سردار زهرایی در سیسخت
مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور پس از بازدید میدانی از شهر سیسخت در نشست خبری با خبرنگاران به بیان مهمترین اقدامات این نهاد پرداخت .
کد خبر: ۹۶۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸ 01 May 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور پس از بازدید میدانی از شهر سیسخت در نشست خبری با خبرنگاران به بیان مهمترین اقدامات این نهاد پرداخت .
مردم راه حل هستند نه بخشی از آن
سردار محمد زهرایی گفت : زلزله شهر سیسخت برای سپاه و بسیج جدید نیست و موارد متعددی از فعالیت و خدمات رسانی به مردم در بلایای طبیعی در سال های اخیر وجود داشته است .
زهرایی افزود : بر اساس آنچه که در ماموریت سپاه برای تبدیل تهدیدات به فرصت آمده است ، سپاه و بسیج از اوایل انقلاب و در همه اتفاقات و بلایای طبیعی در کنار مردم بوده است .
وی ادامه داد : سپاه و بسیج از زلزله بم و رودبار تا سیل در 24 استان با همه امکانات و ظرفیت ها در کنار مردم بوده است .
سردار زهرایی گفت : نکته بسیار مهم امروز این است که در حوادث غیر مترقبه همیشه مردم خود راه حل هستند نه بخشی از راه حل . وقتی شما انقلاب را به خوبی شناختید می دانید که اصل و اساس هر کاری در کشور مردم هستند .
وی افرود : وقتی قرار بر مذاکره و رسیدن به راه حل بود ، بهترین گزینه مردم هستند . و باید بدانیم که مردم بخشی از راه حل نیستند بلکه ستون خیمه هستند و این نکته مهمی است که مسئولان باید به آن توجه ویژه داشته باشند .
 سردار زهرایی گفت : امام در مقایسه بین کاخ نشین و کوخ نشین فرمود" یک تار موی کوخ نشینان بر همه کاخ نشینان ترجیح دارد " لذا هم مردم باید خود این جایگاه را بدانند و هم مسئولین .
مدل خاص سپاه در مدیریت حوادث
مسئول سامان بسیج سازندگی کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : سپاه در مدیریت حوادث و زلزله به یک مدلی رسیده است که می تواند برای دیگر دستگاه ها هم مورد استفاده قرار گیرد . در این مدل توان مردمی برای مدیریت اتفاقات به کار گرفته می شود .
سردار زهرایی افزود : تشکیل قرارگاه و اقدامات سه گانه ( امداد و نجات ، اسکان موقت و اسکان دائم )  پس از وقوع حواث اقدام عملیاتی سپاه است که در حوادث و بلایای طبیعی انجام می شود .
وی ادامه داد : در وقوع حوادثی مانند زلزله وقتی قرارگاه تصمیمی را اعلام می کند ، همه بدون لحاظ جایگاه در خدمت مردم هستند یعنی همه در کنار هم و با مشارکت مردم اقدام می کنند . وقتی از قرارگاه صحبت می کنیم از نمونه بارز انقلابی عمل کردن صحبت می کنیم .
سردار زهرایی افزود : مدل مدیریت میدانی سپاه در سر پل ذهاب در دیگر مناطق هم اعمال شد و موفقیت خوبی داشته است .
مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور گفت : یکی دیگر از قرارگاه عملیاتی سپاه در مناطق حادثه دیده ، هماهنگی با دیگر دستگاه ها مانند هلال احمر ، کمیته ، و .. است .
وی از جمله اقدامات در خصوص هماهنگی با دیگر دستگاه ها را مواردی مانند هم افزایی قرارگاه امام حسن در کمک های مومنانه عنوان کرد .
تشکیل قرارگاه بر اساس سطح بندی خسارات
 سردار زهرایی ادامه داد : سطح بندی حوادث و تشکیل قرارگاه متناسب با سطح مشخص شده از جمله اقدامات مهم سپاه است به عنوان مثال با توجه به اینکه سطح خسارات زلزله سیسخت به میزان سطح تخریب های زلزله سرپل ذهاب نبود ، نیازی به تشکیل قرارگاه ملی نبود بنابراین قرارگاه استانی شهید سلیمانی با مدیریت فرماندهی سپاه فتح و حضور برخی استان های همجوار تشکیل شد .
وی افزود : در قرارگاه شهید سلیمانی سیسخت منطقه زلزله زده به 9 بخش تقسیم شد و با حضور گروه های اجرایی لازم در این 9 گروه اقدامات بسیار ویژه ای صورت گرفت .
سردار زهرایی ادامه داد : جابه جایی اثاث خانه ها یکی دیگر از اقدامات بود که کمک بزرگی به مردم برای جلوگیری از درد مازاد انجام شد. ضمن اینکه اثاثیه 950 خانه توسط قرارگاه جابه جا شد و در سفر قبلی به سیسخت مردم از این اقدام سپاه رضایت کامل داشتند .
مهمترین اقدامات قرارگاه شهید سلیمانی در سیسخت
وی افزود : در این قرارگاه خدمات جانبی مانند پزشکی ، سم پاشی کشاورزی ، تعمیر کانال های آب رسانی و بسیاری از این اقدامات صورت گرفت ، کارهای آموزشی و مشاوره و تیم های مشاوره خانواده هم در کنار مردم حضور فعال داشتند.
سردار زهرایی گفت: ۱۳۲ گروه جهادی خارج و داخل استان به همراه یگانهای بسیج و سپاه از ابتدای زلزله سیسخت در مرحله امداد رسانی، نسبت به تخلیه اثاثیه ۹۵۰ منزل مسکونی آسیب دیده، آواربرداری ۱۵۰واحد مسکونی و نصب ۳۰۰ کانکس اسکان موقت اقدام کردند. 
وی همچنین افزود: پخت و توزیع ۶۰،۰۰۰ پرس غذای گرم،توزیع ۱۵،۰۰۰بسته معیشتی، توزیع ۱۰،۰۰ دست لباس و کفش، استقرار تیمهای مختلف پزشکی، درمانی و روانپزشکی، کشاورزی و مهندسی نیز از دیگر اقدامان جهادگران بسیج سازندگی در مرحله امداد و نجات زلزله سیسخت بود.
سردار زهرایی گفت: در ادامه و مرحله دوم اسکان دائم، با توجه اینکه متولی آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی میباشد، بسیج سازندگی نیز بنا به ضرورت و با هماهنگی بنیاد مسکن، با رضایت و درخواست افراد و با بکارگیری ظرفیت گروههای جهادی و خیرین و همچنین مشارکت مردم نسبت به احداث واحدهای مسکونی اقدام مینماید.
وی گفت : توزیع کانکس های اهدایی سردار سلامی فرمانده سپاه در سی سخت به خوبی صورت گرفت و مردم رضایت داشتند، ۵۲ گروه جهادی به استعداد ۸۵۰ نفر خارج از استان به سی سخت اعزام شدند.
وی بیان کرد: در زلزله سیسخت تعداد ۲۰۰ واحد مسکونی توسط بسیج و سپاه جهت ساخت تعهد شده است و همچنین بیش از ۳۰ خانه جهت تعمیر، که از این تعداد تا کنون ۹۱ واحد عقد قرارداد و ۶۱واحد شروع به ساخت شده و مابقی نیز در مراحل شروع به کار هستند که امید است با برنامه ریزی صورت گرفته پیش از فصل سرما به پایان برسند.
سردار زهرایی افزود: همچنین احداث ۱۴۰سرویس بهداشتی صحرایی از دیگر اقدامات برای خدمت رسانی به زلزله زدگان سیسخت بوده است.
وی ادامه داد : در بحث احداث خانه های زلزله زده ، سپاه تهران ۱۰ واحد ، قم ۵۰ واحد ، خوزستان و اصفهان هرکدام ۱۰ واحد پذیرفته اند که احداث کنند و مابقی سپاه های استانی کمک های مال و مصالح را نیز تقبل می کنند.
تشکیل قراگاه شهید متوسلیان در سرمور
سردار زهرایی افزود : قرارگاهی در بسیج سازندگی با اسم قرارگاه حاج احمد متوسلیان که فناوری های نوین را به گروه های جهادی آموزش می دهد وجود دارد که سردار سعید قاسمی مدیریت آن را بر عهده دارد و سابقه درخشانی در نقاط محروم و حادثه دیده دارند و هم اکنون در روستای سرمور سیسخت اسکان دارند که علاوه بر آموزش مسائل فنی به اقدامات فرهنگی و اشتغالزایی هم می پردازند.
سردار زهرایی گفت : از این جنس قرارگاه ها در چابهار استان سیستان و بلوچستان که حاشیه نشینی زیاد دارد ، تشکیل شده و اقداماتی خوبی هم صورت گرفته است . می خواهیم یک بار برای همیشه این مشکل حاشیه نشینی را حل کنیم که این اقدام مشقی برای دیگر دستگاه ها باشد .
وی بیان کرد: در طول این مدت با توجه به شرایط منطقه جهادگران بسیج سازندگی نسبت به مرمت و بازسازی کانالهای کشاورزی، لوله ها، مسیرهای آبرسانی، سم پاشی باغات نیز پرداخته اند.
ضعف نظارت ظلم به مردم است

سردار زهرایی در پاسخ به این سوال که اولویت قرارگاه سازندگی برای احداث چه کسانی است ، گفت : محور کار در ساخت 200 خانه مربوط به نیازمندان است  تاکید بر محرومان است .

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ضعف نظارت نظام مهندسی بر ساخت و سازها در سیسخت ، گفت : ما در کار نظارت دیگر واحد ها نمی توانیم دخالت کنیم اما برای 200 خانه ای که سپاه ساخت آن ها را متقبل شده ، علاوه بر نظارت نظام مهندسی خود قرارگاه ناظرینی را مامور نظارت دقیق بر ساخت واحدها کرده و تلاش مان این است که در زلزله های احتمالی بعدی این 200 واحد خسارت نبینند .

زهرایی ادامه داد : چنانچه چنین موضوعی صحت داشته باشد ، ظلم به مردم است که با این همه هزینه های سنگین برای احداث یک واحد ساختمانی ، نظارت دقیق نباشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار