مولایی : همیشه جامعه نسبت به تحکم و دستور واکنش منفی نشان می دهد اما با سپردن مدیریت موضوع به خود مردم می توان آثار چنین مشارکت مردمی را در مدیریت بهتر بیماری دید چرا که اثبات شده است وقتی مردم در مدیریت جامعه مشارکت فعال داشته اند ، موفقیت چشمگیر بوده است .
کد خبر: ۹۹۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱ 12 September 2021

با گذشت بیش از 1 سال و نیم از آغاز همه گیری بیماری کرونا و با وجود اجرای دستورالعمل های خاص در جهت کنترل این بیماری اما همچنان وضعیت شیوع به گونه ای است که پس از همه این تلاش ها باز هم خطرات وجود دارد و با ورود به پیک های جدید ابتلا و فوتی های ناشی از آن همچنان افزایشی است .
معاون دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از اعضای فعال حاضر در ستاد استانی کرونا است چند وقت پیش تلنگری به نوع مدیریت این بیماری در استان زد که بسیار قابل تامل است ! البته احمد مولایی پیشنهاد جالب و کاربردی هم مطرح کرده است که باز هم اشاره به نکته ای اجرایی در مدیریت این بیماری است .
معاون دادستان مرکز استان در یکی از نشست های استانی ستاد مقابله با کارونا خواستار بررسی دقیق اقدامات ، دستورالعمل ها ، شیوه اجرا ، میزان اثرگذاری و همه جزئیات خروجی نشست های ستاد مقابله با کرونا شده بود .
احمد مولایی چند روز پیش هم در یک گفتگوی تلویزیونی همین موضوع را مطرح کرد و خواستار بررسی دقیق تصمیمات ، اقدامات و نتایج آن از طرف مسئولین مرتبط با تصمیمات کرونایی شد .
مولایی در این گفتگوی تلویزیونی که با موضوع تجمعات برگزار شده بود به نکات مهمی هم اشاره کرد و در تشریح سخنان خود به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : ما می بینیم که در برخی حوزه ها مانند تجمعات عزا و عروسی که در این استان به دلیل بافت قومیتی رونق زیادی دارد ، شاهد افزایش مبتلایان کرونا هستیم .
وی ادامه داد : بخشی از مسئولیت تصمیمات ستاد کرونا یعنی بخش برخورد با متخلفان را بر عهده دستگاه قضایی گذاشته اند اما نکته مهم اینجا است که در یک عزاداری کمترین آمار حضور ، چند هزار نفری است که بخش زیادی هم بستگان متوفی هستند آیا منطقی است که دستگاه قضایی در هر تجمع 500 نفر را بازداشت کند ؟ آیا اصلا مکانی برای بازداشت این افراد وجود دارد؟
مولایی افزود : برخی از تصمیمات در حوزه حقوقی و قضایی به این شکل پاسخگو نیست چون یک تصمیم زمانی خروجی خوب دارد که همکاری عمومی باشد و همه موضوعات اجتماعی که با برخوردهای حقوقی به نتیجه نمی رسد .
این مقام قضایی گفت : وقتی می بینیم با وجود بستن درب قبرستان ها ، برخی مردم از دیوار بالا می روند و با یه خطر انداختن جان ، خود را به مهلکه می اندازند ، مطمئنا تصمیمات ستاد کرونا بی اثر بوده است و باید طرح های جدید متناسب با فرهنگ منطقه اجرایی شود.
مولایی در ادامه گفت : قومیت در جایی که برخی آن را نوعی آسیب در مدیریت جامعه می بینند اما دقیقا بهترین فرصت برای فرهنگ سازی و استفاده از پتانسیل آن برای مدیرت جامعه توسط خود مردم است .
وی افزود : یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت است استفاده از ظرفیت بزرگان طوایف ، ریش سفیدان ، نخبگان ، ائمه جمعه و جماعات است که متاسفانه در مدیریت مقابله با کرونا مغفول مانده است .
مولایی گفت : بسیاری از تصمیمات سلبی که در ستاد کرونا اتخاذ می شود با وجود تلاش های زیاد همه دستگاه ها اما خروجی آن در مدیریت بیماری کرونا چندان موثر نبوده است و لازم است که با توجه به فرهنگ و داشته های هر منطقه ، شیوه مدیریت تغییر کند .
معاون دادستان مرکز استان با ارائه یک پیشنهاد گفت : ما می بینیم که در زمان قبل از بیماری کرونا برخی طوایف با ایجاد میثاق نامه ای بین خود و یا دیگر طوایف ، مثلا مراسمات هفتم ، سال و سالگردهای متوفین خود را لغو و هزینه های آن را صرف تهیه لوازم و جهیزیه عروسی جوانان طایفه خود می کردند ، حال هم از همین ظرفیت میثاف نامه های طایفه ای در اشکال مختلف مثلا پیوستن طوایف مختلف به یک میثاق نامه با محوریت مدیریت کرونا با مدیریت تجمعات تا ریشه کنی بیماری ، استفاده شود و مردم طوایف می توانند به آن بپیوندند که در این صورت اصلا نیازی به برخوردهای قهری هم وجود ندارد .
بیشتر بخوانید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار