مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: بر اساس شاخص یک ساله حدود ۹۵ درصد و بر پایه محاسبات دوره ۱۰ ساله، ۸۵ درصد استان درگیر خشکسالی است.
کد خبر: ۱۰۳۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰ 15 March 2022

حمیدرضا خورشیدی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود: استان اصفهان به علت استمرار شرایط خشکسالی در ۱۰ سال اخیر در شرایط هیدرولوژی و خشکسالی اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته است.

وی گفت: این نوع  شرایط یکی از سخت ترین و پیچیدگی انواع خشکسالی است و خارج شدن از آن  بسیار زمان بر بوده و به سال های ترسالی متمادی نیازمند است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد:  طبق آمار در استان اصفهان بارش ها نسبت به بلند مدت حدود ۱۵ میلی متر کاهش داشته است اما اسفند امسال در حد نرمال بوده است که چهارمحال و بختیاری بالای نرمال دیده می شود.

خورشیدی خاطرنشان کرد: میزان بارش دریافتی در فصل زمستان در استان اصفهان کمتر از مقدار نرمال بوده است.

وی گفت: باوجود  دریافت بارش های مساعد در مناطق غربی و سرچشمه های زاینده رود در زمستان جاری، به سبب کم بارشی شدید در سال آبی گذشته، شرایط نسبت به بلند مدت مطلوب نیست.

این مسوول بیان داشت: در مناطق مرکزی و شرق استان این کاهش بارش قابل توجه و در حود بیش از ۵۰ درصد است.

به گفته وی میانگین وزنی بارش سال آبی جاری برابر ۸۸ میلی متر است که نسبت به مقدار بلند مدت دوره آماری مشابه حدود ۱۵ درصد کاهش و نسبت به مقدار مشابه پنج درصد افزایش داشته است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان افزود: میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ به عنوان ایستگاه شاخص در تامین آب زاینده رود تا ۲۳ اسفند هزار و ۱۱۲ میلی متر می باشد که ۵۱ درصد از مقدار مشابه سال گذشته بیشتر و در حدود ۹ درصد مقدار میانگین بلند مدت خود است.

خورشیدی تصریح کرد: بارش های اخیر توانسته به صورت کوتاه مدت تا حدی تنش آبی شدید را کاهش دهد ولی به سبب کم بارشی تجمیعی سال های اخیر به ویژه سال گذشته تشدید شرایط خشکسالی به صورت میان مدت و بلند مدت در سطح استان دیده می شود.

وی گفت: ۲ هفته اخیر عمده بارش های دریافتی در مناطق غربی و سرچشمه های آبی زاینده رود به صورت بارش باران دریافت شده است و میزان پوشش برف مناطق بطور محسوس کاهش پیدا کرده و ذخیره  مصارف آب  تا فصل گرم سال  مطمئن به نظر نمی رسد.

او ادامه داد: تا روز پنجشنبه هفته جاری شرایط ناپایداری جوی بصورت بارش باران، برف ( مناطق مرتفع و سردسیر)  و گاهی با وزش باد شدید در سطح استان خواهیم داشت.

خورشیدی خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی ها شدت بارش ها در مناطق غرب و جنوب استان و بقیه مناطق استان بارش ها به صورت پراکنده خواهد بود.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان افزود: نیمه شرقی استان نیز پدیده طوفان لحظه ای با گردو خاک و کاهش دید مورد انتظار است که  شدت آن طی روز چهارشنبه خواهد بود.

خورشیدی یاد آور شد: از اواخر روز چهارشنبه جاری با نفوذ هوای سرد و ماندگاری آن تا روز یکشنبه شرایط کاهش نسبی دما در اکثر مناطق استان خواهیم داشت که بیشترین دما در نیمه شمالی و مناطق غربی خواهد بود.

وی گفت: این کاهش دما در نیمه غربی استان و مناطق سردسیر می تواند سبب سرمازدگی و آسیب به محصولات کشاورزی شود و همچنین افزایش مصرف حامل های انرژی نیز مورد انتظار است.

وی افزود: خروجی مدل های هواشناسی بیانگر شرایط بارش های کمتر از نرمال در سطح استان در بهار ۱۴۰۱ به ویژه در نیمه اول بهار خواهد بود و در نیمه دوم فروردین شرایط  بهبود نسبی در شرایط بارشی نسبت به نیمه اول مورد انتظار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار