بی تدبیری مسئولان و عادی انگاری شرایط کرونا از سوی مردم، در شروع سال جدید، بار دیگر کرونا را در خراسان جنوبی سوار بر آسانسور صعود کرد.
کد خبر: ۹۵۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴ 10 April 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویر احمد به نقل از خبر گزاری صداوسیما، پاییز 99 در این استان، آمار مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی با سرعتی فاجعه بار رو به افزایش گذاشت و روزانه شناسایی بیش از 100 بیمار جدید ثبت و تعداد فوت شدگان نیز در روز به عدد 20 نزدیک شد که همین آمار، وزیر بهداشت را برای سرکشی از بیمارستانهای استان در آبان 99 به بیرجند کشاند.

وزیر بهداشت در سفر به بیرجند گفت: متأسفانه خراسان جنوبی با توجه به آمار مبتلایان نسبت به جمعیت استان، در همه گیر شدن این بیماری از متوسط کشوری هم بالاتر رفته و اوضاع استان بسیار نگران کننده است.

اوضاع فاجعه بار کرونا در خراسان جنوبی به حدی رسید که در برخی شهرستانها همچون طبس به علت افزایش مرگ و میرها و نبود ظرفیت برای پذیرش بیمار در بیمارستانها، رئیس شبکه بهداشت و درمان آن استعفا داد.

به دنبال این شرایط، وزارت بهداشت به فکر افتاد با افزایش تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز بیماران کرونایی در این استان، همچون دستگاه های اکسیژن ساز و ونتیلاتور، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش دهد که در این بین خیران و مردم نیز با کمکهای خود یاریگر وزارت بهداشت شدند و چندین دستگاه خریداری و به بیمارستانها اهدا کردند.
با افزایش کارگاه های تولید ماسک، نظارت بیشتر اتاق اصناف و توصیه مردم به رعایت پروتوکل ها، خوشبختانه در 20 دی 99، خراسان جنوبی و شهرهای قرمز و نارنجی آن، به زرد و آبی تغییر رنگ داد و آمار مبتلایان روزانه تا اسفند 99، از 80 تا 100 نفر در روز به 16 تا 20 نفر و تا اواخر اسفند به کمتر از 16 نفر کاهش یافت.
این شرایط موجی از خوشحالی بین مردم و کادر درمان به راه انداخت.

آمدن بهار، باز شدن راه خطا
اما زمان به نوروز که رسید بی تدبیری مسئولان در آزاد کردن سفرها و کاهش محدودیت ها، شرایط را بار دیگر تغییر داد .
اختلاف وزارت بهداشتی ها و دیگر دولتی ها بر سر آزاد کردن سفرها، خود موجی از سردرگمی را بین مردم راه انداخت .
از طرفی اعلام آزاد بودن سفرها از سوی رئیس جمهور، سبب عادی انگاری شرایط کرونا از سوی مردم و مسافران شد و بار دیگر اوضاع کرونا را در خراسان جنوبی تبدیل به شرایطی سیاه و ناخوشایند کرد تا جایی که تعداد بستری های کرونا در استان در 12 فروردین امسال در مقایسه با هفته آخر اسفند 99، 73 درصد و در 14 فروردین 188 درصد افزایش یافت.
همچنین مبتلایان روزانه در این مدت 8 برابر شدند.

۸ برابر شدن مبتلایان روزانه کرونا در خراسان جنوبی
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان، 14 فروردین امسال گفت: در هفته آخر اسفند ۹۹، متوسط تعداد مبتلایان روزانه‌ی کرونا در خراسان جنوبی ۲۰ نفر در روز بود که این آمار اکنون به ۱۶۱ نفر در روز افزایش یافته است.

شریف زاده افزود: همچنین میانگین تعداد بستری‌های کرونا در استان در مقایسه با هفته آخر اسفند، از ۲۶ به ۷۵ نفر در روز افزایش یافته است که افزایش ۱۸۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: متوسط تعداد کل بیماران بستری دارای عفونت‌های تنفسی نیز در خراسان جنوبی با افزایش ۵۲ درصدی از ۱۱۹ بیمار در هفته آخر اسفند به ۱۸۱ بیمار هم اکنون رسیده است.

جایگاه سوم برای خراسان جنوبی در بستری های تنفسی
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان همچنین گفت: خراسان جنوبی به لحاظ بروز موارد بستری به دلیل بیماری حاد تنفسی به ازای هر صد هزار نفر جمعیت، بعد از استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد، در رتبه‌ی سوم کشور قرار دارد.

شریف زاده افزود: میزان بروز تجمعی کرونا در استان ۱۹۶۸ نفر در هر صد هزار نفر جمعیت، نسبت مرگ و میر ۴/۷، میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی ۹۳ نفر در هر صدهزار نفر جمعیت و شاخص نمونه گیری به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۵۴ مورد است.

وی در خصوص رتبه بندی شهرستان‌های استان از لحاظ میزان بروز تجمعی نیز گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز، شهرستان طبس در جایگاه اول قرار دارد و بروز تجمعی شهرستان‌های طبس، سرایان، قاین، فردوس و بشرویه نسبت به شاخص کشوری بالاتر است.
پایین‌ترین میزان بروز تجمعی نیز مربوط به شهرستان‌های خوسف، درمیان و نهبندان است.

آمارها چنان بالا رفت که در 18 فروردین امسال، 3 شهرستان خراسان جنوبی قرمز شد.
بر اساس آخرین نقشه وضع کرونا (مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، شهرستان‌های بیرجند، قائنات و فردوس در وضع قرمز (خیلی پر خطر) قرار گرفتند.

همچنین شهرستان‌های طبس، نهبندان، زیرکوه، سرایان، بشرویه، سربیشه و درمیان به رنگ نارنجی (پر خطر) درآمدند.
شهرستان خوسف تنها شهرستان زرد (خطر متوسط) خراسان جنوبی است.

هم اکنون هیچ نقطه کم خطری در خراسان جنوبی وجود ندارد.






Remaining Time -2:35


کد ویدیو دانلود فیلم اصلی






احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

تا 20 فروردین ، ۱۷هزار و ۱۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی و ۷۷۴ فوتی ثبت شدند.

اما چه شد که آمارها، آسانسوری بالا رفت
در حالیکه پیش از شروع تعطیلات نوروز امسال، مسئولان خراسان جنوبی همچون استانهای دیگر اعلام کرده بودند در ایام نوروز به مسافران خدمات ارائه نخواهند کرد اما آماری بالغ بر 33 هزار نفر از اقامت مسافران نوروزی در این استان ثبت شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی از اقامت 33 هزار و 562 نفر در ایام نوروز در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: بیشترین اقامت مسافران با حدود 41 درصد مربوط به اقامتگاه های بومگردی بود و پس از آن، مجتمع‌های گردشگری استان با 34.17 درصد، هتل ها با 16.42 درصد ومهمانپذیرها با 8.79 درصد، بیشترین پذیرش مسافران نوروزی را داشتند.
رمضانی افزود: در این مدت 803 هزار و 233 نفر از مراکز تاریخی، تفریحی و توریستی استان بازدید کردند.
مراکزی که پیش از نوروز اعلام شده بود در تعطیلات سال نو، باز نخواهد بود.

هر چند در این مدت، 311 مورد بازدید نظارتی از مراکز اقامتی، رستوران‌ها، مراکز پذیرایی و بین‌راهی و دفاتر خدمات مسافرتی انجام شد که 73 فقره تذکر، 64 مورد تشویق و 13 اخطار کتبی به صاحبان این مراکز داده شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی در این مدت مجموعا 3 هزار و 415 نفر نیز از موزه‌های استان بازدید کردند.
تصور کنیم اگر حتی یک نفر از این بازدیدکنندگان ناقل کرونا بوده باشد چه تعداد از افراد را مبتلا کرده است؟

آمارهای ارائه شده در بخشهای مختلف همگی حکایت از شلوغی مکانها و رعایت نشدن پروتوکل ها داشت.

افزایش ۹۳ درصدی تردد‌های جاده‌ای در نوروز
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم گفت: مجموع تردد وسایل نقلیه در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی در نوروز ۱۴۰۰ در مقایسه با نوروز پارسال ، ۹۳ درصد افزایش داشت.
جلال زاده افزود: از زمان شروع طرح نوروزی در ۲۵ اسفند ۹۹ تا پایان روز ۱۳ فروردین، تردد بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه در محور‌های مواصلاتی استان ثبت شد که تنها ۱۸ درصد آن، تردد ناوگان باری و حمل و نقل کالا و بقیه وسایل نقلیه شخصی و ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر بود.

وی گفت: همچنین مجموع ورودی و خروجی استان در این مدت بیش از ۶۶۰ هزار وسیله نقلیه بود که افزایش ۱۲۰ درصدی تردد در مبادی ورودی و خروجی را در مقایسه با بازه مشابه نوروز سال گذشته نشان می‌دهد.


 
آزادسازی سفرهای نوروزی از سوی دولت سبب شد مردم خیال کنند خطر کرونا دیگر مانند قبل سلامت آنها را تهدید نمی کند و این خیال باطل، بابی شد به روی رواج پیدا کردن عادی انگاری شرایط.
 





Remaining Time -2:41


کد ویدیو دانلود فیلم اصلی






بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان، تا قبل از شروع سال با توصیه های دانشگاه علوم پزشکی و کار رسانه ای که انجام شده بود، بیش از 85 درصد صاحبان اصناف و مردم خراسان جنوبی دستورات فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و بهداشت فردی را رعایت می کردند اما با عادی انگاری شرایط در ایام نوروز، شرایط تا حدودی تغییر کرد به طوریکه مشتری ها بدون رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک در اماکن تجاری و مغازه ها، تجمع می کردند و اصناف هم به دلیل اینکه بتوانند کسب درآمد داشته باشند دیگر خبری از تذکر به مشتریان برای زدن ماسک نبود.

آقای قاسمی فروشنده یک مغازه سوغات گفت: در یکسال گذشته فروش ما به حداقل رسید و تنها در همین ایام نوروز و با خرید مسافران می توانستیم کمی از خسارات وارده در یکسال گذشته را جبران کنیم و اگر به مشتری ها تذکر می دادیم، به مغازه ما نمی آمدند و تعداد آنها کم می شد.

این تفکر اصناف هم خود نشان دهنده این است که گویا تسهیلات ویژه کرونا نتوانسته است اوضاع کسب و کار اصناف را سر و سامان دهد و پاسخگوی خسارات وارده باشد.

تنها 28 درصد اصناف خراسان جنوبی از تسهیلات استفاده کردند
رئیس اتاق اصناف استان گفت: تسهیلاتی که ویژه اصناف در ایام کرونا در نظر گرفته شد با سود 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه بود که همین نرخ سود بالا و مدت بازپرداخت کوتاه سبب شد تنها 28 درصد اصناف از آن استفاده کنند چرا که خود این تسهیلات، بار اضافه ای می شد بر هزینه های اصناف.
 
علیزاده افزود: اکنون نیز با قرمز شدن سه شهرستان و نارنجی شدن بقیه شهرستانهای خراسان جنوبی، باید تدبیر بهتری برای فعالیت اصناف در نظر گرفته شود چرا که یکسان دیدن شرایط در اصناف شهرهای شلوغی همچون تهران و مشهد و اصفهان و شهرهای کوچکتر همچون شهرهای خراسان جنوبی، منطقی نیست زیرا تجمع مردمی در اصناف شهرهای شلوغ، قابل مقایسه با تجمع مردم در اصناف شهرهای کوچک نیست و تعطیلی اصناف خراسان جنوبی بار دیگر ضربه های مالی سنگینی به آنها می زند.
 
از آنجاییکه کریدور شمال به جنوب کشور از خراسان جنوبی می گذرد، این استان در ایام نوروز پذیرای مسافرانی از سراسر کشور بود و بیشتر از همه، مردم سیستان و بلوچستان در شهرهای خراسان جنوبی مشاهده می شدند که با توجه به مشاهدات میدانی خبرنگاران ما، متأسفانه درصد استفاده از ماسک در بین مسافران سیستانی نزدیک به صفر بود.

سفر دولتی ها، هیزمی بر آتش کرونا در خراسان جنوبی
چشم از سفرهای نوروزی مردم که بپوشانیم مسئولان کشور هم خود بی میل نبودند که در تعطیلات نوروزی از استان پرخطری همچون تهران پا به خراسان جنوبی بگذارند. 11 فروردین امسال خراسان جنوبی میزبان وزیر ورزش و جوانان و هیأت همراهش بود که برای بهره برداری از چندین طرح ورزشی به این استان سفر کرده بودند.

در هر افتتاحیه ای که با حضور وزیر و هیأت همراهش صورت می گرفت حداقل 50 تا 60 نفر از مردم و مسئولان دور هم و بدون رعایت فاصله اجتماعی، در مراسم شرکت می کردند که این خود خطر انتقال کرونا را چندین برابر کرد.
 



درحالی بود که می شد این افتتاحیه ها را بدون حضور مسئولان وزارت و یا از طریق ویدئوکنفرانس انجام داد تا در این شرایط کرونا خطر شیوع بیماری کمتر شود، اما چوب بی تدبیری یقه خراسان جنوبی و دیگر استانها را در سفرهای نوروزی گرفت.

حال هم که از 3 روز پیش، 3 شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز، 7 شهرستان نارنجی و تنها یک شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفته است هنوز مسئولان استان، ستاد کرونا را تشکیل نداده اند و مردم و اصناف خراسان جنوبی از نحوه اعمال محدودیتهای جدید با توجه به تغییر رنگ شهرستانها بی اطلاعند و سر در گم.

بی تدبیری و عادی انگاری در نوروز امسال، آتشی به جان کشور و مردم انداخت که هنوز در دو تا سه ماه آینده، آثار فاجعه بارش بیشتر نمایان می شود، این فاجعه را خودمان، چه مسئولین و چه مردم، به کشور و ملت تحمیل کردیم اما شاید تجربه ای شود برای ایام دیگر و یا شیوع بیماری های احتمالی دیگر.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار