کد خبر: ۷۱۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸ 19 February 2019
در مهرماه سال جاری آزمون استخدامی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان برای جذب نیروهای مورد نیاز این مدیریت در استان برگزار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد سایت خبری افتونیوز، درگزارشی از نگرانی تعدادی از پذیرفته شدگان مرحله علمی آزمون تامین اجتماعی استان خبرداده که معتقدند نگاه قومیتی باعث پایمال شدن حق آنها شده است.
درادامه این مطلب آمده است: این آزمون برای تامین نیروهای اداری و درمانی بیمارستان شهدای گمنام یاسوج که متعلق به تامین اجتماعی استان است برگزار شده بود و در دیماه سال جاری نیز نتایج پذیرفته شدگان اعلام شد. تعداد 9 نفر از پذیرفته شدگان این آزمون که متولد یا ساکن شهرستان کهگیلویه بوده اند حتی با احتساب شرایط بومی و غیربومی توانسته بودند نمره علمی مورد نیاز را کسب کنند و در بین نفرات اصلی قرار بگیرند بر طبق روال آزمونهای استخدامی، در هر رشته تا دوبرابر ظرفیت مورد نیاز اعلام می شود که این آزمون نیز از این قاعده مستثی نبود.
شرط بومی و غیربومی بودن نیز در این آزمون این گونه بود که نمره ای خاص برای متولدین کل استان و نمره ای بالاتر برای متولدین شهرستان بویراحمد در نظر گرفته شده بود. ولی در یک اتفاق عجیب که می توان گفت کاملا بی سابقه یا حداقل کم سابقه بوده، این 9 نفر در مصاحبه شفاهی رد شده و صلاحیتشان برای مصاحبه کنندگان احراز نشده بود! البته این افراد معتقد بودند مسایل منطقه ای و قومی دلیل اصلی این موضوع است و به همین علت به نهادهای نظارتی مثل استانداری، نهادهای امنیتی، بازرسی، حراست تامین اجتماعی و ... شکایت کرده اند و امیدوارند که جلوی این به گفته خودشان ظلم گرفته شود.
در مصاحبه تخصصی و شفاهی اعمال سلیقه شده است/ دخیل بودن مسایل منطقه ای کاملا مشخص هست خانم فاطمه تقوی از پذیرفته شدگان این آزمون به خبرنگار ما گفت: این آزمون در 20 مهر برگزار شد و رشته های زیادی مثل پرستاری، رادیولوژی، اتاق عمل، بهداشت و در مجموع رشته های بیمارستانی نیز مورد نیاز بود.
وی گفت: در رشته بهداشت 1 نفر مورد نیاز بود که من نیز به همراه یک نفر دیگر پذیرفته شدم و علیرغم اینکه در آزمون علمی نمره بیشتری گرفته بودم و در مصاحبه تخصصی و شفاهی نیز به همه سوالات پاسخ دادم و خیلی خوب بود. بعد از انجام مصاحبه متاسفانه به من اعلام شد که مصاحبه رقیب شما بهتر بود و پذیرفته شده است. در صورتی که من به همه سوالات پاسخ خوب و مطلوب داده بودم.
وی در خصوص ترکیب افرادی که مصاحبه تخصصی و شفاهی از وی گرفتند، می گوید: گویا دو یا سه نفر از این گروه از شیراز بودند ولی یک نفر که گویا از استان بود و تصمیم گیرنده هم بود آقای اکبری نام داشت(رئیس بیمارستان شهدای گمنام یاسوج) که به همه این 9 نفر نمره پایین داده بود.
خانم تقوی ادامه داد: چون همه ما معتقدیم در این مصاحبه ها مسایل منطقه ای لحاظ شده است و ما رد شدیم اقدام به شکایت کردیم چون کاملا مشخص و تابلو است که اعمال سلیقه شده است و همه این 9 نفر ساکن شهرستان کهگیلویه رد شده اند. جذب نیرویی که جز پذیرفته شدگان اعلام شده در سایت نبود!
سیده مریم خاضع از دیگر پذیرفته شدگان این آزمون می گوید: من در رشته پرستاری شرکت کردم و جز نفرات اصلی قبول شدم. وی می گوید: نیروی مورد نیاز رشته پرستاری بانوان 10 نفر بود که دوبرابر ظرفیت اصلی نیز اعلام شد و نمره علمی خوبی آوردم ولی در مصاحبه کاملا مشخص بود که سلیقه ای عمل می کنند. شرایط اکثر افراد مثل هم بود و من نیز به اکثر سوالات جواب دادم.
خانم خاضع می گوید: مورد عجیبی که در این بین رخ داد این بود که یکی از دوستانم که نمره علمی 52 آورده بود در این آزمون پذیرفته نشد(نام پذیرفته ها در سایت اعلام شده بود) ولی فردی دیگر با نمره علمی 48 که حتی اسمشان در بین پذیرفته ها نبود و در سایت نیز همین الان هم مشخص است که قبول نشده ولی گویا به مصاحبه دعوت شده و در نهایت قبول شده بود که واقعا عجیب بود.
وی در خصوص خواسته خود از نهادهای نظارتی می گوید: همه این 9 نفر معتقدند باید افرادی که برای مصاحبه انتخاب می شوند از تهران یا حداقل از دیگر استانها باشند تا فارغ از مسایل قومی و منطقه ای و صرفا تخصصی مصاحبه بگیرند. و مورد دیگر اینکه همین شخصی که نمره علمی را نیاورده اما دعوت به مصاحبه شده و گویا پذیرفته نیز شده دوباره بررسی شود تا حق ما ضایع نشود. چماقی به نام بومی و غیربومی!
خانم منطقی نیز یکی دیگر از پذیرفته شدگان می گوید: در رشته کارشناسی پرستاری نمره علمی 58 کسب کردم و در مصاحبه رد شدم! وی می گوید: قبلا نیز در بیمارستان جلیل یاسوج قبول شدم اما به بهانه بومی نبودن و نداشتن پارتی مرا رد کردند و اکنون نیز به نظرم همین مسایل منطقه ای و اینکه ما متولد کهگیلویه باعث رد شدن ما در مصاحبه شده است.
خانم منطقی می گوید: شکایت کرده ایم و الان خواستار این هستم که افرادی دیگر از تهران یا شیراز یا دیگر استانها از ما مصاحبه بگیرند و در یک کلام غیربومی باشند تا حداقل شائبه دخیل بودن مسایل قومی و منطقه ای برای ما برطرف شود و ظلمی که بر ما رفته جبران شود.
اقدام عجیب گزینش / ترساندن کارشناس پرستاری و انصراف اجباری پذیرفته شده
حمید رادی از پذیرفته شدگان علمی این آزمون در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در آزمون علمی در رشته پرستاری آقایان که 2 نفر مورد نیاز بود جز پذیرفته شدگان اصلی بودم و بعد از تماس مسئولان این آزمون و انجام مصاحبه، عنوان شد که از نظر ما پذیرفته شده اید و مدارکی برای گزینش از من خواسته شد.
رادی می گوید: در شرایط بسیار نامطلوبی از من مصاحبه گزینش گرفته شد به گونه ای که از ساعت 7 صبح تا 6 عصر منتظر این مصاحبه بودم . پس از این همه انتظار و در نهایت خستگی و فشارهای جسمی و روحی، در مصاحبه گزینش به اکثر سوالات پاسخ دادم ولی در موردی عجیب به من گفته شد که شما نتوانستید مصاحبه گزینش را با موفقیت طی کنید.
رادی ادامه داد: در پایان همان مصاحبه گزینش به من گفته شد شما رد شدید و با توجه به اینکه ممکن است این رد شدن در گزینش در آینده و در دیگر آزمونها برای شما سوءسابقه محسوب شود خودتان انصراف دهید و سپس فرمی به من دادند و من نیز از ترس اینکه دیگر آزمونها را نتوانم شرکت کنم فرم انصراف را پر و امضا کردم. در صورتی که اگر به میل خودم بود و این هشدار مصاحبه کننده نبود چرا باید انصراف می دادم؟ اگر من احتیاج به این شغل نداشتم چرا در آزمون شرکت کردم؟ همین الان نیز شکایت کردم و هر جا باشه نیز این موضوع را عنوان می کنم.
وی در پاسخ به این سوال که نهایتا چه کسی در رشته شما پذیرفته شد می گوید: از دیگر دوستان شنیدم کسی که در آزمون نفر پانزدهم شده بود به عنوان پذیرفته شده نهایی انتخاب شده است که واقعا جای تعجب دارد.
وی خواستار بررسی این موضوع توسط بازرسی استانداری و دیگر نهادهای نظارتی شده است.
کارشناس گزینش: این کار خلاف شرع و قانون است
یک کارشناس گزینش در خصوص این موضوع به خبرنگار ما گفت: کارشناسان گزینش کاملا به وظایف خود آشنا هستند و هیچ کارشناسی حق ندارد به پذیرفته شده بگوید که باید انصراف دهد.
وی ادامه می دهد: این کار خلاف شرع و قانون است و در صورت اثبات باید به شدت با فرد متخلف برخورد شود.
این کارشناس گزینش می گوید: دستورالعمل گزینش مشخص هست و تنها افرادی که موارد مشهود و غیرقابل کتمانی داشته باشند رد می شوند و ممکن است فردی در یک گزینش رد شود و در شغلی دیگر صلاحیت وی تایید شود و این مورد که رد شدن در یک گزینش باعث سو سابقه برای فرد می شود کاملا کذب است.
همه 9 نفری که در این آزمون نمره علمی را کسب کرده و در مصاحبه رد شده اند متفق القول معتقدند مسایل قومی و منطقه ای در این مصاحبه ها لحاظ شده است و به همین دلیل خواستار ورود بازرسی استانداری و دیگر نهادهای نظارتی به این موضوع هستند تا جلوی حق خوری و اعمال سلیقه را گرفته و برای آنها احقاق حق صورت گیرد.
به گفته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان استخدامی کشور شرط بومی و غیر بومی در آزمونها برداشته شده و در آزمون جامع که قرار است در اسفندماه برگزار شود نیز این شرط حذف شده است و همه متقاضیان می توانند در هر کجا از کشور عزیزمان ایران که بخواهند تعیین و آزمون داده و استخدام شوند.
نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد همواره در سخنان خود مسئولان را از موضوع قومیت گرایی برحذر می دارند و در نکوهش آن سخن می گویند که انتظار می رود مدیران استانی نیز این موضوع را سرلوحه برنامه ها و فعالیتهای خود قرار دهند.
اکنون انتظار بر این است استاندار محترم تا روشن شدن همه ابعاد موضوع دستور توقف استخدام افراد جایگزین را صادرکرده و دستور بررسی ویژه این موضوع را به فوریت صادر کند و در صورت اثبات دخیل بودن مسایل منطقه ای در این آزمون با مسببان آن برخورد جدی و قاطع صورت گیرد.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
حرف کاملا بی اساس تمام روند ازمون براساس مستندات بوده تماما موجود هست جای هیچ شبح ای نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار