گزارش میدانی تابناک کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین پروژه های یک شهر
خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد به همراه تعدادی از خبرنگاران فعال رسانه های مطرح استان بازدیدی از برخی پروژه های شهر یاسوج داشته که فعال بودن و پیشرفت های برخی پروژه ها واقعا خوب و امیدوار کننده است .
کد خبر: ۹۹۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶ 25 September 2021

مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرهایی است که از چند سال گذشته و با پیوستن شهرهای حاشیه به آن ، عنوان کلان شهر را یدک می کشد شهری که عمر بسیار کوتاهی نسبت به دیگر شهرهای بزرگ کشور دارد اما سرعت گسترش آن بسیار بالاتر از هر شهری است !
یاسوج در حدود سه دهه قبل یک شهر بسیار کوچک اما دارای پتانسیل های بسیار عالی در جهت توسعه بوده که متاسفانه با بی برنامگی محض در نوع مدیریت به یکی از عذاب آورترین شهرها برای زندگی و حتی مدیریت تبدیل شده است !
ضعف زیرساخت های یاسوج از جایی شروع شده که کم کاری ، سهل انگاری و از همه بدتر تعیین سیاست های توسعه شهری با لحاظ مسائل قومیتی و پارتی بازی گره خورد و اکنون هم باور و انتظارات مردم به گونه ای است که تغییر این نوع مدیریت را بسیار سخت کرده است بنابراین می بینیم که در سطح کوچه و خیابان های شهر بسیاری از مشکلات زیرساختی برجای مانده است .
بازدید از سطح شهر
خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد به همراه تعدادی از خبرنگاران فعال رسانه های مطرح استان بازدیدی از برخی پروژه های شهر یاسوج داشته که فعال بودن و پیشرفت های برخی پروژه ها واقعا خوب و امیدوار کننده است .
پس از شروع بازدید سرزده به پیشنهاد تعدادی از خبرنگاران قرار بر حضور شهردار و توضیحات وی در خصوص وضعیت پروژه ها شد که نتیجه آن نشان می دهد ، خوشبختانه بسیاری از پروژه های مهم و در واقع حیاتی شهر بر خلاف آنچه که تصور می شد پیشرفت های چشمگیری داشته اند و حتی برخی در شرف بهره برداری هستند .
پروژه پل چهارم و کارخانه بازیافت زباله در دو پشته دشتروم که از مهمترین و فوری ترین نیازهای شهر یاسوج بوده اند اکنون و پس از بازدید میدانی مشخص شد که در وضعیتی قرار دارند که می توان امید داشت در آینده ای بسیار نزدیک به بهره برداری برسند .
ماجرای سایت زباله دوپشته دشتروم یکی از بدترین مشکلاتی بوده که همه دستگاه های اجرایی و نظارتی استان ، رسانه ها و فضای مجازی را وادار به واکنش های متفاوت و انتقادات بسیار تند کرده است .
حال پس از بازدید خبرنگاران از این سایت ، شاهد یک تغییر بسیار امیدوار کننده در وضعیت موجود آن هستیم چرا که پروژه احداث کارخانه بازیافت زباله فعال است که اگر سرعت کار به همین منوال باشد به نظر می رسد در فاصله زمانی کوتاهی وضعیت سایت دوپشته نرمال خواهد شد و از مشکلات متعدد زیست محیطی و البته بهداشتی و تهدید سلامت ، خبری نخواهد بود .
از بی برنامگی های سی ساله تا افتتاح سی روزه / خبر خوش شهردار / دستگاه هایی که به دنبال آسفالت نرم می گردند ! + فیلم

از بی برنامگی های سی ساله تا افتتاح سی روزه
یکی از مشکلات بسیار قدیمی شهر یاسوج مسیرهای ورود و خروج به این شهر بوده است . تا قبل از افتتاح نیم بند پل سوم بشار یکی از عذاب آورترین مشکلات برای این شهر ، ورود و خروج بوده است و تا همین یکی دو سال پیش همه خودروها از یک مسیر می توانستند وارد و یا خارج شهر شوند که ترافیک های سرسام آور خصوصا در ماه های گرم سال که یاسوج میزبان گردشگران بود تردد را عذاب آور می کرد!
هر چند پل سوم بسیاری از این مشکلات را حل کرده است اما خود این پل در نقاط پیش رو ، گره های ترافیکی دیگری هم ایجاد کرده است چرا که مسیر تا انتها برای خروج کامل از محدوده شهری تکمیل نشده است ! اما پروژه جدید پل چهارم که به گفته مقدم شهردار یاسوج پس از بازدید خبرنگاران وعده 25 تا 30 روزه تکمیل و تحویل آن داده شده است یکی دیگر از گره های کور ترافیکی شهر را به نحو بسیار مطلوبی حل می کند .
شهردار یاسوج ضمن تایید سخن خبرنگار تابناک مبنی بر ضعف مدیریت ابتدایی شهر یاسوج طی چند دهه گذشته بر این عقیده است که اگر از همان ابتدا و در حدود 3 دهه قبل شیوه مدیریت زیرساختی شهر متناسب با روند رو به رشد آن تنطیم می شد اکنون این همه مشکلات بر جای نمی ماند .
مقدم می گوید آنقدر مشکل برجای مانده از گذشته زیاد است که باید یک عزم جدی فراتر از یک دستگاه با هم همکاری کنند تا مشکلات رفع شود .
یک نکته بسیار مهم در شهر یاسوج بحث معارضین است که در هر پروژه ای در این شهر رد پای آن ها مشاهده می شود که البته در برخی پروژه ها با مدیریت خوب مسئولین و همکاری مردمی مشکلات حل شده است . به عنوان مثال در سایت زباله دوپشته دشت روم ، معارضینی که می رفت مانع اصلی احداث کارخانه بازیافت باشند به گفته مقدم شهردار یاسوج با تعامل شهرداری نسبت به درخواست های انان اکنون خود به نوعی کمک کار رفع مشکلات هستند .
شهر یاسوج نیازمند کار جهادی فراتر از پرداختن به مسائل قومیتی و یا سیاسی است چرا که انبوهی از مشکلات ، برجای مانده از گذشته خصوصا در بحث زیرساخت ها وجود دارد که اگر یک عزم همگانی پای کار نیاید سال به سال بر حجم مشکلات افزوده می شود .
فیلم / توضیحات شهردار یاسوج در خصوص برخی پروژه های فعال این شهر
شهرداری یاسوج و کرونا !
یکی از مشکلاتی که به اصطلاح قوز بالا قوز برای شهرداری یاسوج شد ، شیوع کرونا و از دست رفتن بخش زیادی از درآمدهای ان است چرا که یاسوج در فصل های گردشگری ، یکی از قطب های کشور محسوب می شد و شهرداری هم از طریق برخی اماکن خود درآمد خوبی را داشت اما بعد از شیوع کرونا در بخش هایی مجبور به پرداخت هزینه های اضافی هم شده است .
مقدم می گوید فقط در یک بخش شهرداری نزدیک به 15 میلیارد از دستمزد کارگران که تا قبل از این از طریق واگذاری های بخش های گردشگرپذیر تامین می شد اکنون از درآمدهای شهرداری پرداخت شده است و این یعنی فشار مالی مضاعف بر شهرداری !
دستگاه هایی که در پی آسفالت نرم می گردند!
شهردار یاسوج در بخش هایی از سخنان خود به موضوع معابر و خیابان های شهر هم اشاره کرد و گفت : متاسفانه یکی از مشکلات ما که باعث نارضایتی شدید شهروندان و تحمیل هزینه های زیادی بر شهرداری می شود ، اقدامات برخی دستگاه های خدمات رسان در کنده کاری سطح معابر و خیابان ها است !
مقدم اینگونه توضیح داد که ما می بینیم تا قبل از آسفالت یک خیابان یا کوچه اقدامی برای کنده کاری و یا انشعاب نیست اما به محض زیرسازی و آسفالت یک خیابان هنوز چند روز نگذشته که توسط مردم یا دستگاه خدمات رسان کنده کاری بر روی آسفالت آغاز می شود به گونه ای که گاهی با خود می گوییم شاید این دستگاه به دنبال آسفالت نرم برای کنده کاری می گردند !(بیان طنز)
مقدم افزود : در بیشتر مواقع هم این دستگاه ها مثل آب و فاضلاب به دلیل فرسودگی و شکستگی لوله های شبکه و عدم تعویض آن ، موجب تخریب معابر و خیابان های سطح شهر می شوند !
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با همه این مشکلات به نظر می رسد پروژه های شهری و مهم یاسوج آنگونه که در بازدید میدانی مشخص شد و شهردار یاسوج هم در خصوص ان ها توضیح داد ، به لطف یک برنامه ریزی مشخص و زماندار ، فعال است و برخی هم در آستانه افتتاح و بهره برداری اما واقعیت شهر یاسوج این است که مشکلات انبوه و نیازمند یک تصمیم و تحرک جدی از طرف همه مسئولان مرتبط و همکاری مردم است .
مقدم و یک خبر خوش !
همانگونه که گفته شد ، یکی از مشکلات جدی در شهر یاسوج مشکل معابر و خیابان های شهر است که برخی نیازمند تکمیل و آسفالت سازی است و برخی هم نیازمند بهسازی که در این خصوص شهردار خبر خوشی هم برای شهروندان داشت و گفت : مقادیر زیادی قیر خریداری شده و کار آسفالت سازی هم با لحاظ برخی اولویت ها آغاز شده است و به مرور کار پیش خواهد رفت .
فیلم / برنامه ریزی برای آسفالت معابر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار