مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام؛
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام اظهار داشت: ۲ سال پیاپی خشکسالی منابع آبی استان را تحت تاثیر قرار داده که ماحصل آن کاهش روان آب رودخانه ها تا ۸۲ درصد، کاهش محسوس آبدهی چشمه ها، افت سطح تراز آب زیر زمینی و کاهش حجم سدهای استان به حدود ۴۶ درصد بوده است .
کد خبر: ۱۰۳۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵ 08 April 2022

  به گزارش تابناک ایلام؛ علی پوراحمد مطرح کرد: کشت محصولاتی که مصرف آب آنها زیاد است از جمله هندوانه، برنج، ذرت و یونجه به منظور بهینه سازی و مدیریت منابع آبی ممنوع شده است.

وی گفت: تغییر اقلیم و بروز سیکل های مکرر خشکسالی و ترسالی و همچنین عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارش ها و توپوگرافی خشن استان ما را ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی برای مهار روان آب ها و استفاده از آن در زمان کم بارشی و خشکسالی خواهد کرد.

پوراحمد ادامه داد:  در حال حاضر خشکسالی گسترده بر مساحت ۲٠ هزار کیلومتر مربعی استان حادث شده و متاسفانه از هلیلان تا دهلران درگیر این پدیده هستند.

وی بیان داشت:  به دلیل کاهش بارندگی کشت تابستانه در پایین دست سد ایلام و دویرج دهلران انجام نمی شود، همچنین با توجه به ذخیره ۱۰ درصدی سد گلال احتمال اینکه تامین آب پتروشیمی ایلام با مشکل مواجه شود، وجود دارد و باید از سایر منابع آبی موجود استفاده شود.

پوراحمد ادامه داد:  کاهش بارندگی علاوه بر تاثیر سوء بر طبیعت استان، سبب افت شدید منابع آب های سطحی و زیرسطحی شده و به تبع آن صنعت، کشاورزی و محیط زیست را به شدت تحت تاثیر قرار داده و طبیعتا در ادامه امنیت غذایی و معیشت مردم  نیز دچار مشکل خواهد شد./ع

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار