تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
متاسفانه انحراف در عملکرد شوراها دوره به دوره بیشتر شده به گونه ای که افراد زیادی هستند که دیگر اعتقادی به لزوم وجود شوراها ندارند و این پارلمان محلی را محل ایجاد تخلفات گسترده می دانند !
کد خبر: ۹۹۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴ 07 October 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شوراهای شهر و روستا از همان دوره های اول تشکیل تاکنون همواره در عملکرد مورد نقد جدی بوده و به باور بسیاری از منتقدان تنها نامی با مسما از حاکمیت مردم بر مردم را یدک می کشد اما در واقع به محلی برای ایجاد رانت و همچنین تولید نفرت ها و دو دستگی و چند دستگی های قومیتی و سیاسی تبدیل شده است .
متاسفانه انحراف در عملکرد شوراها دوره به دوره بیشتر شده به گونه ای که افراد زیادی هستند که دیگر اعتقادی به لزوم وجود شوراها ندارند و این پارلمان محلی را محل ایجاد تخلفات گسترده می دانند !
شوراهای ششم هم همان روند شوراهای گذشته را دنبال کرد و البته در برخی مناطق شرایط بسیار شکننده و تنش گونه تر است و هنوز سرنوشت مشخصی ندارند .
اما بدترین عملکرد شوراهای ششم در برخی شهرستان ها مربوط به انتخاب شهرداران بود تا جایی که 8 شهردار منتخب ، بر اساس موارد قانونی رد صلاحیت شدند ! 
به گفته عیسی شهامت ، مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، شهرداران مُنتخب اعضای شوراهای ششم شهرهای چُرام، دوگنبدان، لنده، لیکک، قلعه رئیسی، سی سخت، پاتاوه و دیشموک براساس قانون صلاحیت های لازم برای بدست گرفتن شهرداری این شهرها را نداشتند !
نکته بسیار جالب اینکه عمده مشکل رد صلاحیت ها بنا به موارد قانونی در دو موضوع نداشتن سابقه مدیریت پایه و مدرک تحصیلی مرتبط بوده است ! 
در مورد یکی دیگر از شهرداران گفته شده که وی اصلا نیروی رسمی نبوده است و نمی تواند شهردار باشد ! 
و اما جالبترین بخش از عملکرد شوراهای برخی شهرها ، اصرار مجدد بر گزینه خود بوده که مطابق قانون باید به دلیل اصرار شورا بر شهردار رد صلاحیت شده ، داوری این موضوع به شورای حل اختلاف استان محول شود .
آیا شورای حل اختلاف به تخلف رای می دهد؟
آیین نامه اجرایی هیات های حل اختلاف و نحوه رسیدگی به شکایات از شوراهای اسلامی چه می گوید؟
ماده۳ـ هیأت استان در موارد زیر صلاحیت رسیدگی و اتخاذ تصمیم دارد:
الف ـ اختلاف شورای شهر و استانداری در مورد شهردار منتخب شورا در شهرهای با جمعیت کمتر از (۲۰۰) هزار نفر جمعیت و غیر مرکز استان.
عیسی شهامت ، مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید دارد که معرفی شهرداران در استان کهگیلویه و بویراحمد حتما باید از فیلتر قانون بگذرد.
بنابر آنچه که در قانون تصریح شده ، حال که برخی شوراها بر انتخاب غیرقانونی خود اصرار دارند و مسئولین مرجع رسیدگی به صلاحیت در استانداری ، انتخاب شهرداران بدون صلاحیت را غیرقانونی می دانند ، هیأت حل اختلاف به عنوان مرجع بعدی قانونی رسیدگی به این مشکل ، چگونه باید تصمیم بگیرد ؟ 
آیا تایید شهرداران منتخب که صلاحیت کار را ندارند ، اقدامی مفید است یا مضر ؟ فرض بر تایید صلاحیت باشد ، آیا خود نوعی بازگشایی مسیر برای تخلفات بعدی نیست ؟ برخی مواقع هیأت های حل اختلاف بنابر روح حاکم بر نوع اقدام که همانا مصلحت اندیشی عمل کردن است ، سعی در باز کردن گره های بوجود آمده در بحث اختلافات را دارد ، اما در خصوص مواردی که قانون صریح وجود دارد آیا مصلحت اندیشی ، چاره کار است یا راهی برای گریز از قانون؟
به هر جهت فعلا برخی شوراها راه گریز از قانون را مراجعه به هیأت حل اختلاف استانی دیده اند و باید دید که نهایتا این مرجع چه تصمیمی خواهد گرفت ؟
لازم به توضیح است اعضای هیأت حل اختلاف استان شامل استاندار، دو نماینده مجلس، رئیس کل دادگستری استان، نماینده شورای عالی استان و مدیر کل امور شهری به عنوان دبیر هیأت می باشند. 
همچنین یک مقام مسئول به تابناک گفت : جلسه هیأت حل اختلاف به احتمال زیاد در هفته پیش رو برگزار خواهد شد. 
نکته بسیار مهم این است که شوراهای هر ۸ شهرستان شهردار رد صلاحیت شده را دوباره انتخاب کرده اند. 
همچنین گفته می شود موحد و روشنفکر دو نماینده استان در هیأت حل اختلاف استان هستند و این ازمون مهمی برای این دو نماینده خواهد بود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار