کد خبر: ۵۹۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱ 30 April 2018

با مبحث مهم جوان گرايي نبايد شعارگونه و نمادين برخورد كرد؛ بلكه بايد به عنوان يك واقعيت، مديريت امروزي را كه مهم ترين شاخصة آن ريسك پذيري است، به جوانان واگذار نمود؛ اما در جامعة ما هنوز فرصت ها و مناصب از نسل اول و دوم به نسل هاي بعدي منتقل نشده كه اين خود يكي از چالش هاي بزرگ پيش روست و بايد دربارة آن چاره اي انديشيد.

این چالش عدم اعتماد به جوانان و واگذاری جایگاه های تصمیم سازی به کهنسالان، رخوت و خستگی کهنسالی را به جامعه تزریق کرده و از شور و نشاط جامعه کاسته و دلزدگی و اشتیاق مردگی در جوانان ریشه دوانده... از طرفی اعتماد به وزیر جوان و موفق کابینه از نقاط عطف دولت دوازدهم محسوب می شود و موجبات تزریق امید و خودباوری به نسل بعد انقلاب را در پی داشت.

و لذا اطمینان و واگذاری بخش قابل توجه پست های اجرایی و مدیریتی حاکمیت به جوانان- که نیاز به شور و نشاط بیشتری دارد - میسر می‌شود. وطبیعتا عدم اعتماد، تحقیر، بیکاری و... رفته رفته شریان های حیاتی جامعه را می خشکاند.

هرچند جوانان توانمند و خلاق نباید به خودی خود دنبال کارهای سازمانی و اداری باشند چرا که بعنوان مثال موتور محرکه بزرگترین شرکتهای صنعت دیجیتال در دنیا توسط جوانان اداره می شود.

بايد حركتي همراه با ايمان، ثبات، جديت، آگاهي و بصيرت را در جوان نهادينه نمود، ويژگي هاي مهم جواني اعم از انرژي، اميد، ابتكار را تقويت بخشيد تا او نيز تحصيل، تهذيب و ورزش را در اولويت كاري خويش قرار دهد.

امروزه راهبرد امپراطوري رسانه اي ايجاد يأس در جوانان است كه بزرگترين آفت اين قشر محسوب مي گردد؛ لذا هويت و اميدبخشي به او، راهكار مبارزه با اين خطر خواهد بود تا آنجا كه لزوم بازخواني دستاوردهاي گذشتة انقلاب براي نسلهاي بعدي بيش از پيش رخ مي نماياند.

هميشه اعتماد و اطمينان حاكميت به جوانان، نتيجه بخش بوده كه پيشرفت در عرصه هاي مختلف علمي اعم از فناوري هسته اي، فناوري نانو، هوا و فضا و سلولهاي بنيادين، از آن جمله است.

در عرصة ديپلماسي كه نقطة تقابل ارادة حكومتهاست نيز مي توان به كسب موفقيت هاي چشمگير جنگ هشت ساله، سي و سة روزة لبنان، سوريه و محور مقاومت، اشاره نمود كه مرهون تلاش جوانان اين كوي و برزن است؛ در روايات آمده كه جوان به ملكوت نزديكتر است و به حقيقيت بايد گفت كه؛

 

در جواني پاك بودن شيوة پيغمبري است       و رنه هر گبري به پيري مي شود پرهيزگار

 

در هر كشور روز خاصي (تولد شاهان و...) را بعنوان روز جوان نام مي نهند و در كشور ما اين روز يازدهم شعبان المعظم مصادف با ميلاد حضرت علي اكبر(ع) همان «اَشبَهُ الناس بالرسول خَلقاً و خُلقاً و مَنطِقاً» است.

سید فرزاد نجات نیا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار