سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ضمن تاکید بر عدم نیاز به حضور نظامیان خارجی در این کشور از ضرورت تنوع بخشیدن به منابع تسلیحاتی و وابسته نبودن به یک کشور خاص در زمینه تسلیحات سخن گفت.
کد خبر: ۹۵۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 20 April 2021
سخنگوی ارتش عراق: به حضور نظامیان خارجی نیازی نداریم

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم ، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به دجله گفت: اوضاع امنیتی در همه استان‌های عراق خوب و تحت کنترل است.

وی در ادامه بیان کرد: پس از انفجاری که  میدان «الطیران» بغداد رخ داد، دستورات درباره وحدت تلاش‌های اطلاعاتی داده شد و نبرد کنونی با داعش نبرد اطلاعاتی است.

رسول با اشاره به اینکه آسمان عراق تحت کنترل پدافند هوایی این کشور است، اعلام کرد که حمله به اربیل با پهپادهای کوچکی که مسافت زیادی طی نمی‌کنند، انجام شده است.

وی در ادامه اعلام کرد: بزرگترین اشتباهی که در حق ارتش عراق رخ داد انحلال آن در سال 2003 از سوی «پل برمر» (حاکم غیرنظامی آمریکا پس از سرنگونی صدام) بود.

رسول با اشاره به حمله به پایگاه هوای «بلد» هم گفت: نظامی آمریکایی در این پایگاه حضور ندارد؛ اما نمی‌دانیم چرا مورد حمله واقع می‌شود.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از ضرورت تنوع بخشیدن به منابع تسلیحاتی این کشور هم سخن گفت و افزود: باید منابع تسلیحاتی تنوع داده شود تا وابسته به کشور خاصی نباشیم. ما به هیچ نظامی خارجی نیازی نداریم.

فرار داعشی‌ها از مقابل نیروهای حشد شعبی عراق

منابع وابسته به حشد شعبی عراق به شفق نیوز اعلام کردند که بسیاری از سرکرده‌های داعشی به سوی مناطق واقع میان دیالی و صلاح الدین و مناطق کوهستانی که نیروهای امنیتی در آن حضور ندارند، گریخته‌اند.

این منابع بیان کردند:  حدود هفتاد درصد از سرکرده‌ها و اعضای داعش از شمال «جلولاء» در استان دیالی به مرزهای دیالی و کردستان عراق در مجاورت صلاح الدین فرار کرده و به غارها بازگشته‌اند.

منابع وابسته به حشد شعبی عراق با اشاره به حملات راکتی داعشی‌ها به مناطقی از دیالی و بخش «کفری» اعلام کردند: داعش به حملات راکتی و سپس فرار از چنگ نیروهای عراقی روی آورده است.

این منابع بیان کردند: هدف داعش کاستن فشار از روی تروریست‌ها در مناطق اطراف ناحیه «قره تپه» حدفاصل میان اقلیم کردستان عراق و صلاح الدین است.

خطر  هسته‌های داعش محدود به مناطقی خاصی است

«محمد البیاتی» از رهبران ائتلاف فتح به بغداد الیوم گفت: داعش توان انسانی و تجهیزات نظامی خود را در عراق به میزان زیادی از دست داده است.

وی از هلاکت شمار زیادی از سرکرده‌های داعش در جریان عملیات‌های انجام شده از سوی نیروهای عراقی خبر داد و فعالیت‌های این گروه را در قالب هسته‌های خفته دانست.

البیاتی اینکه داعش بتواند مانند سال 2014 مناطقی را به کنترل خود درآورد با توجه به توان قوی حشد شعبی و دیگر نیروهای عراقی بسیار بعید دانست و گفت که خطر هسته‌های خفته داعشی هم محدود به منطقه خاصی است.

وی گفت: 90 درصد از سرکرد‌های داعش از طریق عملیات‌های نظامی یا کشته شده یا دستگیر شده‌اند.

قطع حمایت مالی تکفیری‌ها در دیالی

از سوی دیگر «صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق از قطع حمایت مالی داعشی‌ها در این استان خبر داد و گفت: حشد شعبی خیلی زود متوجه حامیان مالی هسته‌های خفته داعش در دیالی شد و تیم‌های اطلاعاتی با هماهنگی تشکلات امنیتی دیگر عراقی به منظور رصد داعشی‌ها تشکیل شد.

وی افزود: اطلاعات حشد شعبی در هسته‌های خفته داعش رخنه کرد و هویت سه حامی مالی داعش کشف و مهمترین بازوی مالی محلی داعش قطع شد. این حامیان داعشی برای آنها تجهیزات و لوازم لجستیکی فراهم می‌کردند.

الحسینی گفت: قطع حمایت مالی از داعش بسیار مهم است و همه تلاش ما در این راستاست که حامی مالی داعش را کشف و هویت آنرا برای افکار عمومی روشن سازیم.

دفع حمله داعش به شمال دیالی

همزمان «محمد التمیمی» از فرماندهان حشد شعبی عراق از دفع حمله تروریستی داعش به حومه روستای «شظیف» در شمال استان دیالی خبر داد و اعلام کرد: داعش به یک مرکز ارتش در اطراف روستای «شطیف» در ناحیه «العظیم» حمله کرد که بر اثر آن یک افسر و یک سرباز زخمی شدند.

وی افزود: نیروهای ارتش این حمله را دفع کردند و اوضاع را تحت کنترل درآوردند و تروریست‌های داعش گریختند.

اردوگاه «الهول» بمب ساعتی خاورمیانه

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره موج جدید تروریست‌های داعشی که از اردوگاه «الهول» به عراق می‌آیند هشدار داد و گفت: دولت کمیته عالی امنیتی ویژه بررسی پرونده اردوگاه «الهول» سوریه که در نزدیکی مرزهای عراق قرار دارد، تشکیل داده است.

وی افزود: در این اردوگاه شمار از عراقی‌هایی که به داعش ملحق شده‌اند و فراریانی که جنایات هولناک انجام داده‌اند و تعدادشان هم کم نیست، حضور دارند.

العزاوی بیان کرد: اردوگاه «الهول» به مثابه بمب ساعتی است که انفجار آن تبعات وخیمی به دنبال خواهد داشت به ویژه در عراق با توجه به نزدیکی آن به مرزهایش. اردوگاه الهول در سطوح عالی امنیتی مطرح شده است زیرا مهمترین و خطرناکترین چالش کنونی با توجه به اینکه بیش از 30 هزار افراطی با خانوادهایشان در این اردوگاه هستند.

اتحادیه مهینی کردستان عراق: حمله به مواضع پیشمرگه در بخش کفری سلیمانیه کار داعش بود

«محمد الحاج عمر» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد که هدف قرار دادن مقر پیشمرگه در بخش «کفری» در استان سلیمانیه از سوی داعش انجام شده است.

وی افزود: داعشی‌هایی که سوار بر موتور سیکلت بودند مقر پیشمرگه را هدف قرار دادند.

محمد الحاج عمر ادامه داد: روابط میان حشد شعبی و پیشمرگه در این منطقه خوب است و مواضع آنها از ما بسیار دور است و حشد شعبی به هیچ وجه ارتباطی به این حمله نداشته است.

گروه‌های وابسته به آمریکا در پس حملات اخیر به اربیل و پایگاه هوایی بلد

«صباح العکیلی» کارشناس عراقی امور امنیتی اعلام کرد که حملات انجام شده به اربیل و پایگاه هوایی« بلد» ربطی به مقاومت عراق که به طور رسمی عدم دخالت خود را اعلام کر‌ده‌اند، ندارد و طرفهای وابسته به آمریکا دخیل هستند.

وی افزود: شواهد تحلیلی نشان دهنده این است که آمریکایی‌ها برنامه ریزی کرده‌اند و گروه‌های وابسته به آنها اجرا کردند. استفاده کننده نخست از این حملات نظامیان آمریکایی هستند تا به بهانه حمایت عراق از تروریسم در عراق بمانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار