تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
اینکه خبر انتقال توربین نیروگاه دهدشت به استانی دیگر چقدر صحت داشته باشد مطمئنا به زودی روشن خواهد شد اما نکته مهم این است که بنابر شواهد و سخنان برخی مسئولین عملیات اجرایی پروژه به خوبی پیش نمی رود به گونه ای که سرمایه گذار آن سال گذشته انتقاد شدیدی از وضعیت موجود این پروژه داشته است .
کد خبر: ۹۵۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷ 27 March 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نیروگاه سیکل ترکیبی پادوک در شهرستان کهگیلویه پس از شروعی خوب در روند اجرایی اما به ناگاه به یکی از پروژه های راکد تبدیل شد تا جایی که هم اکنون شایعاتی در خصوص انتقال توربین ساخته شده آن برای نصب در پروژه ای دیگر در استانی دیگر به گوش می رسد !
شایعه یا واقعیت ؟
پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی 750 مگاواتی دهدشت که در سال های گذشته روند نسبتا خوبی را شروع کرده بود و گفته می شود توربین آن هم در کشور ایتالیا ساخته و آماده انتقال به کشور است چند ماهی است که راکد مانده است اما اخیرا یک منبع آگاه گفته که به دلیل سهل انگاری در روند احداث این پروژه قرار است توربین ساخته شده آن به استان دیگری برای نصب انتقال داده شود !
توربین این نیروگاه در بازدید نماینده سابق کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفته می شد در مراحل پایانی است و اکنون هم گفته می شود که ساخت این توربین به پایان رسیده است و آماده انتقال به کشور است اما با توجه به روند کند و راکد بودن پروژه ساخت نیروگاه در کهگیلویه ، تصمیم گرفته شده است این توربین به برای نصب در نیروگاهی دیگر در یکی از استان های کشور که توانسته است مراحل ساخت را به خوبی ادامه دهد انتقال داده شود!
اینکه خبر انتقال توربین نیروگاه دهدشت به استانی دیگر چقدر صحت داشته باشد مطمئنا به زودی روشن خواهد شد اما نکته مهم این است که بنابر شواهد و سخنان برخی مسئولین عملیات اجرایی پروژه به خوبی پیش نمی رود به گونه ای که سرمایه گذار آن سال گذشته انتقاد شدیدی از وضعیت موجود این پروژه داشته است .
پاسکاری نیروگاه!
سرمایه گذار نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت هشتم آبان در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت ۸ ماه است که بین بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی پاس کاری می شود.
 سالم افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین افت ولتاژ، ضعیف ترین شبکه برق کشور و طبق آمار وزارت نیرو ۴۶ درصد خاموشی در طول تابستان را دارد.
وی ادامه داد: طبق دستور رئیس جمهور در سفر به استان مکلف شدیم که یک نیروگاه در دهدشت بسازیم.  
سرمایه گذار نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت اظهار کرد: کلیه مجوزات انجام شده را طی کرده و در پایان به بن بست بانک صنعت و معدن که مشکلات زیادی را با صندوق توسعه ملی دارد، رسیدیم و حدود یک سال و نیم ارزیابی توانمندی اعضا و اقتصادی را به درازا کشانید.
سالم ادامه داد: بعد از دریافت تاییدیه از منابع داخلی خود ۱۰میلیون یورو به شرکتی در ایتالیا پرداخت کردیم تا توربین ۷۰ درصد اچ کلاس با راندمان ۶۲درصد برای اولین بار در خاورمیانه بعد از ژاپن در استان نصب شود.
وی بیان کرد: با وجود میزان تسهیلات سنگین سرمایه گذاری را انجام دادیم اما ۸ ماه است که بین بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی با کفش آهنی در رفت و آمدیم.
سرمایه گذار نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت با بیان اینکه بزرگترین پروژه در حال اجرای استان کهگیلویه و بویراحمد طرح آبرسانی به ۴ شهر در دهدشت غربی است که به ۹۰ مگاوات برق نیاز دارد تصریح کرد: این میزان برق را ما باید تامین کنیم.
سالم بیان کرد: با وجود تحریم های ظالمانه ما توانستیم مجوز ساخت نیروگاه را از ایتالیا بگیریم که این مجوزها در اکتبر سال آینده از دست می رود و فقط نیازمند ارجاع پرونده نیروگاه از بانک صنعت و معدن به صندوق توسعه ملی هستیم.
درخواست معاون اقتصادی از جهانگیری
هر چند رکود حدودا یک ساله در پروژه های مهم شهرستان های کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده مشهود است اما تلاش های تیم اقتصادی استاندار برای استفاده از هر فرصتی در جهت تحرک به این پروژه ها هم کاملا روشن است .
حشمت الله صمیمی دوست معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد مقاومتی استان که در روزهای آغازین سال جدید و با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد ، با اشاره به وضعیت  پتروشیمی‌های استان اذعان داشت: 30 هزار میلیارد تومان، ارزش کل سرمایه گذاری سه طرح پتروشیمی استان است و تا کنون 16 هزار میلیارد تومان در این پتروشیمی ها هزینه شده است.
صمیمی دوست در این نشست به موضوع سیکل ترکیبی  و لزوم توجه دولت در تأمین اعتبار مورد نیاز این نیروگاه اشاره کرد و اظهار داشت : توربین این نیروگاه در ایتالیا به ارزش 8 میلیارد و 500 میلیون تومان ساخته و آماده است.
یک دست صدا ندارد!
با توجه به وضعیت رکود موجود در عملیات اجرایی این نیروگاه و با در نظر گرفتن لزوم همکاری نماینده مجلس با مدیران دولتی به نظر می رسد ، لازم است نماینده چهار شهرستان در جهت رونق بخشیدن به این پروژه کمی میدانی تر عمل کرده و ضمن مطالبه از دولت ، خود با توجه به میزان نفوذ بر مدیران کلان کشوری به تزریق اعتبار و کمک به رونق آن اقدام کند ضمن اینکه در این زمینه می تواند از قدرت دیگر افراد با نفوذ استان هم کمک بگیرد.
شکی نیست که با توجه به نوع مناسبات و تعاملات سیاسی بین نمایندگان مجلس و وزرا ، هم اکنون آنچه که می تواند گره از مشکل این نیروگاه باز کند علاوه بر تلاش های خوب و پیگیر تیم اقتصادی دولت ، نفوذ و اثرگذاری نماینده مجلس است که باید امیدوار باشیم نماینده فعلی مجلس شرایط رقابت در سطح کشور و بین نمایندگان را درک کرده و کمی چالاک تر و موثر تر به وضعیت حوزه انتخابیه خود رسیدگی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار