تابناک گزارش می دهد
نقشه های هواشناسی که به صورت مرتب بروزرسانی شده بر روی برخی خروجی کانال های مرتبط با مراکز یا کارشناسان هواشناسی قرار می گیرند نوید آغاز دور جدیدی از بارش ها را می دهند.
کد خبر: ۷۴۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵ 12 May 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اجتماعی ، تا اینجای سال آبی و با وجود اینکه هنوز بیش از 4 ماه از پایان آن مانده است ، بیشتر نقاط کشور نسبت به میانگین بلند مدت خود یک وضعیت ترسالی را تجربه کرده اند. تا چند هفته پیش ، بارش هایی که گاها سیل آسا شده و خساراتی هم به دنبال داشت، به شدت فضای کشور را تحت تاثیر خود قرار داده بود. اما چند هفته ای است که میزان بارش ها افت محسوسی داشته است به گونه ای که در مناطقی مانند کهگیلویه و بویراحمد که به همراه چند استان دیگر رکورددار بارش های امسال بوده اند ، تقریبا بارانی نباریده است.
هر چند بارش های خوب تاحدود زیادی وضعیت منابع آبی زیر زمینی و ذخایر آب سدها را نرمال و شاید فراتر از نرمال کرد اما در برخی مناطق و مراتع بارش ها در چنین مواقعی از اهمیت بسیاری برخوردار است خصوصا در مناطق سردسیر و کوهستانی. حال این سوال مطرح است که آیا بارش های این فصل به پایان رسیده است یا نه دوباره شاهد بارش هایی خواهیم بود.
نقشه های هواشناسی که به صورت مرتب بروزرسانی شده بر روی برخی خروجی کانال های مرتبط با مراکز یا کارشناسان هواشناسی قرار می گیرند نوید آغاز دور جدیدی از بارش ها را می دهند. در تفسیر این مدل ها ، کارشناسان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد معتقد هستند به احتمال زیاد البته اگر الگوها تغییر نکنند ، برای بخش هایی از استان خصوصا در بخش بویراحمد(یاسوج) بارش های خوبی در روزها یا هفته های آینده رخ خواهد داد. ضمن اینکه وقوع صاعقه هم پیش بینی می شود.
در ادامه این گزارش به بررسی و انعکاس جزئیاتی از آخرین نقشه های هواشناسی پرداخته می شود.
 
 
 
باران
 
شکل گیری سامانه بندالی شبه ایستا در هفته بعدی
در توضیح نقشه ارائه شده آمده است :این سامانه بارشی همرفتی اگرچه مدام دچار تغییر و تحول میشود اماشبه ساکن است و عمر طولانی درکشور دارد و حداقل دوسه هفته ماندگار خواهد بود .
سامانه بندالی مذکور با بلوک شدن بادهای غربی ، قلمرو همرفتی خاصی تشکیل خواهد داد و فعالیت اصلی آن روی زاگرس ( سرتاسر زاگرس) خواهد بود.
دربعضی روزها بارشهای همرفتی سنگین و بسیار خطرناکی ازین الگو در کشور خواهیم دید .
 
باران
 
بعداز ظهرهای بارانی
در ادامه ماه می و ژوئن(۲۰ اردیبهشت لغایت ۹ تیر) بخش های زیادی از ایران تحت تاثیر جت ساب تروپیکال شرایط OLR یا ابرناکی بیشتری بشکل  شرایط همرفت بخصوص در ساعات بعد از ظهر اتفاق خواهد افتاد ....
 
باران

چشم انداز بارش دو هفته ای
در یکی دیگر از گزارشات هواشناسی با انتشار نقشه بالا دهه ی آخر اردیبهشت و اوایل خرداد ، رخداد حجم بارش های شدید و قابل توجه در بسیاری از مناطق کشور ، پیش بینی شده است.
 
باران
 
تجمع بارش 15 روزه !

آنچه که در بروزرسانی نقشه های هواشناسی نمایان است موید این موضوع است که بارشها شدیدتر میشوند !

درتوضیح این نقشه آمده است :استان های نیمه غربی ، جنوب ، شمالی و شمالغربی کشور باید منتظر رگبارهای شدید باران بهمراه رعدوبرق و تگرگ باشند .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد با توجه به وضعیت منطقه و سابقه سال های گذشته معمولا در این فصل از سال بارش ها به ندرت در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد رخ می دهد اما به نظر می رسد در صورت ثابت ماندن الگوهای مطرح شده در نقشه های بالا ، احتمال اینکه شاهد بارش های رگباری و گاها خطرناک هم باشیم ، وجود دارد . ضمن اینکه باید منتظر بود و دید که آیا این الگوها به واقعیت نزدیک می شوند یا اینکه تغییرات کلی پیدا خواهند کرد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار