برخی معتقد هستند که اگر سخنان احمد وحیدی در کنار عملکرد و احتمال میزان موفقیت در آینده به فرض انتخاب هر یک از افراد ذکر شده به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد را لحاظ کنیم ، ضرورتی برای تغییر استاندار کهگیلویه و بویراحمد با توجه به گزینه های مطرح شده وجود ندارد .
کد خبر: ۹۹۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹ 09 September 2021

پس از استقرار «احمد وحیدی» وزیر کشور دولت مردمی و قوی به ریاست سید «ابراهیم رئیسی» کار بررسی گزینه‌های استانداری و معرفی استانداران وارد فاز جدی تری شد، تا آنجا که طی روز‌های اخیر، استانداران خوزستان و سیستان و بلوچستان که پیشتر مقرر شده بود تحت عنوان استانداری ویژه فعالیت کنند، معرفی شدند و استاندار فارس که خبر‌هایی درباره گزینه وزارت بهداشت بودن او پیشتر منتشر شده بود نیز در جلسه هیات دولت انتخاب و معرفی شدند.
در محافل سیاسی گفته می شود انتظار می رود از هفته آینده همزمان با انتخاب مسئولان جدید در وزارتخانه ، کار انتخاب و معرفی استانداران 31 استان کشور با سرعت بیشتری صورت پذیرد و دولت شکل تشکل یافته تری ناشی از حضور نیروهای خود در سراسر کشور پیدا کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از همان روزهای نخست پیروزی سید ابراهیم رئیسی ، گمانه زنی های محافل سیاسی ، رسانه و فضای مجازی برای انتخاب استانداران کلید خورد که البته در ابتدا گزینه های فله ای و بی ربط با غوغاسازی رسانه ای مطرح می شد و نهایتا هم برخی رسانه های مطرح کشوری به سه گزینه نهایی بر اساس لیست اعلامی 31 استان رسیدند.
بر اساس اخبار رسمی منتشر شده تاکنون «صادق خلیلیان» وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم به عنوان استاندار خوزستان، «حسین مدرس خیابانی» سرپرست سابق وزارت صمت به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان و «محمد هادی ایمانیه» رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان استاندار فارس انتخاب شدند تا اولین تغییرات در بین استانداران لقب بگیرند.
از لیست فله ای تا سه گزینه نهایی برای کهگیلویه و بویراحمد
در لیست نهایی 31 استان کشور برای کهگیلویه و بویراحمد 3 گزینه نهایی مطرح شده است که البته با توجه به لیست هایی که به صورت فله ای و متشکل از تعداد زیادی نام های با ربط و بی ربط به این جایگاه که طی هفته های گذشته منتشر می شد ، از سندیت و مقبولیت بیشتری برخوردار و قابلیت نقد یا پذیرش رسانه ای و افکار عمومی را دارد.
در لیست اعلامی برای مدیریت ارشد کهگیلویه و بویراحمد که رسانه های مطرح کشوری اعلام کرده اند سه گزینه با نام های دکتر احمد اسفندیاری ، دکتر ستار هدایت خواه و دکتر مرادعلی پیوند نام برده شده است .
در مورد گزینه های مطرح شده اسفندیاری که کاملا نامی ناآشنا برای کهگیلویه و بویراحمدی ها در هر حوزه ای است یعنی نه می توان در میان عامه نامی از وی دید و نه حتی در میان سیاسیون و رسانه ها ! در خصوص پیوند هم وی یک فعال سیاسی و دانشگاهی است و در همین حد و اندازه برخی جریانات همسو در استان شناخته می شود ! ستار هدایت خواه بی شک برجسته ترین نام و با رزومه ای بلند بالا از فعالیت های سیاسی و فرهنگی در لیست 3 نفره اعلام شده است که البته خود وی از مقبولیت بالایی هم برخوردار است اما نکته بسیار مهم برای ستار هدایتخواه رقابت شدید و حتی بی مهری جریان هوادار وی نسبت مهدی روشنفکر ، سردمدار جریان ندای وحدت ، جریانی که پرچمدار حمایت از رئیسی و البته قدرت بلامنازع سیاسی این روزهای بویراحمد ، دنا و مارگون است .
اگر بنابر انتخاب استاندار بر اساس رزومه و برتری تجربه باشد بی شک در این لیست سه نفره هدایتخواه چهره برتر است اما همه شاخص ها ، تجربه نیست ! انتخاب هدایت خواه با توجه به حمایت سید ناصر حسینی و سید محمد موحد از وی بسیار محتمل است اما نکته بسیار مهم که می تواند از حمایت احتمالی موحد و حسینی از هدایتخواه بسیار تعیین کننده تر باشد ، مخالفت شدید و احتمالی مهدی روشنفکر و هواداران متعصب وی است به گونه ای که حتی اگر هدایتخواه استاندار هم شود بی شک با مدیران و هواداران روشنفکر در مناطقی که بیشترین جمعیت استان را هم به خود اختصاص داده اند ، به مشکل خواهد خورد و حتی در حالتی بدبینانه احتمال مواجه شدن با نوعی نافرمانی مدنی و یا بی اهمیتی از طرف مردم و یا نقدهای تند مخالفان مواجه شود که می تواند عملکرد وی و دولت رئیسی در استان را به شدت ضعیف کند . 
نام بردن از ستار هدایتخواه در حالی که برخی می گفتند وی اصلا تمایلی به استاندار شدن ندارد دارای ابهاماتی است هر چند در عالم سیاست تحلیل "صفر و صد" بی معنی است و حتی با همه تنش های دو جریان اصولگرا ، احتمال تعامل سیاسی ندای وحدت و اصولگرایان سنتی به رهبری هدایتخواه وجود دارد اما به هر جهت فعلا شرایط برای استاندار شدن هدایتخواه همانند هندوانه سربسته ای است که با باز شدن آن مشخص نیست به تعامل با مخالفان هم جناحی می رسد یا به تقابل و نافرمانی مدنی !
نکته کلیدی سخنان وزیر کشور!
اما وزیر کشور که به خوزستان سفر کرده تا اولین استاندار دولت رئیسی را معرفی کند ، توضیحاتی داده است که بخش هایی از آن می تواند به عنوان نکته کلیدی در ادامه کار وزارت تحت مدیریت وی باشد .
«احمد وحیدی» وزیر کشور که روز گذشته به خوزستان سفر کرد در حاشیه این سفر پیرامون زمان انتخاب و معرفی استانداران دولت قوی و مردمی گفته که «انتخاب استانداران به مرور و بنا به ضرورت انجام خواهد شد.»
وزیر کشور گفت: به تدریج و بنا به نیاز در استان هایی که احساس شود تغییرات مورد نیاز است، نسبت به تغییر استانداران اقدام خواهد شد.
وحیدی در خصوص تغییر استانداران در کشور گفت: طبیعی است در انتهای هر دوره ممکن است تغییراتی در استانداران هر استان ایجاد شود.
بی شک تغییر گسترده استانداران و یا شاید همه 31 استان ، محتمل و خواست هواداران رئیس جمهور است اما آنگونه که رئیسی در گذشته سخنانی مبنی بر توجه به شایسته سالاری در مقابل جناح و باند بازی گفته و با در نظر گرفتن سخنان وزیر کشور ، می توان به بررسی عملکرد و توانایی استانداران فعلی در استان ها و مقایسه با گزینه های جایگزین آن ها پرداخت و چنانچه گزینه جدید تواناتر از استاندار فعلی نبود ، باید انتظار ماندگاری استاندار فعلی و یا عبور از گزینه های مطرح شده جایگزین را داشت .
در مقایسه استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد با گزینه های مطرح شده برای این استان برخی بر این عقیده هستند  که حسین کلانتری یک سر و گردن از هر سه گزینه بالاتر است ضمن اینکه وی توانسته است علیرغم همه مشکلاتی که استان کهگیلویه و بویراحمد با آن مواجه است و همچنین مشکلات عجیبی که دولت روحانی در ناتوان سازی پتانسیل های داخلی از خود نشان داد اما وی یکی از استاندار موفق و پیگیر بود که توانست این استان را که در دوران مدیریتش با بحران های مختلفی هم مواجه بود ، به خوبی مدیریت کند . این در حالی است که در حوزه سیاسی بر عکس برخی استانداران که شاید چندان روابطی با نهادهای حاکمیتی نداشتند ، کلانتری روابط بسیار حسنه و هماهنگی کامل با این نهادها داشته که بارها هم مورد تعریف و تمجدید مسئولین همین نهادها و حتی نمایندگان مجلس هم قرار گرفته است.
برخی معتقد هستند که اگر سخنان احمد وحیدی در کنار عملکرد و احتمال میزان موفقیت در آینده به فرض انتخاب هر یک از افراد ذکر شده به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد را لحاظ کنیم ، ضرورتی برای تغییر استاندار کهگیلویه و بویراحمد با توجه به گزینه های مطرح شده وجود ندارد و یا اینکه اگر قرار بر رفتن حسین کلانتری به هر دلیلی (برخی می گویند کلانتری تمایلی به ماندن در کهگیلویه و بویراحمد ندارد) باشد باید گزینه هایی مطرح شوند که توانایی آن ها بالاتر از کلانتری باشد .
توضیح : در بحث توانایی و داشتن شرایط مفهوم فقط توان مدیریتی نیست چرا که نمی توان فردی مانند هدایتخواه را ناتوان عنوان کرد بلکه منظور لحاظ جمیع جوانب از جمله احتمال مخالفت های متعدد و رفتن استان در مسیر قومیت گرایی یا حزب بازی است که می تواند عملکرد هدایتخواه را در مقابل استاندار فعلی به شدت زیر سوال ببرد.
لیستی که به عنوان گزینه های نهایی برای تعیین استانداران منتشر شده است 
انتخاب استانداران کلید خورد / از لیست فله ای تا سه گزینه نهایی برای کهگیلویه و بویراحمد / نکته کلیدی سخنان وزیر کشور!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
...
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
دکتر پیوند فرمانداری دنا و مدیر سازمان ورزش و جوانان را در سوابق خود دارند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار