جریان ندای وحدت پس از پیروزی در انتخابات مجلس و قبضه حوزه سیاسی و تا حدودی مدیریتی شهرستان های بویراحمد ، دنا و مارگون ، یک سنگر دیگر برای فتح کامل این حوزه را در پیش روی خود می بیند
کد خبر: ۹۶۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 03 June 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، تحلیل سیاسی ، روز پایانی اردیبهشت ماه نشستهایی انتخاباتی در حمایت از حجت الاسلام رئیسی با عنوان " همایش دولت مردمی ایران قوی " در شهرستان ها و بخش های حوزه انتخابیه ، بویراحمد ، دنا و مارگون و با محوریت "جریان ندای وحدت" جریان حامی مهدی روشنفکر ، نماینده مردم این مناطق در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که می توان از این همایش به عنوان اولین همایش جدی و فراگیر ، حامیان کاندیداهای ریاست جمهوری در کهگیلویه و بویراحمد ، نام برد.
برگزاری این همایش با توجه به شرایط و برخی تحرکات سیاسی جبهه اصولگرایان استان دارای نکات بسیار مهمی است که شاید بتوان آن را نقطه عطفی در تغییر ساختار قدرت در بویراحمد و شیوه عضو گیری این طیف سیاسی تعبیر کرد.
قدرت نمایی ندای وحدت با رئیسی در حوزه انتخابیه
هر گاه از جریان ندای وحدت سخن به میان می آید بی شک اذهان به سمت مهدی روشنفکر و حامیان وی که ترکیبی بسیار عجیب اما بزرگ از چند مولفه مهم تلفیقی از قومیت و سیاست است ، می رود . جریانی که با اقتدار تمام اولین رقیب جدی خود ، یعنی اصولگرایان که تفکر همسو محسوب می شود را از پیش رو برداشت و بزرگان سنتی این جریان در حوزه انتخابیه را از متن به حاشیه راند .
پس از پایان انتخابات مجلس و موفقیت مهدی روشنفکر ، باور همگانی این بود که با توجه به ترکیب بسیار متنوع و شاید ناهمگون جریان وحدت ، به زودی شیرازه این جریان از هم خواهد پاشید و جنگ و جدل های درون گروهی شروع خواهد شد . هر چند نمی توان گفت ، چنین جنگ و جدل های وجود نداشته و یا هم اکنون وجود ندارد اما جوانی و پر انگیزه بودن مهدی روشنفکر و مشورت های خوب تیم وی در برهه هایی ، توانسته است بسیاری از چالش ها را برای وی و جریان معروفش به فرصت هایی طلایی تبدیل کند .
جریان ندای وحدت پس از پیروزی در انتخابات مجلس و قبضه حوزه سیاسی و تا حدودی مدیریتی شهرستان های بویراحمد ، دنا و مارگون ، یک سنگر دیگر برای فتح کامل این حوزه را در پیش روی خود می بیند و آن هم نمایندگی حوزه ریاست جمهوری در استان که در این وادی هم فعلا تیم مشورتی ندای وحدت پیروزی را برای سید ابراهیم رئیسی پیش بینی کرده و تخم مرغ ها را در این سبد و دست و پنجه نرم کردن با رقیب انتخابات قبلی ، چیده است !
گفته می شد مهدی روشنفکر تمایل زیادی به محسن رضایی دارد و احتمالا مشاورین ، وی را قانع کرده اند که پیروزی با رئیسی است و باید با قدرت وارد میدان حمایت از قاض اقضات شوند و اجازه قدرت نمایی اصولگرایان سنتی این حوزه که در انتخابات مجلس با آن ها رقابتی سخت داشته اند را ندهند .
بی شک تا این جای کار ، اقدام تیم مهدی روشنفکر حداقل برای اجازه ندادن به عرض اندام دوباره اصولگرایان سنتی استان و حوزه انتخابیه ، در حمایت از رئیسی اقدامی هوشمندانه و به اصطلاح دو سر برد است چرا که در صورت پیروزی رئیسی مطلقا حاضر به تقسیم غنائم سیاسی این پیروزی با رقیب اصولگرا نخواهند شد و در صورت شکست هم مطمئن تر از پیروزی رئیسی ، خاطر جمع خواهد بود که فعلا اجازه سربرآوردن اصولگرایان سنتی در حوزه ای که با مرارت کشیدن و خون دل خوردن فاتح انتخابات مجلس در آن شده است را نمی دهد (یعنی هر کسی غیر از رئیسی هم پیروز شود باز باید با جریان ندای وحدت معامله سیاسی کند و اصولگرایان سنتی بویراحمد ، دنا و مارگون کاره ای نخواهند بود ).
آنچه که این روزها از ستاد های متعدد رئیسی مشهود است ، از طرف اصولگرایان سنتی در حوزه بویراحمد ، دنا و مارگون ، تلاش برای به دست آوردن حداقل امتیازی است که البته اولا امیدوار بودند ندای وحدت هم در این زمینه به عنوان رقیب از کاندیدی دیگر حمایت کند و ثانیا پیش بینی بر اینکه حتما رئیسی کاندید از پیش برنده انختابات است که خروجی این دو موضوع اجبار ندای وحدت به تقسیم فرصت ها باشد ! اما با همایش هایی که ندای وحدت در حمایت از رئیسی برگزار کرد عملا میدان بازی را برای خود تعریف کرد .
چرا در هر صورت اصولگرایان سنتی بازنده هستند ؟
اولا باید گفت پیروزی حتمی رئیسی مدتی است دچار شبهه جدی شده است چرا که زمزمه هایی از تلاش برای جلوگیری از پیروزی رئیسی در میان برخی جریان های سیاسی رانده شده از رقابت انتخابات ریاست جمهوری مشاهده می شود اما جدای از واقعی یا غیر واقعی بودن این موضوع یک نکته برای مرکز نشینان و تصمیم گیران ستاد رئیسی در تهران بسیار اهمیت دارد و آن "قدرت میدان" این دو جریان در استان خصوصا مرکز استان است .
بی شک برای ستاد مرکزی رئیسی محرز شده است که حمایت اصولگرایان سنتی بیش از آنکه بتواند جاذبه رای آوری داشته باشد ، دافعه دارد و ترس از قدرت گیری دوباره این جریان اصولگرا احتمالا رای های زیادی را از سبد رئیسی خارج خواهد کرد . در مقابل جریان ندای وحدت که در واقع آن هم جریانی اصولگرا است (با توجه به رهبری روشنفکر اصولگرا و مشاورین عمدتا اصولگرا) اما با داشتن سبد رای قوی و پایگاهی بسیار فراتر از اصولگرایی محض که حتی شامل برخی جریانات و یا افراد نامدار اصلاح طلبی و همچنین رای های قومیتی هم می شود ، حامی موثری برای رای آوری قاضی القضات کشور است . لذا به نظر می رسد حنای ندای وحدت نزد گروه رئیسی حداقل به دلیل رای آوری و قرق میدان و سیاست در بخش بزرگی از کهگیلویه و بویراحمد ، قرمز تر از اصولگرایان سنتی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار