روز گذشته هم اخباری از سوی برخی مسئولان اصفهانی در رسانه ها منتشر شد که موجبات واکنش هایی در میان خانواده های قربانیان و مسئولین کهگیلویه و بویراحمدی شده است.
کد خبر: ۵۷۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ 05 March 2018

در حوادث چه طبیعی و چه غیر طبیعی ، یکی از کلیدی ترین اقدامات در مدیریت بحران ، موضوع مدیریت اطلاع رسانی است ، چرا که در چنین شرایط بحرانی ، دسترسی به اخبار موثق که علاوه بر بحث سرعت ، بر صحت و در نظر گرفتن میزان تاثیر آن بر جامعه تاکید داشته باشد ، بسیار حائز اهمیت  است.
در حادثه سقوط هواپیمای " ای تی آر" شرکت هواپیمایی آسمان بر قلل دنا ، تعداد 66 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و با گذشت 16 روز از زمان وقوع حادثه ، هنوز هم پیکر این جانباختگان به طور کامل پیدا نشده و بقایایی از این پیکرها روزانه کشف و به پزشک قانونی کهگیلویه و بویراحمد ، منتقل می شود اما از آنجائیکه تاکنون و با توجه به شرایط متلاشی شدن پیکرها ، هنوز هیچ مرجع رسمی از طرف استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، به عنوان مسئول و هماهنگ کننده بحران در این حادثه ، در خصوص تعیین هویت اجساد اظهار نظری نکرده است ، نمی توان اخباری رسمی را اعلام کرد.
کار غلطی که مسئولان اصفهان از روز اول تاکنون ادامه داده اند
متاسفانه استاندار اصفهان ، رییس و معاونان هلال احمر نماینده مجلس و دستگاههای خدمات رسان از روز نخست بحران با ارایه سخنان و مصاحبه های ضد و نقیض کار اطلاع رسانی را مختل کرده و به روند شفاف سازی و تنویر افکار عمومی لطمه زدند.
 روز گذشته هم اخباری از سوی برخی مسئولان اصفهانی در رسانه ها منتشر شد که موجبات واکنش هایی در میان خانواده های قربانیان و مسئولین کهگیلویه و بویراحمدی شده است.
در مصاحبه های برخی مسئولان اصفهانی روز گذشته اعلام شده بود که پیکر 13 تن از جانباختگان حادثه تعیین هویت و 10 تا 15 پیکر دیگر هم ظرف دو روز آینده تعیین هویت خواهد شد. این خبر باعث ایجاد مشکلاتی در کهگیلویه و بویراحمد و به تبع آن اعتراضاتی از طرف مسئولین شده است که در این زمینه به برخی از آنها اشاره می شود.
بازی برخی مسئولان اصفهانی با احساسات خانواده جانباختگان حادثه دنا
یکی از نکات عجیب در این ماجرا ، دلیل مصاحبه های مسئولان اصفهانی است ! چرا که وقتی مدیریت بحران و کمپ های عملیاتی به استان کهگیلویه و بویراحمد منتقل شده است و عملا دخالت مسئولان اصفهان هیچ موضوعیتی ندارد مشخص نیست با چه استدلالی ، خبرهای تایید نشده یا منتشر نشده از طرف مراجع رسمی در کهگیلویه و بویراحمد را مسئولان اصفهانی منتشر می کنند؟!
نکته عجیب دیگر این است که این اطلاعاتی که در کهگیلویه و بویراحمد بصورت قطره چکانی و مدیریت شده (به جهت بازتاب های عاطفی و انسانی) و در نظر گرفتن حال خانواده قربانیان ، بسیار محدود مخابره می شود ، یکجا و فله ای و بدون سند و مدرک از طرف مسئولان اصفهانی مطرح می شود؟! و یا اینکه این اطلاعات چگونه و توسط چه کس یا کسانی به این مسئولان داده می شود؟!
و اما مهمترین نکته این است که این مسئولان آیا به وضعیت خانواده های این قربانیان هیچگونه نگاه انسانی ندارند؟ چرا که از لحظه اعلام این خبر ، بنابر دریافت های خبرنگار تابناک ، تعدادی از خانواده های قربانیان ، با استانداری کهگیلویه و بویراحمد تماس گرفته ، می پرسند ، آیا پیکر عزیزشان در میان تعیین هویت شده ها هست یا نه؟ موضوعی که برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم باعث دردسر شده است!
خطر تناقض گویی مسئولان اصفهانی را گوشزد کرده ایم
مدیر کل روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در خصوص اقدامات دستگاه اجرایی ارشد استان جهت جلوگیری از اینگونه اطلاع رسانی های ضد و نقیض و غیرمسئولانه برخی مسئولان اصفهانی گفت : بارها طی تماس تلفنی با مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور و یکی از اعضای شورای اطلاع رسانی دولت خطر تناقض گویی اخبار از سوی مسیولان استان اصفهان را گوشزد کرده ایم.
سید محمد تقوی افزود : ما این درخواست را داشته ایم که مدیریت واحد اطلاع رسانی و دروازه بانی خبر به دلیل انجام عملیات و حمل اجساد در کهگیلویه و بویراحمد انجام شود و حال که هیچگونه اقدامی در استان اصفهان شکل نمی گیرد مسولان آن استان در خصوص سانحه مصاحبه یا اظهار نظری نکنند.
تقوی گفت : متاسفانه مسئولان اصفهانی نمی دانند که برخی تلفن های خانواده های جانباختگان که پس از انتشار چنین اخباری با ما گرفته می شود چگونه است و چه گفته می شود! برخی خانواده ها به کلمه کلمه برخی خبرها توجه می کنند. مثلا یکی از این عزیزان پس از درج خبری با ما تماس گرفته و می گوید اون کلمه "محموله ای" که رسانه ها در اخبار مربوط به انتقال پیکرها به کار می برند ، پیکر عزیزان ما است! این چه واژه ای است به کار می برید؟! یا پس از خبر دیروز شناسایی پیکر 13 پیکر ، خانواده ها مرتب با ما تماس می گیرند و می پرسند ، پیکر بستگان ما جزء شناسایی شده ها نیست؟!
وی گفت : ما حداقل انتظارمان از این عزیزان در استان اصفهان این است که مراعات حال این خانواده ها را داشته باشند و اینگونه مصاحبه نکنند.
دلیل عصبانیت استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سمیرم چه بود؟
اما این نکته ای که مدیر کل روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به آن اشاره می کند ، موضوعی است که از روز اول حادثه و در شرایطی که منطقه عملیات برای چند روز در منطقه سمیرم اصفهان بود ، وجود داشت .ضد و نقیض گویی های مسئولین اصفهانی به گونه ای بود که داد همه را بلند کرده بود و حتی دخالت های بی جای برخی مسئولان باعث واکنش تند استاندار کهگیلویه و بویراحمد شده بود.
یک منبع موثق در همان روزهای نخست بحران به تابناک گفت :استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد مدیریت بحران که در شهرستان سمیرم برگزار شد به دلیل رعایت نکردن شأن نشست توسط یکی از مسئولان شهرستانی سمیرم که با حضور استاندار و نجار معاون وزیر که در حال برگزاری بود، تذکر جدی داد و گفت مگر به شما یاد ندادن مقام بالاتر وقتی در جلسه هست نباید بدون اجازه سخن بگویید.
این عصبانیت روزهای اول احمدی حکایت از یک نوع بی نظمی در مدیریت این بحران از طرف مسئولان اصفهانی دارد.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
چه پدر کشتگیی شما با اصفهان دارید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
عجب عشقی به مصاحبه دارند مسئولین اصفهانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
متن را که خوندم احساس کردم اصفهان در آمریکا واقع شده!!! تابی جون اصفهان هم واسه ایران هست. حالا شما تهراهی ها چرا اینقدر با اصفهان مشکل دارید من نمیدونم ولی این رفتارها درست نیست
دنا کهگیلویه و بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
درودبر همه مردم ایران هم تهران هم اصفهان وهم یاسوج وکلیه مردم ترک وکرد ولر وبلوچ وشمالی گیلگی مازنی وعرب ایران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
معلومه که چون مدیریت به اصفهانی ها داده شده ناراحت شدن.
درضمن نویسنده این متن بسیار بی ملاحظه و جهت دار متنو نوشته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار