مدیر کل راه و شهرسازی خطاب به رئیس بنیاد مسکن کشور
مدیر کل راه و شهرسازی ، هنگام بازدید رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از مناطق زلزله زده سیسخت ،پیشنهادی برای اقدامی ویژه بر روی خیابان شهید مطهری ، متناسب با ظرفیت این شهر در بحث گردشگری را در دستور کار قرار دهد.
کد خبر: ۹۹۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 13 September 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پژمان نیک اقبالی روز گذشته و در بازدید رئیس بنیاد مسکن کشور به مناطق زلزله زده دنا اظهار داشت : اولین اقدامی که پس از زلزله سیسخت در سطح استان با هماهنگی دانشگاه صورت گرفت این بود که مطالعات اولیه ای در خصوص گسل ها و ضریب زلزله در سی سخت انجام شد که خوشبختانه در وزارت راه و شهرسازی مصوب شد و بر اساس آن ضریب زلزله در آیین نامه برای سی سخت از (۳/)سه دهم به ۲۵ صدم تغییر پیدا کرد و همین باعث شد که حجم آرماتور مصرفی و نوع سازه در سی سخت سنگین تر شود که نقش مهمی در مقاوم سازی خانه ها دارد البته بار مضاعفی را برای ساخت و ساز ها داشت.
نیک اقبالی افزود : وزارت راه و شهر سازی و سازمان زمین شناسی گسل های فعال منطقه را در حال مطالعه قرار داده اند هر چند که تقریبأ گسل ها مشخص بوده اند.
مدیرکل راه و شهر سازی خطاب به رئیس بنیاد مسکن کشور گفت : خواسته بنده این بوده و قبلا هم این صحبت شد که با توجه به این که سی سخت منطقه زلزله خیزی است ، می توانستیم اینجا را پایلوت کنیم یعنی یک پایلوت کشوری برای یک بازسازی که اگر از این به بعد بخواهیم شخصی را به اینجا بیاوریم و بگویم اینجا بعد از زلزله به این شکل بازسازی شده سی سخت را مثال بزنیم چون هم زمینه لازم به لحاظ گردشگری دارد و اینکه محدود بوده و تعداد خانه های که میخواستیم بازسازی کنیم نسبت به جاهای دیگر قابل دست یابی بود بنابراین می شد خیلی کارهای خوبی انجام داد.
 نیک اقبالی با اشاره با لزوم توجه به نوع ساخت و سازها و مصالح استفاده شده ، افزود : دیروز جلسه کمیته منظر شهری سی سخت را تشکیل دادیم چون الان به مرحله نماسازی در سی سخت رسیدیم و در شکل نما ، استفاده از مصالح در نما مهم است مخصوصأ اینکه ما چند بازدیدی که داشتیم دیدیم در نما از سرامیک استفاده شده با توجه به اینکه در سرمای زمستان اینجا سرامیک یخ میزند و جوابگو نیست و باید این موارد مورد توجه باشد ، لذا انتظار می رود در این خصوص توجه ویژه شود.
وی خطاب به رئیس بنیاد مسکن گفت : خواهشی که داریم این است که حضرت عالی حساسیتی نشان دهید در مورد این موضوع که از این به بعد از مرحله سازه خارج شده ایم و به مرحله سیما و منظر شهری رسیده ایم، شهر را به شکل یک شهر گردشگری دوباره طراحی کنیم از نظر المان های شهری و نمای محله های مختلف را با کمک دوستان بنیاد مسکن با نماها خاصی طراحی کنیم این درخواست را داریم چون شما در بازسازی بم پس از آن زلزله بزرگ واقعأ خیلی فعالیت داشتید و کارهای بزرگی انجام دادید.
نیک اقبالی در ادامه با رائه یک پیشنهاد اظهار داشت : در گچساران خیابان بلادیان را با اعتبارات وزارت راه و شهرسازی از اعتبارات باز آفرینی بازسازی کردیم و با انجام کارهای بدنه سازی ها ، کف سازی ها و حذف تمام تیره های برق که این خیابان شک بسیار زیبایی به خود گرفت و اکنون پیشنهاد من این است که خیابان مطهری سی سخت را به عنوان مرکز اصلی و محل رفت و امد گردشگر در آینده به عنوان یک کار بسیار زیبا با همکاری هم بدنه سازی و نما سازی کنیم که کمکی به خود بازار هم می شود.
 
بیشتر بخوانید

مدیر کل راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات خوب مسئولین گفت : دکتر اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی به عنوان نماینده ویژه دولت در دومین روز بعد از زلزله در سیسخت حضور پیدا کرد و با گزارش خوبی که برای هیئت دولت ارسال کرد کمک های فوری و مهمی صورت گرفت ضمن اینکه معاون اول رئیس جمهور و دیگر مسئولین هم به صورت مرتب در استان حاضر می شدند و پیگیر امور بودند.
نیک اقبالی ادامه داد : تمام معاونین وزیر راه و شهرسازی اینجا آمدند از جمله معاون بازآفرینی آقای عبوری که مبلغ خوبی را برای ساخت فرهنگ سرا ، مدرسه ، کتاب خانه و ۱۰ میلیارد هم برای بهسازی عبور و مرور سی سخت گذاشتند که ما در حال حاضر در حال انتخاب پیمانکار هستیم.
وی افزود : موضوع اقدام ملی مسکن در سی سخت که ما مجوزی گرفتیم بلافاصله بعد از زلزله و برای بار دوم سامانه اقدام ملی مسکن در سی سخت باز شد که تعداد زیادی ثبت نام کردند ، البته آقای محمود زاده معاونت وزیر راه و شهرسازی به ما قول مساعدت دادند که سی سخت را مورد استثنا قرار دهند و ۴۰ میلیون آورده اولیه متقاضی اعمال نشود و به علاوه کسانی که خودشان زمین دارند بدون اینکه فرم (ج) آن ها قرمز شود ما بتوانیم از تسهیلات اقدام ملی برایشان استفاده کنیم که تا الان این مصوبه به ما ابلاغ نشده و به همین خاطر هم دوستان بنیاد مسکن و هم بانک مسکن منتظر مانده اند.
نیک اقبالی ضمن تقاضا برای نگاه ویژه به سیسخت در بحث مسکن ملی ، گفت : انتظار مردم از شما این است که در بحث اقدام مسکن ملی پیگیری شود که نگاهی ویژه به این شهر شود چون خیلی ها هستند که از ما زمین نمی خواهند و خودشان زمین دارند.
وی در پایان گفت : یکی از نکات مبهم این است که بانک ها نمی دانند در بحث اعطای تسهیلات آیا به غیر از وام زلزله ، وام اقدام مسکن ملی را هم به مردم بدهد یا نه ؟! که اگر مجوزی از شورای عالی پول و اعتبار گرفته شود که در شهر زلزله زده سی سخت علاوه بر تسهیلات زلزله ، تسهیلات اقدام ملی که حدود ۱۷۵ میلیون تومان با بهره ۱۸ درصد هم می باشد را به مردم دهند ، این موضوع را در کنار بحث باز سازی بیاوریم کمک شایانی در بحث بازسازی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار