تل آویو طی هفته های اخیر از هیچ تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر برگزاری انتخابات فلسطین دریغ نکرده است و در این میان، پیروزی حماس در انتخابات را به مثابه یک کابوس برای خود قلمداد می‎‌کند.
کد خبر: ۹۵۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳ 20 April 2021
کابوس اسرائیلی ها رقم خورد

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویر احمد به نقل از مهر، از چند هفته پیش تاکنون صهیونیست‌ها سلسله اقدامات خصمانه مختلفی را در اراضی اشغالی ترتیب داده اند که جملگی حکایت از تلاش بی‌وقفه آنها برای سنگ اندازی در مسیر برگزاری انتخابات ملی فلسطین دارند. از جمله این اقدامات خصمانه می‌توان به بازداشت رهبران حماس به ویژه در کرانه باختری اشاره کرد که به اقدامی روزمره تبدیل شده است.

در همین ارتباط، «طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرده است: «رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای کارشکنی در مسیر برگزاری انتخابات ملی فلسطین به کار بسته است. با این حال، جنبش حماس این توانایی را دارد که صهیونیست‌ها را از تداوم این روند پشیمان کند. در واقع، حماس ابزارها و جایگزین‌هایی در اختیار دارد که به وسیله آنها می‌تواند جلوی دخالت دشمن صهیونیستی در انتخابات را بگیرد».

کارشکنی‌های تل آویو در زمینه انتخابات فلسطین درحالی است که قرار است این انتخابات در ۳ مرحله اصلی برگزار شود؛ مرحله اول انتخابات مجلس قانونگذاری است که در تاریخ ۲۲ مِی (۳۱ اردیبهشت ماه) برگزار می‌گردد. مرحله دوم انتخابات ملی فلسطین به تعیین ریاست تشکیلات خودگردان مربوط است و در تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) برگزار می‌شود. اما سومین مرحله از انتخابات ملی فلسطین مربوط به انتخابات شورای ملی است که طبق اعلام قبلی در تاریخ ۳۱ آگوست (۹ شهریورماه) برگزار خواهد شد.

هدف اصلی و اساسی صهیونیست‌ها از مداخله در زمینه مسائل مربوط به انتخابات فلسطین، تعویق زمان برگزاری این انتخابات است. صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند تا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را نسبت به تعویق زمان انتخابات به ویژه انتخابات مجلس قانونگذاری مجاب کنند. این درحالی است که برخی اخبار حاکی از آن است که عباس نسبت به تعویق زمان برگزاری انتخابات مذکور مجاب شده است.

مقامات رژیم صهیونیستی خود نیک می‌دانند که پیروزی جنبش مقاومت اسلامی حماس در انتخابات مجلس قانونگذاری تقریباً قطعی است. درست به همین دلیل است که با کارشکنی‌های متعدد خود به دنبال تعویق زمان برگزاری انتخابات هستند.

از سوی دیگر، صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تا اگر هدف آنها در تعویق انتخابات ملی فلسطین محقق نشد، حداقل شرایطی را فراهم آورند که از پیروزی جنبش مقاومت اسلامی حماس جلوگیری شود. به همین منظور، طی هفته‌های اخیر سلسله اقدامات خصمانه‌ای توسط صهیونیست‌ها علیه جنبش حماس انجام شده است.

بازداشت شمار زیادی از رهبران جنبش حماس در نقاط مختلف به ویژه در کرانه باختری تنها یکی از ابعاد فشارهای رژیم صهیونیستی به این گروه مقاومتی برای ممانعت از مشارکت آن در انتخابات و یا فراهم کردن زمینه شکست آن، محسوب می‌شود. در همین حال، صهیونیست‌ها اعلام کرده اند که اجازه برگزاری انتخابات در قدس اشغالی را نخواهند داد؛ جایی که خود به خوبی می‌دانند رهبران حماس در آنجا دست برتر را دارند.

در واقع، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت نگران پیروزی جنبش مقاومت اسلامی حماس در انتخابات ملی فلسطین هستند. علت این مسأله هم آن است که تل آویو و واشنگتن به خوبی می‌دانند که تشکیلات خودگردان فلسطین امروز دیگر جایگاه و موقعیت سابق را ندارد؛ به ویژه اینکه پایگاه اجتماعی آن نیز نزد فلسطینیان بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. لذا آنها این تشکیلات را در شرایطی نمی‌بینند که بتواند نظر مردم فلسطین را به سمت خود جلب کند.

این درحالی است که رهبران و اعضای ارشد جنبش حماس طی روزهای اخیر بارها و در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده اند که قدس را به عرصه‌ای برای به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی تبدیل خواهند کرد و اجازه نخواهند داد تا این رژیم با رویکرد قلدرمآبانه خود مانع از برگزاری انتخابات در آنجا شود.

در همین ارتباط، «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس به تلاش‌های خصمانه رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از برگزاری انتخابات فلسطین در قدس اشغالی واکنش نشان داد و گفت: «گروه های فلسطینی باید به سازوکار مشترکی جهت اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای دست کشیدن از اقدامات خصمانه، دست یابند. ما از حق خود برای برگزاری انتخابات در قدس کوتاه نخواهیم آمد. حق فلسطینیان در برگزاری انتخابات در قدس برای آنها محفوظ است و ما از تمامی ابزارها برای استفاده از این حق بهره برداری می‌کنیم».

 
 

در هر صورت آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که پیروزی قریب الوقوع جنبش مقاومت اسلامی حماس در انتخابات ملی فلسطین به کابوسی برای سران رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. درست به همین دلیل است که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، حملات جنگنده‌های متجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه تشدید شده است. هدف تل آویو از این حملات ایجاد موجی از ارعاب در صفوف مقاومت به منظور ممانعت از مشارکت آن در انتخابات است.

در این زمینه لازم به ذکر است که حتی خود صهیونیست‌ها نیز به این مسأله اذعان می‌کنند که پیروزی قریب الوقوع حماس به مثابه یک کابوس برای آنها است. در همین راستا، «آوی یسسخاروف» تحلیلگر صهیونیست می‌گوید: «ممکن است کابوس اسرائیل با پیروزی حماس نه تنها در انتخابات مجلس قانونگذاری بلکه در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، رقم بخورد».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار