روستای پشت کوه جلیل همچنان مورد بی‌توجهی مسئولان استان فارس بوده که اهالی منطقه از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس انتظار حمایت و تعیین تکلیف محدوده جغرافیایی این منطقه هستند.
کد خبر: ۹۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 23 September 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:برخی مناطق هستند که در نوار مرزی واقع شده‌اند و از گذشته با وجود اینکه مربوط به سرزمین دیگری هستند اما در سرشماری‌ها به استان دیگری ملحق شدند.

روستای تاسک پشت کوه جلیل با وجود اینکه مردم منطقه‌اش همه لر زبان و از دلیرمردان جلیلی و حماسه‌آفرینان تنگ گجستان (نبرد عشایر بویراحمد با رژیم پهلوی دوم در سال 1342) هستند اما در محدوده جغرافیایی استان فارس واقع هستند که همچنان محروم باقی مانده‌اند.

این روستا که شرایط مناسبی ندارد دل هر هم‌وطنی را به درد می‌آورد گویی که تاکنون مسئولی به آنجا نرفته که بر حسب وظیفه خود حداقل‌های زندگی روستایی و خدمات‌رسانی به آن‌ها را انجام دهد.

آنچه در این بین برای خبرنگار ما بسیار تعجب برانگیز بود واقع شدن این روستای لر زبان و شیرمردان جلیلی بویراحمدی در محدوده جغرافیایی استان فارس بود که بنا به هر دلیلی مسئولان استان فارس این روستا را به حال خود رها کرده‌اند.

روستای پشت کوه جلیل با وجود موقعیت جغرافیایی نیازمند توجه و حمایت مسئولان ارشد دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد دارد که باید وضعیت آن تعیین تکلیف شود که خدمات‌دهی و پیگیری امور خود را از کدام استان پیگیر باشند.

آنگونه که بررسی شده منطقه پشت کوه جلیل از لحاظ جغرافیایی در محدوده استان فارس واقع شده و خدمات لازم را باید از آن استان پیگیری کنند که شواهد پیدا است این روستا کمترین توجهی به آن نشده است.

باز جای شکر باقی است که از لحاظ آموزشی آموزش و پرورش عشایری کهگیلویه و بویراحمد این منطقه را دریافته به طوری که خیرین مدرسه‌ساز عزم راسخی برای آموزش این منطقه داشته و دارند.

بر همین اساس به سراغ دهیار روستای تاسک پشت کوه جلیل رفتیم تا از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا شویم و وضعیت منطقه را برایمان تشریح کند.

هاشم براتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به موقعیت جغرافیایی روستای تاسک پشت کوه جلیل و محرومیت‌هایی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: این روستا از لحاظ جغرافیایی در شهرستان رستم استان فارس واقع شده است.

دهیار روستای تاسک پشت کوه جلیل با بیان اینکه مردم این منطقه همه لر بویراحمدی هستند و خدمات آموزشی را از آموزش و پرورش عشایری کهگیلویه و بویراحمد دریافت می‌کنند، گفت: با وجود اینکه در گذشته فرزندان ما در مدرسه‌ای با قدمت 30 سال در شرایط نامناسبی درس می‌‌خوانند امروز به همت آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و و بویراحمد خیرین مدرسه‌ساز مشکلات این منطقه از لحاظ آموزشی تا حدودی رفع شده است.

براتی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش عشایری کهگیلویه و بویراحمد لطف بزرگی در حق فرزندان این خطه از سرزمین محروم پشت کوه جلیل کرده است، گفت: امیدواریم دیگر مسئولان نیز یاری‌گر مردم محروم و رنج دیده این منطقه باشند.

وی در ادامه تعداد جمعیت روستای تاسک پشت کوه جلیل را 100 نفر عنوان کرد و گفت: متاسفانه این روستا در بین دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که در سایه بی‌توجهی مسئولان همچنان در عمق محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

دهیار روستای تاسک پشت کوه جلیل عمده مشکلات این منطقه را مربوط به حوزه‌های آب، برق و عدم آنتن‌دهی تلفن همراه عنوان کرد و گفت: خدمات‌دهی به روستا از سوی مسئولان استان فارس شهرستان رستم بوده که متاسفانه آنگونه که باید و شاید توجهی صورت نمی‌گیرد.

براتی با بیان اینکه برق داریم ولی در زمانی که آسمان ابری است برق منطقه قطع می‌شود، گفت: از مسئولان مربوطه، دلسوزان و خدمت‌گذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی انتظار می‌رود که این منطقه محروم را دریابند.

وی با اشاره به مشکلات آب شرب منطقه تاسک پشت کوه جلیل نیز بیان داشت: لوله اصلی آب شرب از وسط روستا رد می‌شود و تنها دو شیر آب از شاه لوله گرفته شده و مردم آب خود را با مشکلات فراوان از این طریق تامین می‌کنند که توازن لازم هم برقرار نمی‌شود.

دهیار روستای تاسک پشت کوه جلیل ادامه داد: برای رفع مشکلات آب شرب منطقه پیگیری‌های لازم را از طریق آب و فاضلاب روستایی انجام دادیم که متاسفانه جواب قانع کننده و قطعی برای رفع مشکلات آب شرب دریافت نکردیم.

براتی با تاکید بر اینکه غسالخانه و مسجد نداریم، گفت: با توجه به اینکه یک ماه از دوران خدمتم به عنوان دهیار این منطقه می‌گذرد و پس از آن به عنوان شورا پیگیر مشکلات از طریق مسئولان بودم که تاکنون جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردم و مردم منطقه همچنان در سایه بی‌توجهی مسئولان استان فارس با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی خدمات‌رسانی به روستای تاسک پشت کوه جلیل را مربوط به حوزه ممسنی استان فارس عنوان کرد و گفت: متاسفانه آنگونه که باید و شاید به این منطقه توجه نمی‌شود و مردم همچنان در عمق محرومیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند تا شاید مسئولی آن‌ها را ببیند که تاکنون کسی به داد این مردم مظلوم اما غیور نرسیده است.

دهیار روستای تاسک پشت کوه جلیل بیان کرد: به منظور تعیین تکلیف منطقه برای دریافت خدمات پیگیر هستیم که متاسفانه مسئولان استان فارس نه تنها خدماتی به این منطقه نمی‌‌دهند بلکه وضعیت آن تعیین تکلیف نمی‌شود.

براتی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد خواست تا همکاری لازم را برای تعیین تکلیف تاسک پشت کوه جلیل داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار