نام جنگ تحمیلی که به میان می آید ذهنمان پی استانهای ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان می رود اما واقعیت این است جنگ روی استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد خیلی بیشتر از آنچه در مستندات آمده، تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۹۹۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶ 26 September 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا ، طبق برآرودهای انجام شده در هشت سال دفاع مقدس از هر چهار مردی که در آن دوران می‌توانست در جنگ حضور داشته باشد یک نفر در جبهه حضور پیدا کرده است.آنچنان که  بیش از ۳۶ هزار نفر از این استان در جنگ تحمیلی شرکت کرده اند. این استان ۱۰ هزار و ۳۰۰ جانباز تقدیم نظام کرده است.  آمار شهدای استان نزدیک به یکهزارو ۸۸۰ شهید است که ۹۷۶ شهید مربوط به حوزه عشایری است.
 بر این اساس کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جمعیتش بیشترین حضور در جبهه را داشته است. با این وجود در مستندات کمتر نامی از استان وجود دارد.این گمنامی و مهجوری البته دلایل زیادی می تواند داشته باشد اما بسیاری بر این باورند نداشتن یگان رزم مستقل شاید مهمترین دلیل باشد. زیرا فرزندان این استان در یگانهای رزمی دیگر استانها اعزام شده اند و اغلب نام و نشان کمتری از مجاهدتهایشان هست.
این موضوع ما را برآن داشت تا پای صحبتهای نخستین فرمانده تیپ استان کهگیلویه و بویراحمد بنشینیم. سرهنگ محسن رشیدی خیلی کم از خودش می گوید بیشتر تمایل دارد به نقش رزمندگان استان در جنگ بپردازد. رشیدی سالهاست بازنشسته شده و این روزها در روستا باغداری می کند و هماهنگ کردن قرار مصاحبه با او سخت است.
با این حال او نیز بر این باور است نداشتن یگان رزم باعث گمنامی بچه های استان  و نقششان در جنگ تحمیلی  شد.
 سرهنگ رشیدی می گوید:« تا پیش از تشکیل تیپ قائم و تیپ ۴۸ فتح  آن زمان رزمندگان استان در سراسر جبهه های جنگ حضور داشتند ولی هیچ یگان رزم مستقل یا منتسب به نام استان وجود نداشت؛ همین موضوع باعث شد رزمندگان استان در سایر یگانها بی نام ونشان بمانند و از بسیاری از سرداران جنگ استان به جز یک قطعه عکس و خاطرات کوتاه از هم استانی ها و همرزمانشان هیچ سندی برای ارایه به نسل های بعد باقی نماند.» 
اما اینکه چطور استانی که تا پیش از تیرماه ۶۵ یگان رزم مستقلی نداشته به ناگاه با دو تیپ در جبهه های نبرد حضور می یابد نیز شنیدنی است.به گفته رشیدی در سال ۶۵ ، سپاه ،گسترش و توسعه یگان های رزم جدید را در دستور کار قرار داد.
وی ادامه می دهد: بر این اساس تصویب شد هر استان با بهره گیری از امکانات مردمی و دولتی یک تیپ رزمی جدید از منابع نیروی انسانی موجود در استانها تشکیل دهند. دستورالعمل و ابلاغیه فرمانده کل سپاه منتشر شد به سرعت و ظرف یک هفته یک تیپ کامل در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل و به جبهه های جنگ اعزام شد.
وی می گوید: سال ۶۵ برای رزمندگان استان در حکم یک تولد با شناسنامه بود جلسه‌ای با حضور استاندار و تمامی مدیران کل و امامان جمعه برای تشکیل و تاسیس تیپ قائم برگزار شد در این جلسه مصوب شد که فرماندار وقت بویراحمد «مسعود حسینی» به عنوان نماینده تام الاختیار استاندار تا اتمام کار با سپاه همراهی و همکاری کند.
 وی بر اساس مصوبه جلسه استانی تمامی سازمان‌ها و ادارات را موظف کرد تا اقلام و نیازهای پشتیبانی اعم از خودرو سبک و سنگین، ماشین آلات مهندسی و سایر ملزومات و مایحتاج رزمندگان را تهیه کنند.
 این همکاری و پشتیبانی به حدی اهمیت داشت که بسیاری از مدیران کل، خودروهای مخصوص مدیریت را به جنگ اختصاص دادند و ظرف یک هفته تیپ قائم برای اجرای ماموریت اعلام آمادگی کرد و برابر دستور فرمانده کل سپاه در تاریخ چهارم تیرماه ۱۳۶۵ تیپ قائم به سمت جبهه های نبرد حرکت کرد.
سرهنگ رشیدی به انتخاب فرمانده تیپ هم اشاره می کند و می گوید: ابتدا قرار بود سردارعوض شهابی فر مسئولیت تیپ جدید را به عهده بگیرد اما از آنجایی که وی در حال آموزش بود ، مسئولیت تشکیل و سازماندهی و اجرای ماموریت به عهده من گذاشته شد.
اما اینکه تشکیل یگان رزم مستقل چه اهمیتی داشت موضوعی است که این فرمانده به آن می پردازد. وی معتقد است:«این طرح و تفکر از نقطه‌ نظر نظامی دو اثر مثبت به دنبال داشت از یک سو سبب اعزام نیروی انسانی و تجهیزات به صورت متوازن با توان نظامی ارتش عراق به جبهه ها می شد و از طرف دیگر سایر ارکان دولت را برای کمک و پشتیبانی از جنگ درگیر می کرد.»
سرهنگ رشیدی می گوید: تا قبل از استقلال این یگان تمامی فرماندهان مدیران ، مسئولان و رزمندگان جنگ بومی به اقتضای تبعیت پذیری و کمک به اصل وحدت بر خود تکلیف می دانستند تا برابر دستور فرماندهی کل سپاه در سازمان رزم سایر استانها به صورت پراکنده و حداکثر در حد سازمان یک گردان منتسب و با یک محور در لشکرها  پراکنده شوند.این پراکندگی  گاها مشکلاتی را هم برای استان و هم برای آن سازمان ها به وجود می آورد .
 وی ادامه می دهد: با این استقلال هماهنگی و انسجام خاصی بین عقب و یگان رزم به وجود آمد که فرماندهان و مسئولان وقت فرصتی پیدا کردند تا ارزیابی ، سازماندهی ، برنامه‌ریزی بلند مدت و شناخت توان رزمی نیروهای پراکنده در جبهه ها  را در دستور کار قرار دهند . 
به گفته رشیدی علاوه بر این ارتباط تنگاتنگ مسئولان استانی با فرماندهان بومی باعث ایجاد احساس مسئولیت به افزایش و تامین نیاز جبهه ها شد .ضمن آنکه شناخت فرهنگی و ارتباط عاطفی باعث  گسیل شدن نیروی بیشتردر جبهه شد و به کارگیری نیروهای داوطلب و رسمی در تخصص واقعی رضایت عمومی این رزمندگان را به همراه داشت .
اما اینکه نخستین عملیات نخستین یگان رزم کهگیلویه و بویراحمد کجا و چگونه بوده است نیز موضوعی است که رشیدی به تشریح آن می پردازد.
وی می گوید: در نخستین ماموریت، فرمانده نیروی زمینی سپاه، طی حکمی این یگان را مامور کرد تا در غرب کشور اجرای مأموریت کند و اولین بار در مریوان جایگزین تیپ ۱۵ امام حسن (ع)شد  که تحت امر لشکر ۷ ولیعصر خوزستان بود.
به گفته سرهنگ رشیدی  رزمندگان استان در آن منطقه ماموریت را تحویل و تیپ امام حسن علیه السلام به طرف مهران حرکت کرد. در دهه اول تیرماه ۶۵ عملیات کربلای یک منجر به آزادسازی مهران شد و به محض انجام عملیات فرماندهی قرارگاه نجف طی حکمی ابلاغ کرد تیپ قائم باید هر چه سریعتر در منطقه عملیاتی کربلای یک نسبت به تحویل خط اقدام و تیپ ۱۵ امام حسن را آزاد کند.
وی ادامه می دهد:بر اساس جدول زمانی این ماموریت در اولین فرصت انجام شد و تیپ ۱۵ امام حسن به محض برگشت به اهواز برای اولین بار به رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت و با تغییر نام به تیپ مستقل ۴۸ فتح کار خود را به فرماندهی سردار شهید سیف الله حیدرپور آغاز کرد .
سرهنگ رشیدی می گوید: این حرکت باعث شد تا همزمان استان از ۲ یگان مستقل برخوردار باشد و استان در مقطعی از طریق این دو یگان  درگیر جنگ شد و در شرایطی که سایر استانها ۶ سال توان پشتیبانی رسمی را تجربه کرده بودند ، ایجاد دو سازمان رزم در یک استان توان مضاعفی را می‌طلبید اما همت بلند رزمندگان و مردم استان اجازه نداد تا مسئولان لشکری و کشوری در اجرای ماموریت فرزندان این دیار سستی یا ضعفی احساس کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار