درمان پلنگ هزار مسجد که هفته گذشته با وضعیت زخمی پیدا شد در مسیر مطلوبی قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹ 15 December 2021

به گزارش تابناک رضوی، مهدی اله‌پور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: پس از طی مراحل درمان اولیه در پلی کلینیک و بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد طی هفته گذشته، روند درمان با تلاش شبانه روزی و مداوم کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و تیم پزشکی و دامپزشکی در باغ وحش مشهد همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تیم درمانی با تمامی تجهیزات موجود در بیمارستان، پلنگ بیمار را پذیرش و معاینه کرد و اقدامات درمانی همچون نمونه‌برداری، رادیولوژی، سونوگرافی، سرم تراپی، آنتی بیوتیک و درمانهای حمایتی صورت گرفته است و پس از آن با انتقال این گونه به قرنطینه و ادامه کار توسط کادر درمان، نتایج اقدامات حاکی از روند کاهشی عفونت و نشان از پاسخگویی مثبت پلنگ به مسیر صحیح درمانی است.

سرپرست محیط زیست خراسان رضوی گفت: اقدامات لازم برای معاینه مجدد، رادیولوژی و سونوگرافی پورتابل و اخذ نمونه جهت بررسی تابلوی خونی این گونه ارزشمند انجام شده است.

اله پور افزود: این پلنگ، صبح روز دوشنبه مورخ ۲۲ آذر ماه، از محل قرنطینه باغ وحش وکیل آباد مشهد به مرکز تصویربرداری، برای شناسایی علت نشانه های بالینی عصبی انتقال داده شد.

وی اضافه کرد: این حیوان با هوشیاری کامل به بخش سی. تی. اسکن و ثبات تنفس منتقل و عملیات آرام بخشی عمیق انجام شد و شیوه نامه های تشخیصی، تصویربرداری، سی تی اسکن، از ناحیه سر و گردن صورت پذیرفت و سپس نمونه مایع مغزی نخاعی اخذ و کشت و بررسی شاخصهای سلولی و یاخته شناسی انجام شد.

سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: در ادامه پس از ریکاوری کامل پلنگ و به دست آوردن هوشیاری کامل، عملیات برگشت به قرنطینه باغ وحش وکیل آباد مشهد با موفقیت انجام شد.

منطقه هزار مسجد یکی از مناطق حفاظت شده استان خراسان رضوی با وسعتی حدود ۱۱۲ هزار و ۷۱۴هکتار با سیمای کوهستانی و صخره ای واقع در شمال شرقی مشهد است و از گونه های جانوری مهم در منطقه گرگ، قوچ، میش و پلنگ را می توان نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار