تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
روز گذشته ، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شهر دهدشت در حالی برگزار شد که بدون حضور خبرنگاران و البته با برخی حواشی از جمله اعتراض به سیاسی کاری ها در حوزه های تخصصی از جمله بهداشت و درمان ، همراه بود .
کد خبر: ۹۸۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸ 02 August 2021

روز گذشته ، مراسم تودیع و معارفه رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شهر دهدشت در حالی برگزار شد که بدون حضور خبرنگاران و البته با برخی حواشی از جمله اعتراض به سیاسی کاری ها در حوزه های تخصصی از جمله بهداشت و درمان ، همراه بود .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، علی رغم عدم حضور خبرنگاران در این آئین اما منبعی آگاه از وجود حواشی در این آئین خبر می دهد که بسیار قابل تامل است و پرداختن رسانه ای به این موضوع از منظر لزوم توجه نخبگان سیاسی به عدم دخالت در موضوعات تخصصی است که متاسفانه شاهدیم این کار ناپسند به شدت در بالاترین تا پایین ترین سطوح جامعه رخنه کرده است !
روایتی از حواشی جلسه 
بنابراین گزارش نکته اول در رابطه با این آیین تودیع و معارفه عدم حضور رسانه ها بود. نه اینکه حضور پیدا نکردند بلکه از آنها دعوت بعمل نیامد که در گام اول و بدون ملاحظه ، این اقدام نشانه ی بی توجهی به رسانه ، خبر و اطلاع رسانی است که ضرورت دارد مسئولان دانشگاه علوم پزشكي و فرماندار شهرستان در این باره توضیحات لازم را ارائه دهند .
شغل خطیر کادر بهداشت، درمان و علوم پزشکی خصوصاً مسئولان اداری و پزشکانی که متعهدانه در این ایام کرونایی به خدمت و انجام وظیفه آنهم خارج از تایم و توان خویش مشغول هستند ایجاب می نماید که ضمن تکریم آنان ، حواشی ، مسائل جانبی و سیاست بازی از آنان بدور باشد تا بتوانند با فراغ بال و به نحو احسن خدمتگزار مردم باشند و مردم نیز وظیفه دارند قدردان و سپاس گزار باشند.
باید عنوان کرد که چندین ماه بلاتکلیفی مدیریت بیمارستان حاکی از دخالت های مستقیم عوامل خارج از دانشگاه علوم پزشکی است که باز نیازمند توضیح مسئولان به مردم است.
آنچه که در آیین تودیع و معارفه بمانند یک دمل سر باز کرد بیان نگرانی ها و دغدغه های پزشکان متخصصی بود که به ایراد سخن پرداختند .
آنچه از متن سخنان سخنرانان این آئین به دست تابناک کهگیلویه و بویراحمد رسید حکایت از این دارد که دکتر شرافت متخصص داخلی و رئیس نظام پزشکی شهرستان از یک رویه نادرست و به جای مانده از گذشته انتقاد کرد و گفت : سال ها پیش که در این شهرستان رئیس مرکز بهداشت بودم  نماینده وقت مرا به حضور پذیرفت و در مورد جابجایی درون سازمانی و معرفی افرادی جهت تصدی مسئولیت پیشنهاداتی داد که بنده همان موقع عرض کردم  در حوزه خدمت به بیماران برای من علی و عمر تفاوتی ندارند و از آنجاییکه شبکه و بیمارستان یک جای تخصصی هست لذا مناصب فقط بر اساس شایستگی صورت می گیرند و همچنان معتقدم مشکلات امروز جامعه ناشی از همین نوع نگاه و رفتارها است.
دکتر یاری نسب رئیس مستعفی بیمارستان نیز در آیین تودیع خود ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه و همکاری های دکتر طیب زادگان و مجموعه کادر پزشکی گفت: اینکه گفته می شود نماینده در یک روز 200 نفر ارباب رجوع داشته چه دردی را از جامعه دوا می کند!؟
بنده به مدت 8 ماه رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت بودم حتی یکبار موفق نشدم با نماینده محترم صحبت کنم و مشکلات و اطلاعات لازم را در خصوص پیگیری و رفع مشکلات با وی در میان بگذارم و حتی در این مدت یکبار بیمارستان که شرایطی بحرانی داشت مورد بازدید نماینده قرار نگرفت.
شدت نگرانی ها و انتقادات پزشکان که دلسوزانه خواهان توقف و عدم دخالت سیاسیون در چینش کادر بهداشت و درمان بودند به حدی بود که گویا یکی از نزدیکان یکی از سیاسیون ، به یکباره به سخنان دکتر یاری نسب واکنش نشان داد که موجب بی نظمی در روند جلسه گردید.
البته گویا این فرد ضمن بیان خاطره ای از عدم همکاری پزشکان در معالجه یکی از نزدیکان خود به نوعی عملکرد پزشکان را هم زیر سوال برده است !
شرایط جامعه نیازمند تعامل و همکاری است / حوزه های تخصصی با سیاسی کاری به جایی نمی رسد
همانطور که گفته شد مراسم معارفه مدیر جدید بیمارستان امام خمینی (ره) شهر دهدشت در حالی برگزار شد که اصحاب رسانه به این نشست دعوت نشده بودند . عدم حضور خبرنگاران به دلیل دعوت نشدن و برخی گزارشات از حواشی در این مراسم باعث شد خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفتگویی با یکی از حاضران و سخنران این مراسم داشته باشد .
تودیع و معارفه بدون حضور خبرنگاران / اعتراض متخصصین به سیاسی کاری ها
کادر درمان نیازمند همکاری رسانه است
دکتر جهانشاد شرافت ، به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : در خصوص عدم حضور خبرنگاران در این مراسم ، مطمئنا روابط عمومی بیمارستان باید توضیح دهد اما در خصوص خبرنگاران از دید یک پزشک که با جان و سلامت مردم سر و کار دارم ، انتظاری که از رسانه ها دارم ، توجه ویژه و با حساسیت بالا نسبت به حوزه بهداشت و درمان و کمک به بهبود شرایط به دور از حواشی و جنجال سازی است .
شکی نیست که کمبودهایی در مراکز درمانی و بیمارستان ها وجود دارد اما رسانه ها باید به این نکته توجه داشته باشند که شرایط کشور به گونه ای است که مردم نیازمند امید و آرامش هستند لذا ضمن بیان نقدهای منصفانه ، تعامل سازنده میان رسانه و حوزه بهداشت و درمان در این شرایط بسیار مهم و کمک کننده در رفع مشکلات خواهد بود البته با جرات می گویم خدماتی که ما در بیمارستان دهدشت به بیماران می دهیم از همه بیمارستان های استان بهتر و کیفی تر است.
حوزه های تخصصی با سیاسی کاری به جایی نمی رسد
دکتر شرافت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت هم گفت : یکی از مواردی که برای من و دیگر همکارانم در کار درمان بسیار مهم است توجه به شایستگی و تخصص افراد فارغ از مسائل سیاسی است و در این خصوص بی تعارف سخن می گوییم و عمل می کنیم .
وی ادامه داد : در جلسه تودیع و معارفه من و دکتر یاری نسب آنچه را که بیان کردیم از نگاه یک پزشک به مسائل پیرامون کار تخصصی خود ، یعنی طبابت بوده و بر این مواضع خود تاکید داریم .
شرافت گفت : وقتی دکتر یاری نسب در این مراسم سخن اعتراضی به نماینده دارد به این دلیل است که انتظار دارد ، به عنوان کسی که مسئولیت جان و سلامت مردم به وی و همکارانش سپرده شده است ، نماینده هم با حساسیت بیشتر جواب درخواست ها و تلفن هایش را برای پیگیری مشکلات بدهد .
وی ادامه داد : خود بنده وقتی 30 سال در این تشکیلات بوده ام بهتر از دیگران می توانم به توضیح مسائل و انتقاد از شرایط بپردازم .
شرافت گفت : وقتی من 30 سال پیش به نماینده در خصوص عدم دخالت در عزل و نصب ها در حوزه تخصصی خود نقد داشتم حتما متاسف می شوم که ببینم هنوز هم بعد از 30 سال این گونه دیدگاه ها وجود دارد و سیاسیون تا این اندازه در کار تخصصی درمان دخالت می کنند .
رئیس نظام پزشکی شهرستان های کهگیلویه ، چرام و لنده ادامه داد : تغییرات سیاسی در کشورهای دیگر هم وجود دارد اما می بینیم در بیشتر کشورها هنگام تغییر یک رئیس جمهور یا هر مقام سیاسی، حداکثر تعدادی از مدیران ارشد یا وزرا تغییر می کنند اما در ایران و متاسفانه در استان ما تغییرات تا مرز کارمندان و کارکنان جزء در ادارات هم کشیده می شود که این مایه تاسف است .
وی گفت : متاسفانه این شرایط مربوط به این نماینده یا آن نماینده یا این جناح و آن جناح سیاسی نیست بلکه یک رویه غلطی است که اصرار بر تکرار آن باعث عدم کارایی مناسب سیستم می شود و من وظیفه دارم حداقل دز حوزه تخصصی خود در خصوص دخالت های بی مورد تذکر بدهم .
شرافت افزود : بخشی از سخنان من متوجه همکاران خودم که مسئولیت می پذیرند هم می شود و به آن ها توصیه می کنم همانگونه که خود هم چنین رویه ای را در پیش گرفته ام ، هیچگاه ، هیچ شاخصی را در حوزه درمان بر تخصص و شایستگی ارجحیت ندهند و در این خصوص من یک شعار دارم و آن این بوده است که برای من تخصص و شایستگی فرد مهم است و در زمان مدیریت خود هم به کسانی که در کار من دخالت می کردند می گفتم " در حوزه خدمت به بیماران برای من علی و عمر تفاوتی ندارند و از آنجاییکه شبکه و بیمارستان یک جای تخصصی هست لذا مناصب فقط بر اساس شایستگی صورت می گیرند "و همچنان معتقدم مشکلات امروز جامعه ناشی از همین نوع نگاه و رفتارهای مداخله گرانه سیاسیون است.
وی ادامه داد : لازم است یک نکته را به صورت شفاف بیان کنم " اگر ما متخصصین و پزشکان مسئولیتی را می پذیریم از دو حال خارج نیست یا اینکه واقعا دیوانه ایم و یا اینکه قصد خدمت رسانی داریم ! چرا که مسئولیت هیچ آورده ای نه از لحاظ مادی نه از لحاظ موقعیت اجتماعی و معنوی برای ما ندارد و اتفاقا در دو حوزه مادی و معنوی متضرر می شویم پس دلیلی ندارد که پزشکی که با پذیرش این همه ضرر و زیان قصد خدمت به مردم و جامعه دارد ، خود را مدیون سیاسیون بداند .
این پزشک متخصص در پایان خاطر نشان کرد : همه ما باید نسبت به انتقادات سازنده دیگران ، حوصله و حساسیت به خرج دهیم و تلاش کنیم از انتقادات منصفانه ، برای بهبود شرایط جامعه بهره ببریم.
 
لازم به توضیح است در مراسم روز گذشته دکتر منصور نیکخوی به عنوان رئیس جدید بیمارستان امام خمینی دهدشت معارفه شد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار