تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
کرونا هر چند طی این مدت لطمات زیادی به کیفیت آموزش در سراسر دنیا وارد کرد اما امسال موضوعی دیگر برای آموزش و پرورش کشور مصائب جدیدی بوجود آورد و آن هم ایجاد سامانه یکپارچه ثبت نتایج ارزشیابی و کارنامه مبتنی بر وب بوده که متاسفانه با توجه به عدم گذراندن دوره آزمایشی و ورود یکباره به سطح آموزش و پرورش کشور از همان ابتدا تاکنون اشکالات متعددی را ایجاد کرده است .
کد خبر: ۹۹۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶ 30 September 2021

بیش از یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا و بر هم زدن زندگی اجتماعی می گذرد و در این بین به هر حوزه ای نگاه کنیم ، چه اقتصادی ، چه آموزشی و چه اجتماعی می بینیم که خسارات سنگین و بعضا جبران ناپذیر است .
در حوزه های آموزشی خصوصا مقاطع پایین تر و برای جامعه هدف آموزش و پرورش ، مشکلات آموزشی بسیار سنگین بود به گونه ای که هم دانش آموزان ، هم اولیاء و هم معلمین به شدت از این مشکلات سخن می گویند اما به هر جهت اولویت در این وضعیت حفظ جان و سلامتی دانش اموزان بوده و از این به بعد هم خواهد بود .
کرونا باعث افت تحصیلی شد
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در این خصوص می گوید : آموزش در بحران را به خوبی تجربه کردیم و در زیست بوم جدید شرایط آموزشی سختی را داشتیم اما تلاش های معلمان و همکاری مناسب اولیا تا حدودی شرایط را بهتر کرد و موفقیت های خوبی داشتیم .
کورش دلشاد افزود : کرونا باعث افت تحصیلی شد ، دانش آموزان با درس و کلاس و میزو نیمکت قریب به دوسال بیگانه شدند، الگوی رفتاری دانش آموزان دچار تغییر گردید ، اما با توجه به سیاست آموزش و پرورش در خصوص برگزاری کلاس درس به صورت حضوری با تدبیر و برنامه‌ریزی خاص و تدریجی  امید داریم که این کمبودها بر طرف گردد و یک بار دیگر شاهد شادی دانش آموزان و شور و نشاط مدارس باشیم .
وی ادامه داد : در سال جدید تحصیلی علاوه بر مدرسه تلویزیونی ، شبکه شاد و درس نامه ها حضور دانش آموزان در کلاس درس را بر اساس دستورالعمل ارسالی ستاد ملی کرونا خواهیم داشت .
دلشاد افزود : مدیریت در آموزش و پرورش عشق و علاقه است بنابراین یک مدیر نیاز به دانش افزایی مستمر را دارد.
وی به لزوم همکاری همه دستگاه ها در جهت توسعه آموزش مطلوب ، ادامه داد: آموزش و پرورش یک فرایند چند کانونی می‌باشد که باید همه کانونها دست به دست دهند و همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانند به هدف برسند.
"سیدا" افزون بر مصائب کرونا!
کرونا هر چند طی این مدت لطمات زیادی به کیفیت آموزش در سراسر دنیا وارد کرد اما امسال موضوعی دیگر برای آموزش و پرورش کشور مصائب جدیدی بوجود آورد و آن هم ایجاد سامانه یکپارچه ثبت نتایج ارزشیابی و کارنامه مبتنی بر وب بوده که متاسفانه با توجه به عدم گذراندن دوره آزمایشی و ورود یکباره به سطح آموزش و پرورش کشور از همان ابتدا تاکنون اشکالات متعددی را ایجاد کرده است .
اولیاء دانش اموزان و فرهنگیان در خصوص چگونگی کار با این سامانه در همان مراحل اولیه اجرایی شدن و پس از ان اشکالات متعدد در فازهای توسعه بعدی ان و بسیاری از مشکلات ریز و درشت نوعی سردرگمی و مشکلات را برای همه مرتبطین با آموزش و پرورش ایجاد کرده است !
تلاش برای رفع مشکلات سیدا
مشکلات سامانه سیدا آنقدر زیاد و پیچیده است که از لحظه اعلام شروع به کار این سامانه تاکنون مسئولین فنی آموزش و پرورش از وزارت تا ادارات و مدارس برای رفع آن ها در تلاش مستمر هستند و البته کم کم برخی مشکلات مرتفع می شوند اما با توجه به مدت زمان کم خصوصا در آغاز سال تحصیلی ، مشکلات همچنان باقی است و حتی برخی ایرادات به مرور مشخص می شوند .
حوزه فناوری آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد ، یک دوره  آموزشی برای مرتفع کردن بخشی از این مشکلات برگزار کرد که همه مدیران و معاونین اجرایی مدارس به عنوان کاربران اصلی سامانه "سیدا" در ان شرکت داشتند .
معاونت مالی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست توجیهی، گفت : با توجه به شروع سال تحصیلی ، تمام ابلاغها  و ثبت کلاسها و ثبت نام دانش آموزان در سامانه سیدا باید به دقت انجام گیرد.
اردشیر یاری افزود : مهمترین کار مدیران مدارس در ابتدای سال تحصیلی انجام امورات مدارس براساس دستورالعمل سامانه سیدا می‌باشد.
یاری گفت : جلسه توجیهی برای مدیران مدارس در خصوص سامانه سیدا مهم بوده و خدای نکرده اگر مدیری توجه ننماید همه مجموعه متضرر می گردد پس بنابراین به مدیر مربوطه تذکر لازم داده می شود که نسبت به این موضوع کاملا جدی باشند .

سامانه ای با ۳۲۵ اشکال !
در ادامه این نشست توجیهی ، مسئول طرح و برنامه و آمار اداره کل اموزش و پرورش در توضیحاتی به بررسی پیرامون این سامانه و اشکالات آن پرداخت .
ولایتی گفت : این سامانه تفاوت های زیادی با سامانه قبلی ثبت نمرات و ارزشیابی و ثبت نام دانش اموزان دارد که کار با آن نیازمند دقت و توجه کامل به دستورالعمل ها است .
وی ادامه داد : متاسفانه این سامانه بدون گذارندن یک دوره پایلوت برای بررسی مشکلات ، به یکباره به عنوان سامانه جایگزین سامانه های قبلی اجرایی شد .
ولایتی ادامه داد : هم اکنون  ۳۲۵ اشکال از سامانه در سامانه "سیدا" مشخص شده است که البته برخی رفع و برخی هم به مرور در حال رفع شدن است .
وی افزود : برخی مشکلات از جمله وجود ابلاغ های صوری که در سامانه های گذشته وجود داشت اکنون با توجه به شیوه کارکرد سامانه "سیدا" عملا امکانپذیر نیست و پرداخت حقوق مبتنی بر تایید ابلاغ و تخصیص به کلاس درس خواهد بود .
ولایتی ادامه داد : صدور ابلاغ و رویت در سیدا و سپس تخصیص معلم به کلاس و ارائه برنامه هفتگی ، اقداماتی است که باید اکنون انجام گرفته اما برخی موارد در هنگام تخصیص اشکالاتی وجود دارد که باید با هماهنگی بین کارشناسان فناوری ادارات و مدرسه اقدامات صورت گیرد .
کارشناس مسئول فناوری اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد هم در توضیحاتی گفت : با وجود اشکالاتی که در سامانه وجود دارد و کم کم مرتفع می شوند اما این سامانه بسیاری مشکلات مزمن را حل می کند به عنوان مثال تعداد کلاس ها و تعداد معلمین به صورت شفاف و مشخص خواهد بود لذا توزیع نیروی انسانی بسیار دقیق و مطابق تعریف سیستم خواهد بود.
عابدنژاد با اشاره به لزوم ثبت دقیق و مرحله به مرحله اطلاعات در این سامانه افزود : وقتی کلاس بندی دانش آموزان به درستی در سامانه "سیدا" صورت نگیرد ، تشکیل کلاس های شاد هم مشکل دارد لذا باید این مشکلات با هماهنگی بیشتر سریع تر حل شود .
وی گفت : برخی مشکلات "سیدا" بین همه کاربران و به صورت عمومی وجود دارد که یک اقدام کلی برای رفع آن ها صورت می گیرد و در خصوص مشکلات موردی هم موارد دسته‌بندی و تصمیم گیری خواهد شد .
عابدنژاد در پایان توضیحات خود بیان کرد : با توجه به گروه های فضای مجازی تشکیل شده ، مشکلات به صورت لحظه ای توسط همکاران اعلام و هر کدام که  قابلیت توضیح و رفع در شهرستان داشته باشد ، رفع و هر کدام که نیازمند ارسال به وزارتخانه بود هم ارسال و به رفع آن اقدام می شود ضمن اینکه برای برخی موارد کلی تر ، نشست هایی برای آموزش همکاران برگزار می شود .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هر چند انتقاد جدی بر نحوه و زمان اجرایی شدن سامانه سیدا با توجه به مشکلات متعدد آموزش و پرورش در روزهای کرونایی وارد است اما با توجه به تلاش های روزانه مسئولین ، کارشناسان فنی و کادر اجرایی مدارس ، برخی مشکلات این سامانه کم کم و به مرور در حال مرتفع شدن است و باید امیدوار بود طی روزها و هفته های آینده این مشکلات به حداقل برسد .
اما ذکر این نکته ضروری است که هنوز سامانه "سیدا" به خوبی در سطح کلی مدارس جا نیفتاده و همچنان به آموزش های بیشتر توسط کارشناسان فنی نیاز و ضمن آن تعامل و همکاری بیشتر کادر اجرایی مدارس با مسئولین مرتبط لازم و ضروری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار