حاشیه‌ای پررنگ تر از متن!
در حاشیه بازدید سرزده آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران از منطقه تنگ سرخ بویراحمد و حضور در جمع صمیمی مردم و عشایر این منطقه اتفاق جالبی رخ داد؛ وقتی مردم خشمگین، عصبانی و نگران سد راه خودروی حامل رئیس جمهوری شدند همه گمان داشتند که این صحنه شاید آبستن حوادث ناگواری شود؛ اما به یکباره ورق برگشت.
کد خبر: ۹۹۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷ 02 October 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حمید جهان ، خبرنگار خبرگزاری ایرنا در گزارشی به حاشیه ای مهم از سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته و نوشت : رئیس جمهوری اسلامی ایران در پنجمین سفر استانی خود به دیاری سفر کرده که با وجود همه ظرفیت ها و استعدادهای متنوع از گردشگری، آب، کشاورزی، گیاهان دارویی و طبیعت خدادادی و البته منابع غنی نفت وگاز و مواد معدنی، اما نامش همواره با واژه نامانوس محرومیت و توسعه نیافتگی گره خورده است.

اگرچه نام این خطه با محرومیت عجین است اما هیچگاه ،کمبودها و نارسایی ها و نارضایتی ها کمترین خللی درعزم مردمان این دیار برای پاسداری، وفاداری و همراهی و حضور آنان در عرصه ها و بزنگاه های حساس ایجاد نکرده است.

مردمان کهگیلویه وبویراحمد گرچه از منظر توسعه یافتگی رتبه آخر را دارد اما در عرصه های گوناگون دفاع از نظام، انقلاب و ولایت و حضور در جبهه های جنگ ، انتخابات و سایر صحنه های مهم حضوری تعیین کننده، امیدبخش و در خور توجه داشته اند.

مردان و زنان با غیرت و عزتمند دیار کهگیلویه وبویراحمد بارها نشان داده اند که برای دفاع از کیان، نظام و انقلاب و هر عرصه و صحنه ای که نیاز باشند حضورشان فعال، موثر و تعیین کننده است؛ آنان حاضرند و ثابت کرده اند که در این مسیر و  و هر جایی که نیاز باشد از جان و مال خود می گذرند.

اما گودال های عمیق و توسعه نیافتگی دراین خطه از کشورمان به حدی است که با وجود خدمات ارزشمند و شایان توجه در طول دولت های مختلف به دلیل عمق مشکلات، این خدمات چندان برای مردم این سامان ملموس و محسوس نیست و شاید گاه همین خلاء ها موجبات نارضایتی و نگرانی مردم را نیز سبب شود که باید بتوان این مهم را به گونه ای ساماندهی و مدیریت کرد.

صحنه ای که باید الگو شود و تعمیم یابد

در حاشیه بازدید سرزده آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران از منطقه تنگ سرخ بویراحمد و حضور در جمع صمیمی مردم و عشایر این منطقه اتفاق جالبی رخ داد؛ وقتی مردم خشمگین، عصبانی و نگران سد راه خودروی حامل رئیس جمهوری شدند همه گمان داشتند که این صحنه شاید آبستن حوادث ناگواری شود؛ اما به یکباره ورق برگشت.

مردمی که با عصبانیت شعارها و بعضا سخنان نامناسبی را بر زبان می راندند و حتی با خشم خواستار توجه از سوی مسئولان بودند اما وقتی رئیس جمهورشان در قامت یک خدمتگزار از خودروی حامل خود (ون) پیاده شد و در فضایی آرام و صمیمی به خواسته ها و دغدغه های معترضان گوش داد، فضای ناآرام و پر استرس به یکباره به صحنه های زیبا با شعارها و محتواهای خوشایند تبدیل شد.

مردمی که تنها و درلحظاتی بسیار خشمگین و ناآرام بودند و حتی رفتارهای غیرمتعارف از خود بروز می دادند با پیاده شدن رئیس جمهوری از خودرو، دست تکان دادن و سلام گفتن به معترضان، صحنه نیز تغییر یافت.

شعار معترضان خشمگین لحظات قبل به  محتوا و ماهیتی دیگر بدل شد؛ آنان شعار می دادند که صلی علی محمد ، بوی رجایی آمد و این صحنه از حواشی جالبی بود که بارها در خودروی حامل خبرنگاران مورد بحث و البته تحسین اصحاب رسانه نیز قرار گرفت.

این برخورد شایسته و حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران را در جمع مردم معترض که نشان داد باید به جای پاک کردن صورت مساله به حل آن پرداخت ، شاید بتوان از منظر جامعه شناختی نیز مورد تحلیل و کنکاش بیشتر قرار داد که مردم بیش از آنکه خواستار رفع چالش ها، مشکلات و دغدغه های خود هستند، خواهان توجه اند.

بیش از آنکه از نبود امکانات و کمبود ها گلایه کنند از بی عدالتی ها رنجورند و رئیس جمهوری و دولتمردان سیزدهم نشان داده اند که این موضوع را خوب می فهمند و این را می توان در رویکردها ها و خط و مشی و اصول مدیریتی آنها نیز به گونه ای واضح لمس کرد.

بدون شک این نگاه و رویکرد توسعه مدارانه، عدالت خواهانه و محرومیت زدایی دولتمردان سیزدهم به همان میزان که برای مدت ها در ذهن مردم منطقه تنگ سرخ باقی خواهد ماند؛ برای خبرنگاران و رسانه های همراه آیت الله رئیسی نیز بسیار جالب و حائز اهمیت بود که شاید چنین صحنه ای را یا انتظار نداشتند و یا البته آن را تجربه نکرده بودند. 

 این صحنه و حرکت قابل توجه رئیس جمهوری با استقبال وصف ناشدنی مردم و معترضان مواجه شد و مردم شعارشان این شد که صلی علی محمد بوی رجایی آمد؛ همین تغییر رویکرد حتی روی تیم حفاظتی وی نیز تاثیر گذاشت و این موضوع به طور چشمگیری در نحوه برخوردهای روان تر و و آرام تر آنان در مسیر برگشت به یاسوج به وضوح قابل محسوس بود.

این صحنه های جالب در چند مورد تقریبا یکسان درطول مسیر برگشت نیز اتفاق افتاد و آیت الله رئیسی با روی باز و با صمیمیت در جمع مردم و روستاییان و عشایر منطقه حضور می یافت، از آنها دلجویی می کرد و البته وعده هایی نیز می داد که قابلیت عملی شدن داشته باشد.

او می گفت برای رفع مشکلات و دغدغه های منطقه کارگروه ویژه تشکیل می دهد و حتی روز آن را نیز مشخص کرد که از یکشنبه هفته آینده و دو روز بعد از سفرش به استان باید این مهم در دستور کار استاندار و متولیان امر قرار گیرد.      

در بدو ورود رئیس جمهوری به یاسوج و در طول مسیر جمعیت فراوانی از جوانان، مردان و زنان دیار کهگیلویه وبویراحمد  بویژه عشایر سلحشور ملبس به لباس محلی از رئیسی و هیات همراه وی استقبال کردند.

آیت الله رئیسی در حاشیه سفر یک روزه خود به استان کهگیلویه وبویراحمد پس از استقبال مسئولان در فرودگاه یاسوج در یک برنامه از پیش تعیین نشده و به طور سرزده از پروژه ملی سد تنگ سرخ یاسوج بازدید کرد.

اجازه نمی‌دهیم حقی از هیچ کارگری تضییع شود

 

سفر پنجم؛ مردمی که عصبانی آمدند، خوشحال برگشتند

رئیس جمهوری در بازدید از سد تنگ سرخ بویراحمد با تاکید بر ضرورت تکمیل عملیات اجرایی و ساخت این سد تا پایان سال ۱۴۰۱، گفت: به مسئولان هم تذکر می دهم که اجازه ندهند هیچ حقی از کارگران ضایع شود.

آیت‌الله رئیسی پس از بازدید از روند ساخت سد تنگ سرخ در سخنان کوتاهی در جمع کارگران و مهندسان فعال در این پروژه، گفت: متأسفانه اجرای این پروژه حدود ۱۰ سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است  اما روحیه‌ای که امروز در شما دیدم این امیدواری را ایجاد می‌کند که این عقب‌افتادگی در فاصله زمانی کوتاهی جبران شود.

وی افزود: اگر از سال ۹۰ تاکنون این پروژه سالانه پیشرفت ۱۰ درصدی داشت باید تاکنون تمام می شد.

رئیس جمهوری همچنین تامین حق و حقوق مردم و رفع معارضات محلی و اجتماعی را اولویت اجرای این پروژه دانست و در واکنش به اظهارات برخی از کارگران فعال در این پروژه درباره تأخیر در پرداخت حقوق و مزایا، گفت: حتماً به مسئولان تذکر می دهم و تأکید می‌کنم که اجازه ندهند هیچ حقی از شما کارگران عزیز ضایع شود. حتماً به دنبال ایجاد چارچوبی خواهیم بود تا حقی از هیچ کارگری در هیچ نقطه از کشور ضایع نشود.

رئیسی تصریح کرد: یکشنبه هفته آینده تیمی کارشناسی برای بررسی مشکلات حقوقی، اجرایی و موانع و معارضات اجتماعی به استان اعزام می شوند و باید عملیات اجرایی سد بلافاصله از سر گرفته شود.

سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در این استان درحال ساخت است، ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.

برای احداث این سد ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و با بهره‌برداری از آن برای ۳۰۰ هزار نفر اهالی استان آب شرب پایدار تأمین می شود و بخشی از نیازهای آب کشاورزی، صنعتی و محیط زیستی استان نیز از محل ذخایر این سد تأمین خواهد شد.

کارگروه ویژه ای برای رفع مشکلات عشایر کهگیویه وبویراحمد تشکیل شود

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برخی مشکلات و چالش های فراروی عشایر منطقه گرگو کهگیلویه وبویراحمد گفت: کارگروه ویژه ای از هفته آینده و بعد از انجام سفر با مدیریت استاندار و مسئولان اجرایی استان برای رفع مشکلات و خواسته های بحق عشایر استان به ویژه منطقه گرگو تشکیل شود.

آیت الله رئیسی  در جمع صمیمی عشایر منطقه گرگو شهرستان بویراحمد اظهار داشت: نتیجه و خروجی نشست ها و تصمیم های این کارگروه باید در اسرع وقت به هیات دولت و رئیس جمهوری اعلام شود.

وی تصریح کرد: مشکلات و دغدغه های مردم این منطقه باید دسته بندی شود و برای رفع آنها در سطح ملی و استانی تصمیم گیری نهایی نیز صورت گیرد.

رئیس جمهوری مردم کهگیلویه وبویراحمد و عشایر سلحشور این خطه را جزو وفادارترین مردم به آرمان های نظام، انقلاب و ولایت دانست و گفت: خدمت به این مردم و این قشر زحمت کش و البته مولد هم وظیفه و هم افتخار دولت است.

وی تصریح کرد: بزرگترین افتخار و بهترین لحظاتم به عنوان خدمتگزار ملت بزرگ ایران ، حضور در چنین اجتماعات مردمی است.

تامین خورک دام عشایر، آب آشامیدنی ، راه و افزایش میزان خرید تضمینی دام از جمله خواسته ها و دغدغه های منطقه عشایر گرگو در دیدار با آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بود.

منطقه بکر ، طبیعی، گردشگری و عشایری "گرگو" مله شوره در حدود ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

عشایر کهگیلویه وبویراحمد سالانه بیش از ۳۵ درصد صنایع‌ دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش را تولید می‌کنند.

همچنین ۱۲درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

آیت الله رئیسی هفته‌های اخیر در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان، یازدهم شهریورماه به استان سیستان و بلوچستان ، نوزدهم شهریور  به استان خراسان جنوبی ، دوم مهرماه به استان ایلام و امروز (جمعه) نهم مهرماه در پنجمین سفر استانی خود به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی  در این سفر از سوی وزیران کشور، جهاد کشاورزی ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، بهداشت ، صنعت، معدن و تجارت، رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری در سفر به استان کهگیلویه  کهگیلویه و بویراحمد همراهی می‌شود.

در این سفر بررسی مسائل و مشکلات کهگیلویه و بویراحمد و نتیجه ارزیابی وزیران پیرامون آخرین مسائل و تهیه گزارش‌های کارشناسی و رفع آن ها که در این استان حضور یافته‌اند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بازدید از شهر زلزله زده سی سخت، بازدید از چند طرح عمرانی ، نشست با خانواده های شهدا و ایثارگران ، گفت و گو با نخبگان و حضور در شورای اداری از برنامه‌های رئیس جمهوری در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار