به قلم بهنام عکاشه
این سه خبر را می توان مهم ترین اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته دانست که به طرز عجیبی دویست روز مانده به انتخابات صفحه شطرنج سیاسی استان را تا حدودی دستخوش تغییر جدی کرد
کد خبر: ۹۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰ 16 September 2015

منطقیان: اگر نظر جمع اصلاح‌طلبان لاهوتی باشد، می‌پذیرم.

دکتر ستار هدایتخواه؛ گزینه نهائی اصولگرایان بویراحمد.

با صدور یک بیانیه انتخاباتی مهم؛ قوام فروزان انصراف داد.

این سه خبر را می توان مهم ترین اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته دانست که به طرز عجیبی دویست روز مانده به انتخابات صفحه شطرنج سیاسی استان را تا حدودی دستخوش تغییر جدی کرد.
rhrthrtyr

در واقع اتفاقات اخیر اولین پیچ انتخاباتی بود که سیاست استان با آن روبرو و از آن گذشت.

منطقیان با اظهارنظری مهم که حاوی سیگنال مهمی برای رقیب درون حزبی اش بود تا حدودی توانست فضای درون جریانی اصلاحات را در حوزه کهگیلویه تلطیف نماید.

واقعیات سیاسی الیته در این حوزه نشان می دهد حتی در صورت ردشدن از فیلتر شورای نگهبان، امکان کمی وجود دارد که هواداران لاهوتی به منطقیان رای بدهند و بالعکس.

برخی بیان این حرف ها از سوی منطقیان را صرفا گرفتن ژست پیشقدمی برای وحدت می دانند و آن را با عینیات موجود در آن حوزه در تناقض می بینند.

عدل هاشمی تا کنون توانسته خود را به عنوان یکی از مهم ترین رقبای بزرگواری تثبیت نماید، ولی حضور سید مصطفی تقوی یه عنوان فردی دارای پشتوانه اجتماعی به سختی آزار یاران قدیمی موحد را موجب شده است.

تقوی فقط به پشتوانه پدر می آید و البته آمیراحمد تقوی که روزی یک تنه موحد را به اریکه قدرت رسانده بود ظاهرا حالا در غیاب او نمی خواهد از محبوبیت اجتماعی و مذهبی خود برای دیگران استفاده نماید.

عدل هاشمی که به وضوح کاندیدای مورد عنایت موحد به شمار می رود هنوز نتوانسته روی موج اجتماع سوار شود و در جلب رضایت دوستان مدعی اش نیز همچنان ناموفق نشان می دهد و این همان چیزی است که با استقبال بزرگواری که حالا توانسته خود را به عنوان یک جریان سیاسی و فردی قدرتمند تثبیت کند شده است.

در بویراحمد ولی اوضاع همچنان مشوش است و زارع که نفوذ نسبتا خوبی در حوزه های دارای رای پربار کسب کرده است احتمالا با انتخاباتی سخت تر از آنچه هواداران خوش بینش فکر می کنند روبروست.

در این بین حضور دوباره هدایتخواه گرچه با اماواگرهای همیشگی هدایتخواه روبرو شده ولی آگاهان سیاسی بر این باورند اصولگرایان بویراحمد چاره ای جز این برای شکست زارع یا سیدباقر نخواهند داشت.

قوت گرفتن زمزمه تایید سیدباقر از سوئی و امکان حمایت اصلاح طلبان بویراحمد از زارع گزینه هائی است که حضور هداینخواه را ناگزیر می نماید.

هدایتخواه که به خوبی از فقر رقیب در دروه جریان اصولگرائی آگاه است حالا برای بازگشت توپ را به زمین گروه حکمیت انداخته است تا نتوانند او را برای اخذ امتیازات سیاسی تحت فشار قرار دهند.

او نشان داده فرد زیرکی است و اختمالا همچون دور گذشته، تا روز قبت نام کسی از تصمیم نهائی اش آگاه نخواهد شد.

حضور سیدباقر در انتخابات با هر رقیبی احتمالا با نتیجه دلخواه اصلاح طلبان به پایان برسد ولی او نباید از احتمالات مختلف در این حوزه غافل شود.

احتمالاتی که در این استان فقط و فقط در یاسوج می اقتد.

سیدباقر که حضور خود را حتمی دانسته نیم نگاهی هم به حوزه گچساران خواهد داشت. شایعات درباره تاثیر او در حضور قوام قروزان این نگاه را تقویت می کند

فروزان که فرد گمنام در جامعه و خوشنام در بزرگان بوده است بگرچه حضورش توانست تکانی شدید به هواداران تاجگردون داده باشد ولی گذشت زمان به اصولگرایان این حوزه نشان داد تغییر در فضای سیاسی گچساران با گزینه ای چون فروزان انکان پذیر نمی باشد.

برخی عدم اقبال اجتماعی به او را عامل مهمی در انصراف ار انتخابات می دانند و دیگرانی نیز پاسخ علی خواجوی را تاثیرگذار در تصمیم نهائی او می دانند.

فروزان آمد و رفت ولی چرائی و چگونگی حضور و انصرافش برای کسی معلوم نشد. پاسخ به سوالات پیرامون پشت صحنه حضور او احتمالا ان چیزی باشد که نتیجه انتاخبات امسال گچساران و باشت را مشخص می کند.

انتخاباتی سخت که فعلا دو رقیب مهم دارد.

در بین اصلاح طلبان راضی و ناراضی فعلا فقط تاجگردون به میدان آمده و احتمال حضور دکتر افشین پور هنوز به فوت خود باقی است هرچند نشانه ای دال بر فعالیت او نمی رود.

اصوگرایان ولی حالا فعال تر شده و فعلا در حوزه باشت برای تاجگردون شاخ و شانه می کشند.

خاستگاه تاجگردون که این روزها مخالفینش درهای خانه هاشان را به روی مرد قشقائی باز کرده اند احتمالا روزهای پر سروصدائی را تجربه خواهد کرد.

فولادی که توانسته نظر گروه هوادار جعفری در باشت و گچساران را جلب کند هنوز در جذب حلقه اول لیدرهای سیدقدرت در گچساران موفق نبوده و این تا حدودی به دل نگرانی های این جریان از آینده قدرت با توجه به تبارشناسی حلقه اطراف او بازمی گردد.

تاجگردون ولی با سرمایه گذاری روی راس لیدرهای دوره قبل فولادی در دوره قبل و حضور تدریجی در جامعه ترک زبان، به تحرکات فولادی در باشت پاسخ داده است.

هم فولادی و هم تاجگردون ولی می دانند نفوذ در راس قدرت سیاسی آسان ولی آنچه سرنوشت ساز خواهد بود قانع کردن لایه های زیرین اجتماعی برای نوشتن نام کسی غیر از همزبان خود در برگ رای می باشد.

این پروژه ای است که این دو و دوستان غیرهمزبان شان تلاش زیادی برای به انجام رساندن آن دارند و شمارش صندوق های باشت، آبشیرین، سربیشه و بیدزرد و باباکلان به این سوال پاسخ می دهد که کدام توانسته اند در این راه موفق باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار