رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کهگیلویه و بویراحمد سبب نگرانی اصناف شده تا جایی که شاهد کاهش اشتغال در این حوزه هستیم.
کد خبر: ۹۸۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱ 25 July 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تسنیم نوشت : اگر گشت و گذاری در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم شاهد وجود تعداد زیادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهر با عناوین مختلف و تبلیغات گستره می‌شویم.
در برخی از مناطق شهر یاسوج در فاصله اندکی چند فروشگاه زنجیره‌ای وجود دارد و تابلوهای تخفیف نصب شده به همراه انبوه تبلیغات محیطی و مجازی هر فردی را برای حضور در این فروشگاه‌ها ترغیب می‌کند.
رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج داد صاحبان مشاغل مشابه نظیر سوپرمارکت، خواربارفروشی، مرغ و گوشت و حتی سبزی فروشان را درآورده است.
فروشگاه زنجیره‌ای با تبلیغات گسترده با موضوع تخفیف همواره سعی در جذب مشتری داشته‌اند و این در حالی است که گاه تخفیفات لحاظ شده در فاکتور به نوعی فریب مشتریان بوده و غیر واقعی می‌باشد.
علاوه بر صاحبان مشاغل مشابه فروشگاه زنجیره‌ای عدم استفاده این فروشگاه‌ها از محصولات بومی و حتی عدم تمرکز حساب‌های بانکی در استان نیز از موضوعات مورد اعتراض به رشد قارچ گونه این نوع از فروشگاه‌ها می‌باشد.
محمدی تولید کننده دستمال کاغذی در یکی شهرک صنعتی گچساران مقصد فروش محصولات تولیدی کارخانه را استان‌های همجوار مثل بوشهر، خوزستان و فارس عنوان می‌کند و می‌گوید: با وجود صدها فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای در استان متأسفانه هیچ محصولی از این کارخانه در این فروشگاه‌ها به فروش نمی‌رسد و اغلب از محصولات دیگر و حتی غیر ایرانی استفاده می‌شود.
نیک‌خواه از مغازه‌داران صنف سوپر مارکت در شهر یاسوج به خبرنگار تسنیم، گفت: بیش از ده سال سابقه فعالیت در این صنف را دارم و ماهانه دو میلیون 500هزار تومان اجاره بابت مکان کسب و کار جدای از دیگر هزینه‌ها پرداخت می‌کنم، تا سه سال گذشته کسب و کار خوبی داشتم و راضی بودم، اما متأسفانه راه‌اندازی سه فروشگاه زنجیره‌ای در نزدیکی مغازه باعث شده رو به ورشکستگی بروم و در فکر جمع کردن کسب و کار باشم.
محمدی دیگر بازاری شهر یاسوج نیز از آجر شدن نان خود بعد از راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر می‌نالد و می‌گوید: من سابقه فعالیت بیش از یک دهه در صنف خود در این شهر دارم و در 15 سال یکبار اجناس مورد نیاز را خارج استان تأمین نکرده‌ام و اغلب از محصولات درون استانی و حتی محلی برای فروش استفاده می‌کنم، اما راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر که درآمدشان از جیب مردم ما است و سود منفعتش نصیب افراد خارج از این استان و حتی کشور است، باعث شده در امرار معاش خود نیز عاجز بمانم.
سید حشمت‌الله صمیمی‌دوست معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز در نشست ستاد تنظیم بازار در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار داشت: با راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک شغل ایجاد می‌شود در صورتی که 200 شغل دیگر از بین می‌رود.
وی افزود: منابع بانکی استان ما محدود است و برای تولید و اشتعال دچار مشکل می‌شویم در حالیکه حساب‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به بانک‌های عامل ما ارجاع داده نمی‌شود.
صمیمی‌دوست با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی هیچ فروشگاهی در استان راه گ‌اندازی نمی‌شود، اضافه کرد: با تشکیل جلسه‌ای با حضور کارشناسان وزارت صمت باید فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعیین تکلیف شوند.
کرمی مسئول بسیج اصناف نیز در این نشست گفت: شهر یاسوج هزار و 500 واحد صنفی دارد که با وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار و کاسبی آن‌ها مختل شده است.
وی با بیان اینکه برخی از این فروشگاه‌ها پروانه کسب ندارند که در این هفته فروشگاه‌هایی که پروانه کسب ندارند پلمپ می‌شوند، افزود: هیچ یک از این فروشگاه‌ها مالیات بر ارزش افزوده نیز به استان پرداخت نمی‌کنند.
وی اضافه کرد: 117فروشگاه زنحیره‌ای در استان فعالیت می‌کنند که 52 فروشگاه آن در شهر یاسوج است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار