دارالاکرام، موسسه‌ی خیریه‌ی حامی تحصیلِ کودکانِ مستعدِ فاقدِ سرپرست موثر، بیستمین سال تاسیس خود را با حضور سفیران خود جشن گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰ 23 December 2021

مراسم بیستمین سالگرد تاسیس این نهاد مردمی در حالی برگزار شد که این موسسه تاکنون موفق به حمایت از تحصیل بیش از ۷ هزار کودک از سراسر ایران شده است. دارالاکرام با حفظ کرامت و فارغ از مذهب، نژاد، ملیت و قومیت، برای حمایت از آموزش کودکان و نوجوانانی که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی از ادامه تحصیل بازمی‌مانند و فاقد سرپرست موثرند، از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرده است.

به گزارش تابناک همدان، این موسسه‌یِ غیردولتی با اتکا به فعالیت‌های داوطلبانه و با رعایتِ شفافیتِ کامل مالی در ۱۵ استان و ۹۵ شهر ایران بیش از ۷ هزار دانش‌آموز را بورسیه‌ی تحصیلی کرده است و بزرگانی، چون دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد مصطفی ملکیان، هوشنگ مرادی کرمانی و دکتر محمدعلی موحد از سفیران این موسسه هستند.

در بیستمین سالگرد تاسیس دارالاکرام که دوشنبه ۲۹ آذر به صورت لایو از طریق اینستاگرام دارالاکرام و آپارات به مهربانی برگزار شد، دکتر مصطفی میراحمدی‌زاده، مدیرعامل این موسسه، مهم‌ترین هدف فعالیت این مجموعه را ایجاد اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان بورسیه شده و کمک به پیدا کردن مسیر در آن‌ها و نیز مهارت‌آموزی عنوان کرد و با تشکر از تمامی همراهان و همیاران و حامیان و بانیان، بیست سالگی را گذر از مرحله‌ی آزمون و خطا و رسیدن به بلوغ عنوان کرد و گفت: هر یک از انسان‌ها دنیای خاص خود را دارند و ما باید با در نظر داشتن تنوع فرهنگی و دانش‌آموزی و نیز مسائل تاریخی و جغرافیای و نیز توجه به خواست و اراده‌ی آن‌ها دست به کار شویم.

دارالاکرام که حمایت از آموزش را فرصتی برای شناساییِ عمیق‌ترِ آسیب‌هایِ زندگی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان و تلاش در جهت رفع حداکثری این آسیب‌ها قرار داده است، این برنامه را با حضور فاطمه بوجاری، روانشناس بخش صدای مشاور موسسه به نمایندگی از تمام مددکاران و مشاوران، برگزار کرد. 

بوجاری در این مراسم به شناسایی و درمان ۷۰ تا ۸۰ درصدی مشکلات دانش‌‎آموزان شعبه تهران دارالاکرام اشاره کرد و گفت: اکنون در حال شناسایی و درمان مشکلات دانش‌آموزان شعب هستیم.

در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس دارالاکرام که با شعار «رویایی که ۲۰ ساله شد» برگزار شد، استاد هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده‌ی حوزه کودک و نوجوان و خالق قصه‌های مجید، درباره‌ی اهمیتِ «آموزشِ فرهنگِ همیاری» در کار خیر صحبت کرد و گفت: اگر از فرهنگِ کمک کردن و رسیدگی به دیگری غافل شویم، کار خیر تبدیل به ضد خود خواهد شد. آموزشِ فرهنگِ همیاری خودش یک فرهنگ است که با توجه به فعالیت‌های موسسات خیریه در تمام فرهنگ‌ها و ادیان در کنار دولت‌ها باید به آن پرداخت. بررسی دقیق نیاز‌ها و پرهیز از نگاه ترحم‌آمیز و تحقیرآمیز و نیز دوری از کمک‌های بی‌جا در این مسیر امری بدیهی و لازم است.

ا پرفسور حسن امین، حقوقدان و پژوهشگر، نیز در این مراسم به ایراد سخنانی درباره‌ی آیین فتوت و جوانمردی در فرهنگ ایرانی و نیز اهمیت قناعت و پرداختن به کار خیر در سعادت و خوشبختی جامعه پرداخت و گفت: باید از امکاناتی که خداوند در اختیار ما گذاشته است، در راستای منافع اجتماعی استفاده کرد؛ چرا که افراد نیازمند در اکثر موارد به علت شرایطی که دخلی در آن نداشته‌اند نیازمند شده‌اند.

همچنین دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در پیامی به این مناسبت گفت: در همه جای دنیا و در پیشرفته‌ترین کشور‌های دموکراتیک جهان هم همه‌یِ بار آموزش و خدمت به جوان‌ها و استعداد‌ها منحصر در دولت و امکانات دولت نیست؛ در آنجا نیز موسسات ملی مثل دارالاکرام وجود دارد که از همه امکانات طبیعی موجود در محیط جامعه استفاده می‌کنند و همین امور خیریه را تعهد می‌کنند.

در این مراسم استاد مصطفی ملکیان نیز فعالیت‌های موسسه دارالاکرام را در جهت تجمیع و تنظیم نیکوکاری‌ها بسیار موفق دانست و این تنظیم و نظام‌بخشی را آگاهانه و موفق دانست. به اعتقاد او، موسسات خیریه به دو نوع برنامه‌ریزی نیاز دارند: یکی برنامه‌ریزی‌هایی که آن‌ها را موفق کند و دیگری برنامه‌ریزی‌هایی که اخلاقی بودن آن‌ها را تضمین کند یعنی موسسات باید هم موفق باشند و هم در رسیدن به اهدافشان هیچ قاعده اخلاقی را لگدمال نکنند که از نظر ایشان رجوع مدام موسسات خیریه به آخرین دستاورد‌های علوم و معارف بشری در اثر ارتباط با کارشناسان علوم مختلف از علوم تغذیه تا کارشناسان امور معنوی و روحانی انسان‌ها (عالمان) به دست می‌آید و دارالاکرام نیز در این مسیر گام برداشته است.

دکتر اکبر ثبوت، استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی، نیز در پیامی جداگانه بهترین نیکوکاری را کاری دانست که به شکوفایی و رشد شخصیت و تعالی روان و اندیشه‌ی پاک‌ترین نیازمندان بینجامد؛ همان کاری که دارالاکرام انجام می‌دهد و احیا و تثبیتِ جایگاهِ کرامت ودیعه شده در انسان‌ها را پلی برای رشد و تعالی فرزندان این سرزمین می‌داند.
 
منبع: روابط عمومی موسسه دارالاکرام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار