مدیر جهادکشاورزی کهگیلویه گفت: تاکنون ۷۰۰ تن دانه روغنی کلزا از سطح ۶۵۰ هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان برداشت شده است.
کد خبر: ۱۱۶۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵ 26 May 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کیومرث روزیان روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های خوب سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود بیش از یکهزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این شهرستان خرید تضمینی شود.

وی بذرکشت شده کلزا را شامل هایولا و تراپر اعلام کرد و گفت: روغن کلزا از بهترین روغن‌های خوراکی است و هدف از کشت این گیاه تأمین روغن مصرفی کشور است و کنجاله آن نیز برای تغذیه دام مصرف می‌شود.

روزیان تصریح کرد: کهگیلویه قطب گندم و کلزا در سطح استان است و از مجموع ۸۰۰ هکتار کشت کلزا در سطح استان۶۵۰ هکتار از آن یعنی معادل ۸۰ درصد در کهگیلویه کشت می‌شود.

۷۰۰ تن کلزا از مزارع کهگیلویه برداشت شد

وی اضافه کرد: محصول تولیدی دانه کلزا کهگیلویه که ۴۵ درصد روغن و ۳۰ درصد پروتئین دارد برای استحصال روغن به گچساران حمل می‌شود.

روزیان بیان کرد: جهاد کشاورزی با تخصیص یارانه کلزا، پوشش بیمه‌ای این محصول و خرید تضمینی، شرایط مطلوب برای کشت کلزا ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۱۰۰ بهره بردار در شهرستان کهگیلویه در کشت کلزا مشارکت داشتند.

شهرستان کهگیلویه بیش از ۵۷ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد.

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه اضافه کرد: ۲ مرکز کلزا در کهگیلویه و گچساران کار خرید دانه روغنی کلزا از بهره برداران را انجام می‌دهند.

علی بخش شجاعی تصریح کرد: قیمت پایه خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سطح استان مبلغ ۳۵۰ هزار ریال است که این قیمت بر اساس پایه خرید با ۲ درصد ناخالصی و ۷ درصد رطوبت است.

وی اضافه کرد: مطالبات بهره برداران پس از ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه و بر اساس قرارداد منعقد شده پرداخت می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌شود.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار