مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: اگر در کشور و در کل کشتارگاه های صنعتی، دام ماده آبستن کشته شود ذخیره جمعیت ژنتیکی دام ها کاسته می شود و این عمل خلاف قانون است.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷ 03 January 2022

حسين حيدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: برای جلوگیری از کشتار دام های ماده آبستن جفت گیری ها را در کشتارگاه ها انجام می دهیم و اجازه ذبح دام های آبستن را نمی دهیم.

 

وی افزود: بر اساس دستورالعمل دامپزشکی، به علت تاثیر دام های ماده بر ذخایر ژنتیکی و افزایش جمعیت دام، نظارت های ویژه ای بر عدم آبستن بودن دام های ماده صورت می گیرد؛ زیرا اگر در کشور و در کل کشتارگاه های صنعتی، دام آبستن ذبح شود ذخیره جمعیت ژنتیکی دام ها کم می شود و به همین جهت ذبح دام آبستن خلاف قانون است.

 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از ذبح دام آبستن تصریح کرد: مسئول فنی کشتارگاه را موظف کرده ایم که دام ها با هویت گذاری وارد کشتارگاه شوند و همچنین بايد دامپزشک تایید کند که این دام آبستن نیست. مزیت دیگر این این عمل این است که دام های بیمار را شناسایی و از ورود دام بیمار به کشتارگاه جلوگیری می شود و خوشبختانه این طرح در سراسر ایران در حال انجام است.

 

وی خاطر نشان کرد: در کشتارگاه های سنگین دستگاه سونوگرافی تعبیه شده و دامپزشک قبل از کشتار دام، آن ها را معاینه می کند. در کشتارگاه بیستون و شهرک صنعتی کنگاور این دستگاه وجود دارد و در کشتارگاه های سایر شهرستان ها كه کشتار آن ها زیاد نیست و در حد ۲۰ یا ۳۰ دام است، ناظران دام ها را قبل و بعد از کشتار در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد قرار می دهند تا تمام بیماری های احتمالی از بین برود و این روند همیشه در حال انجام است.

 

حیدری بیان کرد: امیدواریم که مردم از کشتارهای خیابانی و غیرمجاز استفاده نكنند زیرا در کشتارگاه ها با نظارت های بسیار دقیق ضبح دام صورت می گیرد اما کشتارهای خیابانی هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ بهداشتی غیرمجاز هستند.

 

وی ادامه داد: در کشتارگاه تمامی شرایط مناسب را فراهم کرده ایم و با استفاده از لیبل گذاری قیمت دام ماده و دام نر اعم از گوساله نر، گوساله ماده گوسفند ماده، گوسفند نر مشخص شده است و انتظار داریم مردم به علت قیمت پایین تر به سمت دامی که نظارت بهداشتی ندارد و سلامتش مورد تایید نیست نروند و سلامت خود و خانواده خود را به خطر نیندازند.


مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در پایان گفت: بیشتر از ۹۰ درصد از دام هایی که خارج از کشتارگاه به کشتار می رسند مریض و ناسالم هستند و آن ها را به قیمت کمتری می فروشند و شهروندان گمان می‌کنند که با خرید این کشتار با قیمت کمتری سود کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار