تابناک کهگیلویه وبویراحمد از شورای برنامه ریزی گزارش می دهد (بخش اول)
این سوال استاندار مقدمه‌ای برای بیان برخی مباحث شد از جمله یکی از اعضای جلسه که با انتقاد از این نوع تغییر کاربری‌ها، گفت: فقط ۱۳ درصد مساحت استان دشت و زمین زراعتی و ۸۷ درصد منابع ملی و کوه است. حال با وجود شهرک‌های صنعتی خالی چرا ۴ هزار متر و ۵ هزار متر به بلوک زنی داده می‌شود؟
کد خبر: ۱۰۷۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹ 24 November 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در هشتمین نشست شورای برنامه ریزی استان سه پیشنهاد واگذاری اراضی کشاورزی برای چند طرح صنعتی مورد بررسی قرار گرفت . در مورد یکی از این طرح‌ها نکته نظرات موافقان و مخالفان مطرح شد که نهایتا استاندار تصمیم به تصویب را منوط به رای گیری از اعضای اصلی شورای برنامه ریزی استان کرد.
پس از بیان جزئیات یکی از سه طرح وصول شده در شورای برنامه ریزی استان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نکته‌ای را مطرح کرد با این مضمون که" چرا در مناطقی که شهرک صنعتی وجود دارد اراضی کشاورزی باید برای یک طرح، تغییر کاربری داده شوند؟!"
این سوال استاندار مقدمه‌ای برای بیان برخی مباحث شد از جمله کیانی رئیس اتاق بازرگانی که با انتقاد از این نوع تغییر کاربری‌ها، گفت: فقط ۱۳ درصد مساحت استان دشت و زمین زراعتی و ۸۷ درصد منابع ملی و کوه است. حال با وجود شهرک‌های صنعتی خالی چرا ۴ هزار متر و ۵ هزار متر به بلوک زنی داده می‌شود؟
دانشی معاون سازمان بازرسی هم در این خصوص اشاره کرد که ما موظف به رعایت سند آمایش سرزمینی ابلاغی و طبق قانون موظف به رعایت این‌ها هستیم.
دانشی ادامه داد: یک عدم تناسب زمین برای توسعه برخی طرح‌ها وجود دارد. مثلا برای طرح توسعه‌ای یک کارخانه تولید سبد پلاستیکی ۵ هزار متر مربع زمین آن هم از بهترین نوع زمین‌ها در سیسخت که مناسب باغداری است را واگذار می‌کنند!
وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد با انجام کار و قرار دادن مسئولین در عمل انجام شده، تلاش می‌کنند کار خود را به هر نحو پیش ببرند.
البته در این نقد و انتقادات بر واگذاری زمین زراعی برای برخی طرح‌ها، کریم روزبهان مدیر کل صنعت و معدن نکته دیگری را مطرح کرد و گفت: مشکل اصلی استان ما بحث اشتغال است و هر گاه موردی برای سرمایه گذاری پیدا می‌شود مسائل اینچنینی را مطرح می‌کنیم و در مسیر سرمایه گذاری مشکل ایجاد می‌کنیم!
در ادامه معتمدی رئیس سازمان کشاورزی که از موافقان واگذاری زمین زراعی به یکی از طرح‌ها بود توضیح داد که ما در واگذاری اراضی کشاورزی زمین‌های را واگذار می‌کنیم که زمین درجه ۳ محسوب می‌شود و عملا قابلیت کشاورزی را با توجه به نوع خاک ندارند.
پس از بحث‌های فنی و انتقادات وارد شده در مورد واگذاری زمین کشاورزی به اجرای یک طرح صنعتی، استاندار گفت که این موضوع به رای شورا گذاشته می‌شود و باید موافقت با اجرای این طرح در زمین مذکور مشخص شده با رای گیری اعضای دائم شورای برنامه ریزی باشد.
حاجی زاده معاون امور عمرانی که به نظر می‌رسید از طولانی شدن تصویب این مورد چندان رضایت ندارد خطاب به مدیران گفت: همه مدیران در کارگرو‌های زیربنای استان حضور دارند و می‌دانند که تایید چنین موارد از واگذاری یا تغییر کاربری چگونه و تا چه میزان فنی است لذا مخالفت با این طرح در شورای برنامه ریزی چندان منطقی نیست ضمن اینکه این یک روند قانونی و همیشگی بوده که اگر قرار است با این طرح مخالفت شود به نظر می‌رسد که خیلی از افراد و دستگاه‌هایی که زمین با طی همین مسیر گرفته ان باید برگردانند.
حاجی زاده ادامه داد وقتی یک طرح در جلسه امور زیربنایی مطرح می‌شود و مدیر یک نظر بدهد، اما اکنون در این شورا نظر دیگری بدهد این عملکرد و رویکرد خوبی برای یک مدیر نیست!
استاندار در خصوص برخی انتقادات مطرح شده گفت: نظر نهایی در خصوص چنین واگذاری‌هایی باید در شورای برنامه ریزی و توسعه استان صورت گیرد.
پس از رای گیری و تصویب واگذاری زمین به طرح مورد مناقشه، کیانی رئیس اتاق بازرگانی گفت که من توضیح دارم، اما استاندار خطاب به وی و دیگر اعضا گفت: اعضای جلسه قبل از رای گیری توضیح دهند نه پس از رای گیری و تصویب طرح ! که نهایتا این طرح‌ها توانستند از شورای برنامه ریزی نظر موافق بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار