نگاهی به وضعیت رقابت‌های انتخاباتی در سه حوزه انتخابیه استان
در حال حاضر فضای رقابتی انتخابات در سه حوزه انتخابیه استان تقریبا شکل و شمایل واقعی‌تر به خود گرفته است و تا حدود زیادی می‌توان پیش بینی‌هایی انجام داد هر چند اعلام قطعی پیروز شمارش آرا در صندوقی سربسته که آرا هم مخفی است بسیار سخت است.
کد خبر: ۱۱۵۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴ 15 February 2024

از رقابت همه با یک نفر و رقابت یک نفر با هیچ کس تا رقابت گهی زین به پشت و گهی پشت به زین!

تابناک کهگیلویه وبویراحمد ، فضای این استان به شدت انتخاباتی و متاثر از فعالیت‌های شدید کاندیدا‌ها و هواداران آن‌ها است به گونه‌ای که این فضا تقریبا همه امور استان را تحت تاثیر خود قرار داده است. وضعیت فضای پر شور انتخاباتی در کهگیلویه وبویراحمد به گونه‌ای است که برخی از افراد خارج از استان در این خصوص ابراز حیرت می‌کنند و برایشان عجیب است که چرا در این استان همه امور جامعه به موضوع انتخابات گره می‌خورد! در هر صورت این واقعیت انتخابات در استان کهگیلویه وبویراحمد است و خوب یا بد فعلا باید در همین شرایط سخن گفت و تحلیل کرد.
در حال حاضر فضای رقابتی انتخابات در سه حوزه انتخابیه استان تقریبا شکل و شمایل واقعی‌تر به خود گرفته است و تا حدود زیادی می‌توان پیش بینی‌هایی انجام داد هر چند اعلام قطعی پیروز شمارش آرا در صندوقی سربسته که آرا هم مخفی است بسیار سخت است.
حوزه انتخابیه، کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده
این حوزه انتخابیه همیشه در زمان انتخابات بسیار پر شور و حرارت و رقابت کاندیدا‌ها نفسگیر و عمدتا پر از حاشیه و اتفاقات بوده است.
وضعیت فعلی این حوزه متاثر از یک اتفاق مهم بوده است و آن هم رد صلاحیت عدل هاشمی پور است کاندیدی که در صورت حضور در رقابت‌ها از نظر بسیاری بی شک برنده انتخابات بود، اما حالا شرایط رقابت بدون هاشمی، وضعیت جدیدی به خود گرفته و بسیاری از افرادی که تا قبل از رد صلاحیت هاشمی چندان امیدی به موفقیت نداشتند، به شدت بر فعالیت‌های تبلیغاتی خود افزوده اند و امیدوار به برنده شدن هم هستند.
بعد از رد صلاحیت عدل هاشمی پور ، یک اتفاق جالب در این حوزه انتخابیه رخ داده است و آن هم رقابت همه با یک نفر است! (لازم به توضیح است اردوگاه عدل هاشمی پور هنوز در حال فعالیت هستند و امیدوارند که وی دوباره به رقابت برگردد)
اکنون وضعیت رقابت به گونه‌ای است که هر کدام از کاندیدا‌ها خود را رقیب سید محمد موحد نماینده فعلی می‌بیند و همه برنامه‌های خود را در رقابت با وی تنظیم می‌کند به این معنی که هم در بحث سبد رای شاخص را موافق موحد و مخالف موحد تحلیل می‌کند و از طرفی هم در حملات لفظی یا برنامه ریزی‌های تبلیغاتی نوک پیکان به سمت محمد موحد است؛ که با این وضعیت باید گفت رقابت سبد‌های مختلف و پراکنده رای در رقابت با سبد متمرکز رای سید محمد موحد است.
حوزه انتخابیه گچساران و باشت
شاید جالب‌ترین رقابت انتخاباتی در استان مربوط به حوزه انتخابیه گچساران و باشت باشد چرا که شواهد نشان می‌دهد در مقابل کاندیدای قدرتمند این حوزه یعنی غلام رضا تاجگردون ، تقریبا هیچ حریفی برای رقابت وجود ندارد!
کار تبلیغات انتخاباتی یک طرفه در این حوزه انتخاباتی به جایی رسیده است که تاجگردون خود در برخی سخنرانی‌ها از رقبا می‌خواهد آن‌ها هم فعالیت خود را آغاز کنند و رقابت را شور و حرارت دهند. اما کاملا مشخص است که انتخابات در این منطقه برای همه به نفع تاجگردون به شرایط مغلوبه رسیده و کسی همت ورود به رقابت واقعی را از خود نشان نمی‌دهد!
در خصوص این حوزه انتخابیه با لحاظ شرایط فعلی حدس زدن در خصوص نتیجه چندان سخت نیست هر چند نمی‌توان در این زمینه قاطع سخن گفت چرا که همانطور که گفته شد برنده از صندوقی بیرون می‌آید که تا قبل از شمارش آرا کاملا مسدود و غیر عیان است و رای‌هایی هم که به آن ریخته می‌شوند کاملا مخفی و حتی شاید عواملی ناآشنا هم دخیل!
حوزه انتخابیه، بویراحمد، دنا و مارگون
در واقع رقابتی‌ترین حوزه انتخابیه استان در شرایط فعلی ، حوزه انتخابیه بویراحمد ، دنا و مارگون است که هر روز داده‌های جدیدی بیرون می‌آید و تحلیل‌های جدید ، اما در این حوزه هم رقبای اصلی تقریبا مشخص هستند. مهدی روشنفکر ، محمد بهرامی و نادر منتظریان سه کاندیدای رقیب در این حوزه انتخابیه هستند.
همانگونه که گفته شد در این حوزه انتخابیه به روز و حتی به ساعت شرایط جدیدی رخ می‌دهد و تحلیل متفاوتی ارائه می‌شود، اما تا اینجای کار تقریبا عمده تحلیل‌ها بر این باورند که رقابت اصلی رای آوری بین مهدی روشنفکر و محمد بهرامی است هر چند نادر منتظریان هم رقیبی دست بسته و بدون رای نیست و هر آن ممکن است شرایطی ایجاد شود و وی هم خود را در حد و اندازه این دو کاندید ببیند. در مجموع شرایط رقابت در حوزه انتخابیه بویراحمد ، دنا و مارگون به گونه‌ای است که متبادر کنند ضرب المثل " گهی زین به شت و گهی پشت به زین " است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار