تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
پس از انتشار این فیلم و تصاویر و با توجه به تماس های مکرر برخی خبرنگاران اما پاسخگو نبودن مسئولان و نامشخص بودن جزئیات ماجرا ، برخی رسانه ها بنابر اطلاعات کسب شده برخی شاهدان این اتفاق را در مناطق حفاظت شده دنا اعلام کردند اما واکنش محیط زیست استان اصفهان جزئیات ماجرا را روشن تر کرد .
کد خبر: ۹۶۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴ 02 May 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، منطقه حفاظت شده دنا به عنوان یک زیست بوم شناخته شده در کشور محل زندگی انواع جانوران و پرندگان و محل رویش گونه‌های گیاهی و دارویی بسیار است.
توجه به محیط زیست در اکثر جوامع از جایگاه خاص و بالایی برخوردار است و تشکیل تشکل‌های مختلف در دفاع از حقوق محیط زیست و شکل‌گیری رشته‌ای مرتبط به نام حقوق محیط زیست نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد.
متأسفانه در طول زندگی بشر محیط زیست و اکوسیستم در معرض خطر بوده‌اند و نابود شدن برخی از گونه‌های مهم جانوری و حتی گیاهی نشان از  بی‌مهری بشریت دارد.
اکوسیستم دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از گزند آسیب بشر در اَمان نبوده و نیست و هر از گاهی اخبار نگران کننده‌ای مبنی بر شکار غیر مجاز و ریشه‌کن کردن گیاهان کوهی و دارویی از این زیستگاه انتشار پیدا می‌کند.
خرس قهوه‌ای در کنار دیگر گونه‌های جانوری نظیر گرگ، پلنگ، یوز پلنگ، بز کوهی، کل، روباه، خرگوش و ... از گونه‌های نادر در زیستگاه دنا به شمار می‌رود.
متأسفانه در چند روز اخیر یک قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه دنا در نزدیکی روستای «دنگزلو» در دامنه کوه دنا توسط افراد سودجو و متخلف شکار شده‌است.
به گفته اهالی روستا همواره شکارچیان تفنگ به دست برای شکار به این منطقه می‌آیند و متأسفانه از این فعالیت جلوگیری خاصی از طرف نهادهای متولی انجام نمی‌شود.
پس از انتشار این فیلم و تصاویر و با توجه به تماس های مکرر برخی خبرنگاران اما پاسخگو نبودن مسئولان و نامشخص بودن جزئیات ماجرا ، برخی رسانه ها بنابر اطلاعات کسب شده برخی شاهدان این اتفاق را در مناطق حفاظت شده دنا اعلام کردند اما واکنش محیط زیست استان اصفهان جزئیات ماجرا را روشن تر کرد .
خرس نگون بخت قربانی باورهای غلط
بنابر این گزارش ، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سمیرم در این زمینه گفت: با خبردریافتی بعد از ظهر جمعه دهم اردبیهشت ماه ازهمیاران محیط زیست شهرستان سمیرم مبنی برکشف لاشه خرس به محل مورد نظردرنزدیکی روستای دنگزلوی پادنا مراجعه شد.
محمد عباسی دشتکی افزود : با مشاهده لاشه این خرس، زمان تخلف شکار را می توان از سه روز تا یک هفته تخمین زد و با توجه به اینکه شکم این حیوان باز شده و کیسه صفرای خرس ماده بیرون کشیده شده است، مشخص می شود که شکارچیان متخلف پیرو باورهای غلطی که در بین برخی از خرافه پرستان جریان دارد مرتکب این تخلف شکار شده اند.
شایان ذکر است این حادثه بسیار تلخ، خارج از مناطق تحت مدیریت و حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و در زیستگاه های طبیعی این گونه جانوری حمایت شده، واقع شده است.
رسانه ها دقت کنند!
اما محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ، از طریق روابط عمومی خود تذکری به رسانه ها داد و خواستار دقت آن ها در انتشار خبر شد .
بنابر این گزارش محیط زیست استان طی جوابیه ای نوشت : در پی انتشار کلیپ ویدئویی مبنی بر شکار خرس قهوه ای و ارتباط آن به دنا که در فضای مجازی رسانه ای شد ، هادی سینایی رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان ، ضمن تاسف از تلف شدن این گونه ارزشمند نسبت به ارتباط محل و مکان بیان شده در ویدئو به دنا و مدیریت کهگیلویه وبویراحمد واکنش نشان داد و گفت  : براساس تقسیمات جغرفیایی کشوری ، منطقه دنگزلو از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان بوده که با منطقه حفاظت شده دنا با مدیریت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد کیلومترها فاصله دارد .
رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه در این ویدئو مشخص نیست این گونه ارزشمند تلف شده یا شکار شده گفت : بهتر است رسانه ها در انتشار اخبار دقت بیشتری داشته باشند و قبل از آنکه خبری را برروی خروجی پایگاه خبری خود قراردهند ، تحقیقات و زوایای خبری خود را  تکمیل تر و دقیق تر بیان  نمایند .
 
لاشه متلاشی خرس قهوه ای و واکنش محیط زیست دو استان + فیلم و تصاویر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
جناب سینایی این خارج از محدوده شما اون پازن هایی که در محدوده شما شکار میشن و کیلویی ۲۵۰ هزار می فروشندچی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
دقت کردین چرا در طول این سالها اداره های محیط زیست استانی و سازمان کشوری فقط بعد از اتفاق افتادن اونم بعد از چند روز شروع به درج خبر و تصاویر و میکنن و میگن فلان و بهمان... یعنی عملا هیچ نظارتی نیست فقط ماشین پیکاپ و تفریح چند آدم و یافتن گیاهان کوهی توسط همین افراد...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار