام دیگر نشان می‌دهند به طور کلی هم از جمعیت شاغل و هم از جمعیت فعال اقتصادی کشور کاسته شده است.
کد خبر: ۹۵۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 08 April 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گسترش نیوز نوشت : تعداد شاغلان کشور در سال ۹۸ به ۲۳ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۱۶۱ نفر رسیده بوده ولی در زمستان ۹۹ با کاهش بیش از ۳۰۰ هزار نفری شاغلان به ۲۳ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۹۱۳ نفری رسیده است. درنتیجه نسبت شاغلان به کل جمعیت کشور از ۳۷.۸ درصد به ۳۶.۹ درصد رسیده است.
همچنین میزان مشارکت اقتصادی هم کاهش نسبتا بزرگی داشته است. در حالی که در زمستان ۹۸ جمعیتی بالغ بر ۲۶ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۷۴۷ نفر شاغل و یا جویای شغل بودند، با کاهش بیشتر از ۶۱۰ هزار نفر در ان بخش، مجموع افراد فعال اقتصادی در زمستان ۹۹ به ۲۵ میلیون و ۶۱۲ هزار نفر رسیده که از کاهش ۱.۵ درصد خبر می‌دهد. به طور کلی شیوع ویروس کرونا از دلایل مهم کاهش نرخ مشارکت اقتصادی کشور است. منظور از مشارکت اقتصادی افرادی هستند که در بازه زمانی مورد بررسی یا شاغل بودند و یا به دنبال شغل می‌گشتند. کرونا به اشتغال‌زا‌ترین بخش اقتصاد کشور یعنی خدمات بیشترین فشارها را وارد کرد و با کاهش چشمگیر مشاغل این بخش به طور کلی از جمعیت فعال و شاغل کشور کاسته شد.
یزد موفق‌ترین استان و سیستان محروم‌ترین
در بررسی جزییاتی دیگر از گزارش مرکز آمار ایران کمترین نرخ بیکاری کشور به استان مرکزی تعلق دارد که تنها ۶.۸ درصد جمعیت آن بیکار هستند. پس از آن استان‌های تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی با هفت درصد نرخ بیکاری قرار دارند. این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری در کشور ۹.۷ درصد است. از سوی دیگر بیشترین بیکاران کشور هم به استانی تعلق می‌گیرد که بخش مهمی از جمعیت آنها را کردها تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در استان کردستان ۱۸.۸ درصد، کرمانشاه ۱۸ درصد و در آذربایجان غربی ۱۴.۷ درصد بوده است.
از سوی دیگر بیشترین نرخ جمعیت فعال اقتصادی کشور به استان یزد تعلق دارد؛ در این استان ۴۹.۵ درصد جمعیت در زمستان ۹۹ یا جویای شغل بودند و یا شاغل. مشارکت در این استان ۹ درصد از میانگین مشارکت کل کشور بیشتر است. پس از استان یزد، استان‌های هرمزگان و اردبیل قرار دارند که نرخ مشارکت در این استان‌ها به ترتیب ۴۸.۶ درصد و ۴۷ درصد بوده است.
همچنین کمترین میزان مشارکت اقتصادی کشور هم به استان محروم سیستان و بلوچستان قرار دارد. تنها ۳۳.۵ درصد جمعیت این استان در زمستان گذشته از نظر اقتصادی فعال به حساب می‌آمدند. درواقع تنها یک سوم جمعیت این استان شاغل یا جویای شغل بودند. پس از سیستان، کهگیلویه و بویر احمد نیز با مشارکت ۳۴.۱ درصدی و سپس ایلام با نرخ مشارکت ۳۴.۵ درصدی قرار دارد.
در زمینه نسبت اشتغال به کل جمعیت استان اردبیل پیشتاز کشور است. از کل جمعیت این استان ۴۲.۹ درصد در زمستان ۹۹ شاغل بودند و به این ترتیب در تولید کشور شریک بودند. استان یزد نیز با اشتغال ۴۲.۸ درصدی جمعیتش در رده دوم بیشترین میزان اشتغال کشور قرار گرفته است. از کل جمعیت هرمزگان نیز ۴۱.۷ درصد در زمستان گذشته شاغل محسوب می‌شدند. این در حالی است که میانگین کشوری اشتغال در کشور ۳۶.۹ درصد است.
در طرف مقابل کمترین میزان اشتغال به جمعیت در تمام کشور باز هم به استان محروم سیستان و بلوچستان تعلق گرفته است. نسبت شاغلان به کل جمعیت در این استان ۳۰.۱ درصد اعلام شده است و پس از آن کهگیلویه و بویر احمد با اشتغال تنها ۳۰.۸ درصد قرار دارد. از کل جمعیت استان ایلام هم در زمستان گذشته تنها ۳۱.۴ درصد توانسته بودند برای خود شغلی دست و پا کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار