سایت زباله دهدشت در حالی سلامت مردم را تهدید می‌کند که متولیان امر زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.
کد خبر: ۹۹۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 13 September 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تسنیم نوشت : دفن غیراصولی روزانه 100 تن زباله در سایت زباله شهر دهدشت در این روزهای بسیار سخت و حساس کرونایی مشکلات زیادی برای اهالی روستای طولیان و سایر روستاهای اطراف سایت بوجود آورده و از تنفس روزانه دود صدها تن زباله‌های غیربهداشتی بشدت رنج برده و اعتراض دارند.
دفن غیر اصولی زباله‌های شهر دهدشت و سوزاندن آنها یک تهدید زیست محیطی بزرگ محسوب شده و انتشار گاز سمی حاصل از آن تأثیرات مخرب بسیار زیادی بر روی سلامت افراد و مردم دارد، تنفس گازهای سمی حاصل از آتش زباله‌ها بر روی ریه مردم اثرات منفی داشته و میزان سلامتی آنها را کاهش می‌دهد.
سرانه تولید استاندارد زباله در کشور به ازای هر نفر 500 گرم بوده اما این میزان در شهر دهدشت دو برابر سرانه کشوری بوده و به ازای هر نفر بیش از یک کیلوگرم است. جمع‌آوری روزانه صد تن زباله در شهری که دفع آنها به روش غیراصولی و تنها از طریق سوزاندن انجام می‌شود زنگ خطر هشدار سلامتی را به صدا درآورده است.
دفن غیر اصولی زباله‌های شهر دهدشت موضوع تازه‌ای نبوده بلکه سالهای زیادی است که این مشکل وجود دارد. در طی 10 سال گذشته علیرغم وجود چنین موضوع مهمی اما تصمیم قاطعی برای حل مشکل آن گرفته نشده و مدیران یکی پس از دیگری آمدند و رفتند تا همچنان این شرایط حل نشده باقی بماند.
نکنته بسیار مهم در خصوص سایت زباله دهدشت که در کنار روستای طولیان قرار گرفته این است که شهرداری محدوده‌ای به مساحت 10 هکتار را برای سایت زباله اختصاص داده اما از این مساحت ده هکتاری فقط یک محدوده 3 هکتاری محصور شده و حجم انبوه زباله‌ها در این محدوده سه هکتاری محصور شده تخلیه و سوزانده می‌شود. از سوی دیگر این سایت زباله در واقع مختص به شهر دهدشت نبوده و زباله‌های بسیاری از روستاهای مجاور دهدشت نیز در این سایت تخلیه می‌شود.
از سویی دیگر بخاطر تراکم بیش از حد زباله‌ها در داخل محدوده محصور شده سایت و بوی بسیار بد ناشی از آتش‌زدن زباله‌ها، خودروهای حمل زباله روستاهای اطراف شهر دهدشت، زباله های خود را در محدوده‌ داخل سایت تخلیه نمی‌کنند بلکه آنها را در جاده ورودی به سایت خالی کرده و رها می‌کنند.
 این روند حمل زباله‌ها و رها کردن آنها در مسیر جاده ورودی سایت زباله سبب شده که مسیر جاده ورودی مملو از زباله‌های رهاشده باشد و در بیشتر اوقات افراد ناشناس خود نیز اقدام به آتش‌زدن زباله‌های خود می‌کنند و در مجموع اینگونه عوامل نشان‌دهنده رها کردن سایت زباله به معنای واقعی و عدم کنترل آن از سوی شهرداری دهدشت است.
عباس محمدی از اهالی روستای طولیان به خبرنگار تسنیم گفت: استشمام دود حاصل از آتش‌سوزی زباله‌ها در روستای طولیان معضلی قدیمی است و این دود آلوده افراد زیادی از این روستا را بیمار و مریض کرده است.
وی گفت : دود حاصل از آتش‌سوزی زباله‌ها نوعی گاز سمی تولید کرده و تنفس آن برای همه بسیار خطرناک است، مردم روستای طولیان سال‌های زیادی است که دود زباله‌ها را تنفس می‌کنند و اعتراض و شکایات ما در این رابطه تاکنون به هیچ جایی نرسید.
محمدی گفت: دفع غیراصولی زباله‌ها و آتش‌سوزی آنها نوعی تخلف زیست محیطی محسوب شده و چون دود حاصل از آن به سمت طولیان می‌آید و این معضل چندین سال است که به همین روال بوده پس شهرداری دهدشت باید به مردم روستای طولیان غرامت پرداخت کند.
آتش زدن زباله‌ها در سایت زباله دهدشت علاوه بر آنکه سلامتی اهالی روستای طولیان را تهدید می‌کند حتی به محیط زیست نیز خسارت زده و چهره طبیعت را مخدوش می‌کند و متأسفانه عده‌ای غافل از ضرر و زیان ناشی از این پسماند سوزی، باز دوباره این اقدام زشت را انجام می‌دهند.
سوزاندن زباله و پس مانده‌ها، بروز سرطان‌های درمان ناپذیر را افزایش داده و وجود هزاران ماده سرطان زا در دود حاصل از سوزاندن زباله، پلاستیک، لاستیک و سایر پس مانده ها بارها به اثبات رسیده است.
یکی از اهالی روستای طولیان به خبرنگار تسنیم گفت: در طی مدت 10 سال گذشته بروز انواع سرطان در بین اهالی روستای طولیان به طور غیرقابل باوری افزایش یافته و بیشتر آنها نیز فوت کردند.
وی گفت: دود حاصل از سوزاندن زباله‌ها در تمام فصول سال در سطح روستا تنفس می‌شود و این مسئله پس از گذشت سالها الان دیگر برای مردم روستا عادی شده و کمتر کسی نسبت به آن اعتراضی دارد.
محمود گفت: به جرأت می‌توانم بگویم دود زباله‌های سایت زباله به سلامتی مردم این روستا صدمات جبران‌ناپذیری وارد کرده و افرادی در سالهای گذشته بر اثر بیماری سرطان فوت کردند بخاطر استنشاق گاز سمی زباله‌ها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر اهالی روستا نسبت به این موضوع آگاهی کمتری دارند اما بدانید که آتش‌سوزی زباله‌ها به سلامتی تمام اهالی روستای طولیان خسارت زده و هیچ روستایی مانند طولیان تا این اندازه از این موصوع خسارات سنگینی متحمل نشدند.
باتوجه به گزارشات میدانی خبرنگار تسنیم از روند عملکرد اداره محیط‌زیست شهرستان کهگیلویه در خصوص سایت زباله و دفع غیراصولی زباله‌ها و نیز آتش‌زدن آنها در طی سال‌های گذشته و خساراتی که به سلامت مردم و محیط زیست در تمامی این سال‌ها وارد نموده، نشان می‌دهد که اداره محیط زیست کهگیلویه در این خصوص همیشه با شهرداری دهدشت در تقابل بوده و بخاطر تخلفات زیست محیطی در چندین مورد نیز از شهرداری دهدشت شکایت کرده است.
باتوجه به مجموعه اقدامات اداره محیط زیست کهگیلویه در طی سال‌های گذشته و تخلفات آشکار شهرداری دهدشت در خصوص دفع غیراصولی زباله‌ها علیرغم پیگیری‌ها و تماس‌های مکرر خبرنگار تسنیم اما متأسفانه اداره محیط زیست شهرستان در این زمینه پاسخگو نبوده است.
به گزارش تسنیم از دهدشت، باتوجه به روی کار آمدن شورای اسلامی دور ششم شهر دهدشت و نامعلوم بودن ترکیب هیئت رئیسه جدید شورای شهر و نیز عدم تعیین تکلیف مدیریت شهرداری، علیرغم پیگیری‌های خبرنگار تسنیم اما متأسفانه شهردار و معاونینش بخاطر شرایط موجود در این زمینه پاسخگو نبودند.
این عدم پاسخگویی شهرداری و شورای اسلامی شهر دهدشت سبب شد تا مشکلات و معضلات متعدد زیست محیطی سایت زباله شهر دهدشت همچنان نامعلوم باقی بماند و تعیین تکلیف سایت زباله شهر دهدشت و مشکلات آن به شورای ششم واگذار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار