معاون اداره کل محیط زیست فارس گفت:در حالی که با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، سرانه ظرفیت زیستی 0.84 هکتار باید باشد، در حال حاضر به میزان 2.66 هکتار محیط زیست کشور در حال بهره برداری است و این بدان معنا است که از طبیعت اضافه برداشت کرده ایم.
کد خبر: ۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶ 04 March 2015
محسن جعفری نژاد چهارشنبه در نشست علمی با محوریت چالش های زیست محیطی منابع آب و روش های حل آن در دانشگاه شیراز توجه شهرداری های استان فارس به اهمیت ایجاد تصفیه خانه فاضلاب را خواستار شد.

استان فارس 105 شهر دارد.

وی ادامه داد: نظارت و پایش منابع آبی از نظر آلودگی به فلزات سنگین از برنامه های این اداره کل در سال 94 است و برنامه مدونی در این باره تهیه شده است.

جعفری نژاد گفت: باید با همکاری سایر دستگاه های اجرایی به موضوع آلودگی منابع آبی از نظر فلزات سنگین به شکل دقیق تر توجه کرد و گام های لازم برای صیانت از محیط زیست را برداشت.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در ادامه پایین بودن سطح بازدهی مصرف آب در بخش کشاورزی و مصرف آب شرب بیش از استانداردهای جهانی را از جمله عوامل ایجاد وضعیت بحرانی آب کشور خواند.

جعفری نژاد اظهار کرد: در هر یک از کشورها شاخصی به نام سرانه ظرفیت زیستی تعریف شده است که نشان می دهد هر یک از افراد در جامعه به چه میزان می توانند از محدوده زیستی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در حالی که با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، سرانه ظرفیت زیستی 0.84 هکتار باید باشد، در حال حاضر به میزان 2.66 هکتار محیط زیست کشور در حال بهره برداری است و این بدان معنا است که از طبیعت اضافه برداشت کرده ایم.

این مقام مسوول گفت: وضعیت محیط زیست به حدی نگران کننده است که نمی توانیم امروز تازه بنشینیم دور هم و این مسایل را حل کنیم و از این رو، امروز هم برای حل بحران دیر شده است.

جعفری نژاد بحث فروافت آب های زیرزمینی در کشور را مساله ای جدی عنوان کرد و افزود: بنا بر اعلام شرکت آب منطقه ای فارس، دسترسی به آب های زیرزمینی در 70 دشت استان 102 متر افت کرده است و این مساله به فرونشست زیاد زمین در برخی مناطق دامن زده است.

وی گفت: به عنوان نمونه، دشت پریشان پنج متر فرونشست زمین داشته است و حال آن که در دنیا فرونشست زمین به چهار سانتیمتر برسد، وضعیت را بحرانی اعلام می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار