ضرب المثلی است که می گوید " تا نباشد زمستان شُل شُلی (گِلی) نیاید بهار گُل گُلی (سرسبزی و رویش گل و بوته) " که امسال هر چند با تاخیر اما هم زمستان و بهار پربارشی را شاهد بودیم و هم رشد خوب مراتع و جنگل ها که همه این زیبایی ها اما در پی خود یک خطر باالقوه را خواهد داشت که برای مدیریت آن نیازمند درایت ، هوشیاری و پای کار بودن همه مردم و مسئولین است .
کد خبر: ۱۱۶۸۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸ 27 May 2024

در کهگیلویه و بویراحمد ضرب المثلی است که می گوید " تا نباشد زمستان شُل شُلی (گِلی) نیاید بهار گُل گُلی (سرسبزی و رویش گل و بوته) " که امسال هر چند با تاخیر اما هم زمستان و بهار پربارشی را شاهد بودیم و هم رشد خوب مراتع و جنگل ها که همه این زیبایی ها اما در پی خود یک خطر باالقوه را خواهد داشت که برای مدیریت آن نیازمند درایت ، هوشیاری و پای کار بودن همه مردم و مسئولین است . آتش سوزی مراتع و جنگل ها با رسیدن فصل خشک در کمین است و لازم است از هم اکنون همه آمادگی های لازم ایجاد شود .

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد خبرگزاری رسمی دولت ، ایرنا طی گزارشی نوشت : هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما، زنگ خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع به صدا در می‌آید. استان کهگیلویه و بویراحمد، با داشتن هشت درصد از جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس، به دلیل کوهستانی بودن و پوشش مرتعی، در معرض خطر بالای آتش‌سوزی قرار دارد.

بارش‌های بهاری امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد، سبب رشد چشمگیر پوشش گیاهی در این منطقه شده است. این موضوع، در کنار عوامل انسانی مانند بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری، و همچنین آتش‌سوزی‌های عمدی، می‌تواند خطر وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

حفظ منابع طبیعی، از جمله جنگل‌ها و مراتع، از اهمیت حیاتی برای محیط زیست و انسان برخوردار است. این منابع، نقشی اساسی در حفظ خاک، تعادل آب و هوا، تنوع زیستی، و تامین نیاز‌های مختلف انسان دارند.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، نه تنها این منابع ارزشمند را از بین می‌برد، بلکه تبعات ناگواری برای سلامت انسان، اقتصاد، و امنیت جامعه نیز به دنبال دارد.

اسلام جاودان خرد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به بارش‌های بهاری و رشد پوشش گیاهی در این استان، از افزایش خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع از خرداد تا مهرماه خبر داد. وی از دستگاه‌های اجرایی و مردم خواست برای جلوگیری از این حوادث ناگوار همکاری کنند.

این موضوع نشان‌دهنده نگرانی جدی از افزایش خطر آتش‌سوزی در استان کهگیلویه و بویراحمد است. بارش‌های بهاری و رشد پوشش گیاهی، در کنار عوامل انسانی مانند بی‌احتیاطی و آتش‌سوزی‌های عمدی، می‌توانند زمینه‌ساز وقوع حوادث ناگوار در این منطقه شوند.

جاودان خرد گفت: کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد از جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس را به خود اختصاص داده و به دلیل کوهستانی بودن و پوشش مرتعی، در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت شده استان نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

وجود هشت درصد از جنگل‌های کشور در این استان نشان‌دهنده اهمیت و ارزش بالای منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است. کاهش ۷۰ درصدی آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت شده در سال گذشته، خبر امیدوارکننده‌ای است که نشان‌دهنده کارایی اقدامات پیشگیرانه در این مناطق است. با این حال، همچنان خطر آتش‌سوزی در سایر مناطق استان وجود دارد و نیاز به توجه و اقدامات بیشتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دارند، به برخی از علل این پدیده از جمله آتش زدن پسماند، بی‌دقتی در خاموش کردن آتش در طبیعت، و همچنین آتش‌سوزی‌های عمدی برای زمین‌خواری و زغال‌گیری اشاره کرد.

این آمار نشان‌دهنده نقش بی‌توجهی و سهل‌انگاری انسان در وقوع آتش‌سوزی‌ها است. لازم است که با فرهنگ‌سازی و آموزش، مردم را از خطرات این پدیده آگاه کرده و آن‌ها را به رعایت نکات ایمنی در طبیعت تشویق کرد. همچنین، باید با برخورد قاطع با عاملان آتش‌سوزی‌های عمدی، از تکرار این حوادث جلوگیری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان خرد، تصریح کرد که بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در این استان منشأ انسانی دارند.

این موضوع نشان‌دهنده نقش پررنگ عوامل انسانی در وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد است. بی‌احتیاطی در خاموش کردن آتش، رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت، و همچنین آتش زدن پسماند و ضایعات کشاورزی، از جمله این عوامل به شمار می‌روند.

جاودان خرد به برخی از مصادیق آتش‌سوزی‌های سهوی از جمله آتش زدن پسماند و کاه و کلش، بی‌دقتی در خاموش کردن آتش در طبیعت، و انعکاس نور خورشید از بطری‌های رها شده در طبیعت اشاره کرد.

این توضیحات، تصویری واضح از چگونگی وقوع آتش‌سوزی‌های سهوی در طبیعت ارائه می‌دهد. بی‌احتیاطی در خاموش کردن آتش، رها کردن زباله در طبیعت، و عدم توجه به خطرات ناشی از انعکاس نور خورشید از اشیاء شیشه‌ای و پلاستیکی، می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همچنین به آتش‌سوزی‌های عمدی برای اهدافی مانند زمین‌خواری، زغال‌گیری، و ایجاد درگیری برای شکار غیرمجاز اشاره کرد.

این موضوع نشان‌دهنده وجود سوءاستفاده از منابع طبیعی و بی‌توجهی به پیامد‌های ناگوار آتش‌سوزی برای محیط زیست است. برخورد قاطع با عاملان اینگونه آتش‌سوزی‌ها، امری ضروری است.

کارشناسان بر این باورند که برای پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، باید اقدامات مختلفی در سطوح فرهنگی و آموزشی، مدیریتی و حقوقی انجام شود.

در سطح فرهنگی و آموزشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توزیع اقلام آموزشی در بین جوامع محلی، به منظور آشنایی آن‌ها با خطرات آتش‌سوزی و راه‌های مقابله با آن، امری ضروری است. استفاده از رسانه‌ها، برای افزایش آگاهی عمومی در این زمینه و جلب مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های محلی در برنامه‌های آموزشی و ترویجی نیز می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از این بلایای طبیعی ایفا کند.

کارشناسان می‌گویند که در سطح مدیریتی، ایجاد کمربند‌های حفاظتی در اطراف مناطق جنگلی و مرتعی، اجرای طرح‌های مرتعداری و احیای مراتع تخریب شده، جمع‌آوری و امحاء ضایعات کشاورزی و پسماند‌ها از طبیعت، احداث و تجهیز پاسگاه‌های مراقبت و دیده‌بانی، تجهیز نیرو‌های امدادی به امکانات و تجهیزات مناسب، ایجاد شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی مناسب در مناطق جنگلی و مرتعی، و توسعه سیستم‌های پایش و هشدار زودهنگام آتش‌سوزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و هوش مصنوعی از جمله راهکار‌های ضروری برای پیشگیری و مقابله با این معضل به شمار می‌روند.

در سطح مقابله، اطلاع‌رسانی فوری مردم در صورت مشاهده هرگونه دود یا آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی، اعزام سریع نیرو‌های امدادی و اطفای حریق به محل آتش‌سوزی، استفاده از روش‌های نوین اطفا حریق از جمله بالگرد‌های اطفای حریق و پهپادها، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، انجام تحقیقات برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی و برخورد قاطع با آنها، بررسی علل و عوامل آتش‌سوزی و تدوین برنامه‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار آن‌ها از جمله اقدامات اساسی برای مهار سریع آتش‌سوزی‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌ها هستند.

سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفظ و حراست از منابع طبیعی، از جمله جنگل‌ها و مراتع، نقشی اساسی در پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌ها ایفا می‌کند و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مسئول اجرای طرح‌های احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع است و سازمان مدیریت بحران متولی هماهنگی و هدایت عملیات مقابله با بحران‌های مختلف، از جمله آتش‌سوزی، می‌باشد.

درمجموع، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، تبعات ناگواری برای محیط زیست و انسان به دنبال دارد. عوامل انسانی، نقش اصلی را در وقوع این پدیده ایفا می‌کنند. بی‌احتیاطی، سهل‌انگاری، و سوءاستفاده از منابع طبیعی، از جمله این عوامل به شمار می‌روند.

با فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی، تجهیز و تقویت نیرو‌های امدادی، برخورد قاطع با متخلفان، و برنامه‌ریزی اصولی، می‌توان از وقوع آتش‌سوزی در این مناطق جلوگیری کرد و به حفظ این سرمایه‌های ارزشمند برای نسل‌های آینده کمک کرد.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، تبعات ناگواری برای محیط زیست و انسان دارد. حفظ این منابع ارزشمند، نیازمند همکاری همگانی و اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای موثر است. با افزایش آگاهی عمومی، آموزش جوامع محلی، تجهیز نیرو‌های امدادی و برخورد قاطع با متخلفان، می‌توان از وقوع این حوادث ناگوار جلوگیری کرد و به حفظ سرمایه‌های طبیعی برای نسل‌های آینده کمک کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار